Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
BoatBruce

Båttrailerfunderingar.

Rekommendera Poster

Jag går i tankarna att köpa en bromsad trailer till båten, då vi kanske ska åka 20mil och peta i den from nästa år.

Nu har jag en båtupptegningsvagn, och där är det ju inte så noga.

Min båt väger 520kg motor 170 = 690kg.

Fick erbjudande att köpa en ny trailer som har lastvikt 680kg.

 

Är det någon som har råkat ut för att polisen har kollat och vägt ekipaget?

 

Alternativet är att köpa en Fogelsta 1006 Lastvikt 730kg, men då kostar den 4-5000:- mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köper du inte en EU-trailer? Då slipper du kärvande bromsar osv men du får fortfarande köra i 80 km/h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Hade jag varit du så skulle jag köpt en större kärra. 730kg är ju ingen stor marginal det heller, man har ju en del utrustning i båten också. Hur stor bensintank har du? Trettio liter bensin är ju inget ovanligt att ha med sig och då har du bara tjugo kilo kvar.

Jag vet inte hur böterna för överlast är men det är ju sura pengar hur mycket eler lite det är.

 

Som sagt detta är min högst personliga åsikt.

Mvh/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får inte dra en sådan med min bil.

Får endast dra 650kg obromsat och 1020kg bromsat på B-kort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ju köra 80km/h med EU-trailer om släpets totala vikt uppgår till max 750kg. I ditt fall räcker ju det. Så jag skulle också gå på en EU-trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 750 eu-trailer, men den fick man inte lasta mer än 540kg på. Man måste räkna med trailerns egenvikt i dom 750 kilona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Min båt väger 520kg motor 170 = 690kg.

Fick erbjudande att köpa en ny trailer som har lastvikt 680kg.

 

 

10 kg marginal kan du nog snacka bort, annars räcker det väl att lägga propellern i bagagen och ev kåpan för att banta 10 kg, eller soppadunken,  åk och kontrollväg gratis på närmsta soptip de har exakta vågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag skulle köpa den och åka....10 pannor e ju mänskligt å fela på...

vet ingen som blivit stoppad å vägd med släp el båt trailer av polisen...blitt stoppad en gång me min obromsade 30 kärra...körde 65 enligt polisen men dom sa inte så mycke mer...kollade mest på båten å ställde frågor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EU-trailer räcker inte:

båt motor = 690 kg, trailer väger mer än 60 kg-> överlast. Dessutom får BoatBruce ju inte dra en obromsad trailer, som väger mer än 650 kg totalvikt. Köper han en trailer som lastar sammanlagd 650 kg blir det:

ca. 130 kg trailer 690 kg båt/motor= ca 820 kg. Det är mycket överlast för en liten trailer, stabiliteten blir inte bättre pga detta, bötesbelopp vet jag inget om, men ifall en olycka är framme kan försäkringen ställa till det.

Jag skulle satsa på bromsad, även om det kostar sura pengar. Men båtlivet kostar och man skall inte spara på säkerhet

/Sven

 

Senast ändrad av Groenling | 21 augusti 2007 | 16:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är en bromsad som gäller.

Det är frågan om jag ska våga mig på 10kg överlast och 4-5000:- billigare eller om det blir en som lastar 730kg.

Det beror på hur petig Harry batong är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, BoatBruce, jag läste inte ordntlig (man skall inte jobba samtidigt:-) ).

Om priset är bra för trailern skulle jag ta den, om det bara handlar om 10 kg (men tänk på bränsle, ankare, mm).

