Hank 0 Postad 21 Augusti , 2007 Hej! Jag har en Evinrude 60 hp från -96 med separat oljeblandning. Det har hittils funkat hur bra som helst. Däremot blir man ju lite nojjig när man läser om havererade motorer, och hur det förr eller senare garanterat pajar. Jag har förstått att vissa blandar i 1% olja direkt i bensintanken för att inte få skurna motorer. Funkar det bra? Blir det inte för fet blandning som påverkar gången på motorn? Det är