Hälsningar

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om du ska köra 20mil skulle jag inte tveka utan köpa en trailer med lite mer last marginaler eftersom dom blir oftast lite kraftigare och går mycket bättre på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en båtfirma om detta med överlass och de sa att bara det stämmer på pappret att man inte har övervikt så brukar Harry Batong nöja sig med det. Sen om man måste lägga till bränsle och ankare och allt vad det nu kan vara det brukar de strunta i. Men sen är frågan om man vågar köra med överlass för visst kan det bli en saftig böteslapp om man har otur. Men handlar det om 10 kilo så struntar de troligen i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

troligen är det bara bärigheten på däcken som skiljer vill du ha stadigt och även möjhlighet att väga upp lastvikten så åk till besiktningen med regnumret och be dem slå kan mycket väl tänka mig att de säger att begränningen ligger på däcken och de upplyser dig nog om hur mycket du kan rega upp kärran till om du nu vill det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med däck är det enkelt. varje däck har en loadindex LI, som säjer hur mycket den bär. Det kan vara en ide att byta ut trailer däcken mot personbilsdäck i samma dimension.

/Sven som jobbar med däck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla rappa svar!

Nu har jag fått lite mer kött på benen. Lysande.21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag nyfiken, men jag förstår nog inte det där med del av överlast m.m. Du fär gärna förklara lite närmre. Var hittade du informationen? Kör själv med en del överlast på trailern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att lägga till vikten för bränsletanken, batteri, ankare, paddlar, fiskegrejor, grill vattenskidor, plotter osv. Dvs allt du har med i båten. Då ska du helst ha lite marginal kvar ändå. en sak är ju vad som är lagligt, böter, risken att bli tagen osv, men en annan sak är ju hur den är att köra på vägen...

 

Har provat lite olika och när man börjar närma sig maxvikten för vad släpen (egentligen axeln=fjädringen) är dimensionerad för så är fjädringen allt mer ihoptryckt och båten gungar allt mer. har du lite marginal kvar så jobbar fjädringen mycket bättre. EU släp kan du helt glömma. eftersom din båt körklar antagligen väger ca 750 kg och på det så har du släpets egenvikt som antagligen är 150-200kg så du ska nog snarare ha en 900-1000kg släp och då med bromsar för att dra din båt lagligt, med korrekt arbetande fjädring och med rätt dimensionerade bromsar och däck.

 

Tänk på att du kanske senare vill byta till lite större båt och då kanske du kan återanvända släpet?

 

Hade tidigare en aningens för liten fogelstaläp till min förra båt att jämföra med den nuvarande som är en aningens för stor. Fördelen är att den aningens förstora går hur mjukt som helst över gupp mm. Båten mår kanonfint därbak. Med den som var aningen för liten så kändes det som att båten skälvde och gungade till rejält för alla gupp. dvs fjädringen på släpet klarade inte av att göra hela fjädringsjobbet.

 

Detta var ändå rejäla Fogelsta vagnar från 2004 och 2007 med självjusterande vaggor osv. Tänk också på att enklare släp ofta är enklare på många punkter. vekare ram, mindre axel, mindre påskjutsbroms, däck med lägre belastningskod osv.

 

Sen är det en annan sak att många små släp har axlar, däck, påskjutsbromsar och ram som klarar betydligt högre vikter än de är registrerade för. på större släp 1000kg och uppåt så är det oftast betydligt mer rätt=klenare dimensionerat i förhållande till registreringsvikterna. Men EU-släpen har nästan alltid en 750kg axel=fjädring och bromsar (Oavsett om de är registrerade som 450, 550, 650 eller 750kg) och 200kg övervikt på det är inte alls vidare lyckat rent tekniskt och körmässigt förutom vad polisen kommer att säga. 

 

Tänk också på att det en konstruktion med enkel rak ram=stång i mitten kan bli lite vek och svajig med högre last än ett lite rejälare ramverksbygge.

 

Andrahandsvärden på rejäla välkända släp från välrennommerade tillverkare är sjukt högt! (Fogelsta, Bålsta, Brenderup, Lööve, Heco osv)

 

Däremot lite enklare, Tiki, Variant, Easyliner och diverse andra släp har aningens sämre andrahandsvärde. Det är åtminstone mina erfarenheter.

 

Har diskuterat detta med båttrailers med flera konstruktörer och olika återförsäljare på tex Fogelsta, Bålsta, BT-släpet, variant, Tiki mfl.

 

Tex ska man inte slarva med kultrycket eftersom det tydligen minskar med ungefär 1kg/km över 40km/h. Så kör man i 80 km/h så har man 40kg mindre kultryck än när man står stilla.

 

Sen ska du tänka på båtlängden också är båten lite för stor kanske du inte kan justera/flytta vinschtornet för att få rätt kultryck. Medans det på en lite för stor vagn går hur bra som helst.

 

Fogelsta tex har fördelen att man enkelt kan flytta axeln också förutom vinschtornet för att få rätt kultryck osv. (Dock ska man egentligen registreringsbesikta om den då) Har en 590cm Yamarin på en 1508 släp. med flamflyttad axel 50cm och vinschtornet längst fram så passar den perfekt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på lite andra saker om båttrailer eftersom jag kollat en hel del på detta under våren innan jag köpte min:

 

Fogelsta har en suverän försäljningsbroschyr som förklarar en massa små detaljer som man kanske inte tänker på allra först.

 

Stadiga skärmar med täckt insida är faktiskt suveränt. Ofta grusväg sista biten och sand eller grus på skrovet som sen blir lite sten(plast)kross mellan rullar och skrov när man lägger i är j inte så kul...Går i och för sig att skölja bort med handen först annars.

 

Kablar ska vara draget och fixerade skyddat 

 

Bakljusramp som går smidigt att ta lös och lämna i bilen är suveränt pga stöldrisken (dyr att köpa ny och lätt att förstöra vid felaktigt handhavande.) 1,5m långa pinnar i vardera änden av ljusrampen är inte särkilt smidigt som det är på många. (På Fogelsta så kan man enkelt haka lös själva rampen från pinnarna)

 

Bakljus på skärmarna som man slipper ta lös är bra men reglerna är hårdare idag så få tillverkare lyckas få det godkänt.

 

Extra gångbord är suveränt. Kan göras av plankor, kabelstege, aluminumplåtar eller så kan man köpa original.

 

Rejäl varmförzinkad ram är bra. Elförzinkade plåtprofiler på högkant som syns på byggvaruhusens släp tex känns mindre bra och hållbart

 

Kolla på några år gammla släp. Ett kvalitetssläp ska se ut som nytt även om det är 5 år gammalt. Elförzinkde grejor börjar ofta rosta redan efter ett par år medans varmgalva/förzinkat lätt håller 20 år

 

Tvåväxlad vinsch är bra om båten börjar väga mer än 1 ton.

 

Ett fotstöd att kliva på som sitter på vinschtornet är bra eftersom man ofta vill kunna klättra upp fram

 

Ställbart stävstöd och gärna med två anliggningspnkter som anpassar sig efter stäven är bra.

 

Vagga som tippar typ Bålstasläpet och Tiki trailer är bra och underlättar även om man inte ska överdriva den finessen. De tippar ner betydligt mindre bakåt än man tror.

 

Stora kölrullar är bra

 

Självjusterande vagga framför allt längs bak är suveränt. Särskilt om det blåser lite sidvind när man ska sjösätta/ta upp. Kör du olika båtar så är det ännu mera värdefullt med självjusterande vaggor.

 

Många rullar är suveränt bra men samtidigt så behöver trailern inte se ut som en julgran heller. Se också på hur det mekaniska kring detta ser ut i leder osv. Bättre lite färre rullar men gjort med kvalitet och omsorg än en hel drös med rullar lite halvtaskigt infästa och med dålig finish...

 

Luftgummihjul gör ju att släpet ligger mjukare förutsatt att de inte tappar luften. Vilket tyvärr händer oftare än man tror.

 

Leder ska ju helst vara smörjbara även om det är ovanligt.

 

Se till att det finns justermån på vinschtornet och gärna också på hjulaxeln för att kunna anpassa din båt på bästa sätt.

 

Desto längre fram du kan ha båten (hjulaxeln) desto smidigare att köra och backa och desto längre kan du backa ut i vattnet utan att dränka hjulen.

 

Se till att det finns så lite utstickande delar kring den bakre kölrullen som möjligt som kan skada båten om man inte prickar bakersta kölrullen mitt i prick.

 

Ett fullastat EU-släp utan bromsar styr trots allt på ganska mycket om du behöver bromsa så ett bromsat släp är faktiskt klart bättre.

 

Doppa aldrig hjulnav eller bromsar (trummorna) i vattnet. De börjar kärva snabbt. handlare som lånar ut båttrailers till kunder (som naturligtvisdoppar släpen helt) får byta bromsar, hjullager och bromsvajrar redan efter 2 år. Tänk på det om du köper begagnat.

 

När det gäller att klassa om nyare släp så räcker det idag (förr var detta vanligt) inte med att byta hjul. Förändringen som tillverkaren ska ha gjort för att få det godkänt ska vara varaktig. Ofta skiljer påskjutsbroms eller ramkonstruktion utöver själva däcken. Dock kan stora/seriösa tillverkare typ Fogelsta, Bålstasläpet tillhandahålla de papper/intyg som behövs och instruktioner om vad som behöver göras för att klassa om ett släp om det är möjligt. Detta förutsätter oftast att tillverkaren redan gjort detta förut så att dessa intyg och papper finns framtagna annars så blir det oftast för dyrt. Det innebär också att de på tex en Fogelsta 1508 finns papper för 1350kg och 1400kg men i princip exakt samma utförande i övrigt.

 

De nya körkortsreglerna för att få dra tyngre släp med B-körkort kan TIDIGAST träda i kraft 2012!

 

väger släpet gör nog polisen väldigt sällan idag. De har fullt upp att hålla efter den tunga trafiken på det området. Om däremot du har för tungt släp på papperet i förhållande till bilen eller ditt körkort så upptäcker dom ju det väldigt lätt genom att kolla regbevisen och då lär du ju åka dit.

 

Juridiskt sett så är det ett allvarligare brott att köra med för tungt släp i förhållande till ditt körkort eller bilen jämfört med att köra med ett godkänt släp med överlast.

 

Lås på trailern så att den både går att låsa separat och låsa fast vid bilen är suveränt. Krävs dessutom av många försäkringsbolag.

 

En kvalitetssläp känner man igen på detaljerna eftersom det är de som kostar. Ett fast stävstöd klädd med vattenslang känns som en billig lösning tex.

 

En enaxlad båttrailer på 1-1,5 ton och följdaktligen med det axeltrycket gör rejäla diken i gräsmattan om du tänkt förvara den där lastad....

 

Boggivagn går bättre efter vägen men kostar mer och har dubbelt så mycket bromsar, hjullager osv att underhålla. 

 

Ett rejält stödhjul är ju aldrig fel!

 

Man kan räkna med att kultrycket sjunker med 1kg/km/h över 40 km/h. Så har du ett kultryck på 70kg när du står stilla så har du bara 30kg när du kör i 80 km/h. Fogelsta rekomenderar tex 75-100kg men kolla även vad bilen är godkänd för.

 

Även båtupptagningsvagnar ska ha belysning numera. Dessa är ju också obromsade och utan skärmar varför de inte är lämpliga att använda för några längre transporter och framförllt inte på guppigare vägar...

 

Med en bra ramp, bra trailer och vettig bil så är det en barnlek att ta upp/sjösätt även en medelstor båt (6m och drygt 1 ton). Tar garanterat mindre än 10 minuter från det att ni kommer inputtrande i hamnen tills ni är på väg (packa och stuva på vägen in i hamn så inget blåser bort under biltransporten. Anpassade spännband i exakt längd så du slipper hålla på och knyta, osv).

 

Sen kan man packa ur båten hemma i stället.

 

Ha alltid en kort kedja med karbinhake som extra säkerhet mellan vinschtornet och stävögglan föutom spännbanden

 

Javisst jag gillar min Fogelsta men hade nog köpt en Bålstavagn om jag kunnat få den till liknande pris.... Eller en Tiki med mellanstora vaggan om det var en EU-släp jag var ute efter. Så olika vagnar har olika fördelar

 

I bilväg så är 4WD, lågväxel, spärrbar differental och automatlåda den ultimata kombinationen men man kan ofta klara sig med mer normala bilar.

 

Vill också passa på att tacka Roddarn? för tipset om rampen vid Estlandsvägen på Vaxholm. Den var suverän om än lite flack vinkel.

 

Lycka till med båttrailerköpet!

 

Skogstomten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

väger släpet gör nog polisen väldigt sällan idag. De har fullt upp att hålla efter den tunga trafiken på det området. Om däremot du har för tungt släp på papperet i förhållande till bilen eller ditt körkort så upptäcker dom ju det väldigt lätt genom att kolla regbevisen och då lär du ju åka dit.

 

Dom reglerna verkar vara ändrade i samma veva som EU-vagnarna kom. Jag tolkar informationen som står på VV:s hemsida som att i dag får du köra ett släp med högre tot, vikt än vad bilen är godkänd för. Bara inte lastens och vagnens sammanlagda vikt vid tillfället överstiger vad bilen är godkänd för med B-kort. Har även fått detta bekräftat vid samtal med VV. Detta innebär att dom MÅSTE väga för att sätta dit en, om man inte erkänner förstås. Mao. får man tex med en golf som får dra tex: 1200 kilo med B-kort dra ett släp med tex: tot-vikt 1500 kilo varav vagnsvikten är 300 kilo, max last 1200 kilo så länge man inte lastar det med mer än 900 kilo. Tror och hoppas att det är så då dom gamla reglerna var helt korkade... Fick ju inte ens dra ett tomt släp om tot-vikten (på pappret) översteg vad bilen var godkänd för med B-kort...

 

Hittade detta:  http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx

 

Typade nyligen om en bromsad vagn 850 vagn till obromsad 750 EU-vagn. Hade bakluset på skärmarna och det var OK.

Fördelen med en EU-vagn är som jag tolkar den att om en sådan dras med för liten bil el, med överlast så får den framföras lagligt i 40 då den räknas som eftersläpsfordon. Det kan aldrig en bromsad räknas som. OM jag tolkar det rätt...

 

Senast ändrad av 7anne | 22 augusti 2007 | 23:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tveksam till att man få ta för stor släp bara man lastar lite. Jag håller dock med mig att man kan tolka hemsidan du länkar till på det sätte. (Jobbar själv på sverigens största bilimportör och vår lag/typnings-avdelning tror inte att det stämmer). Detta skulle i så fall vara en revolution (välbehövlig sådan) angående släpvagnsreglerna. När jag pratade både med Fogelstas konstruktörer och Bålstasläpets så sa man inget om detta utan var mest besviken på att de nya EU reglerna först kommer att gälla från 2012. De borde ju verkligen veta eftersom de i så fall skulle göra att kunderna gärna köper större=rätt släp och att de har frekventa kontakter med vägverket osv angående typning av släpvagnar och regler kring detta. Jobbar som analytiker inom Bilbranschen och vet att informationen på olika hemsidor, även oficiella ofta inehåller faktafel eller konstiga skrivningar eftersom den informationen ofta sköts av fristående webbolag som lägger in den osv. Hur sen Polisen väljer att tolka detta är en annan sak. De kanske har börjat inse det orimliga och ser mellan fingrarna så länge man inte överstiger vad man faktiskt får dra.

 

Angående lysen på bakskärmarna har tex Bålstasläpet varit tvungen att sluta med den konstruktionen (även fast man tyckte den var bättre) och ersätta med vanlig ramp för att få sina nytillverkade släp godkända numera. Tiki har dock fortfarande lyckats få behålla sin av någon anledning. Är tydligen nya krav eller hårdare tillämpning av befintliga krav och har något att göra med att lasten lätt skymmer lysena (blinkersen) på andra sidan båten så att säga vilket anses som farligt. Det kan ju vara så att man inte ändra ett befintligt godkännande men att tillverkarna inte kan typa in nya versioner med lysen på skärmarna.

 

Har också för mig, men är inte säker, att ett efterfordon, dels ska vara specialanpassat för ett visst ändamål samt att det ej får ha fjädring! Så jag har ställt precis samma fråga som du funderade kring ett bromsat (elbromsar) släp jag hade. Kan jag plocka bort mina bromsar på en bromsad vanlig släp och då föll det dels på att den hade flak och dels på att fjädringen var fungerande för att det skulle bli godkänt.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Släpvagnsreglerna är inte riktigt genomtänkta.

Men det är väl en pappervändare som har bestämt att det ska vara så.

Dom stirrar sig blinda på 3500kg gränsen.

 

Ta tex min bil Chevrolet Transport med en v6 på 3.4 liter.

Det är kanon att dra med stabilt och motor finns det så att det räcker.

Jag får dra 1020 bromsat och 650kg obromsat tror jag.

 

Men köper jag mig en liten bil med en 1.6 el 1.8 liters motor då får jag dra betydligt mer, trots att det är (i mina ögon sett) en sämre dragbil.

 

Jag upplever det till att det är säkrare att dra med min Cheva.

 

Men det är väl bara till att gilla läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Typade nyligen om en bromsad vagn 850 vagn till obromsad 750 EU-vagn. Hade bakluset på skärmarna och det var OK.

Fördelen med en EU-vagn är som jag tolkar den att om en sådan dras med för liten bil el, med överlast så får den framföras lagligt i 40 då den räknas som eftersläpsfordon. Det kan aldrig en bromsad räknas som. OM jag tolkar det rätt...

40km/h för Eu-släp gäller om bilen är för liten, dvs bilens tjänstevikt/2 < släpets totalvikt. Du får inte överlasta kärran... En EU-kärra kan aldrig bli ett efterfordon då den har fjädring.

 

Ett alt. är också att typa ner Eu-släpet, dvs ta en 750 kärra och regga den för 650kg. På så vis får man dra kärran i 80km/h på pappret och kärran håller för en lite tyngre båt. Men man åker naturligtvis dit på en vägning.

 

När det gäller trådens skapare och dess problem så hade jag nog valt den större kärran. Men betänk även hur framtiden kan se ut, du kanske vill ha en något större eller mindre båt senare...

 

 

 

Senast ändrad av Knoparn | 23 augusti 2007 | 08:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag hade fel, det jag skrev om gäller BE-kort. Dom gamla knäppa reglerna gäller fortfarande när man bara har B-kort. Spelar ingen roll om släpet är olastat, är släpets tot-vikt på reg-beviset högre än tilllåtet än vad man får dra med B-kort för den aktuella bilen så är man rökt. Dom behöver inte väga.... Surt. Jag får dra 740 kg med min bil och släpet är på 750. Ska nog vara en bra nitisk farbror blå om han sätter dit en...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en liknande sits - har en Renault Espace 7-sitsig som har totalvikt 2560 kg och därmed bara får dra 940 kilo bromsat. Fast 2560 kg är ju med 7 vuxna i bilen -- vi är bara 2 vuxna och 3 barn...

 

MEN, vi behöver inte gilla läget. Vi kan ta ett E-körkort och få BE-kort. Det borde vara lätt om man har kört med båttrailer ett tag.

 

Då får min Renault ha en total bruttovikt på 4150 kilo. Fast jag är osäker på om det betyder att släpet får vara max 1590 kilo, eller om gränsen sätts av att min dragkrog är besiktigad för 2000 kilo. Fast ännu så länge har jag en liten motorbåt och en Variant trailer som har totalvikt 850 kilo, så jag kanske väntar till år 2012...

 

JO, vill även svara på första frågan -- bromsat är väldigt praktiskt, det är ofta jag är glad att jag kan dra åt trailerbromsen. Och jag skulle ta den trailer där du har lite marginal, håller med inlägget om att man vill att fjädringen ska tåla vikten, så att båten slipper ta stryk (om fjädringen slår i botten ofta).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...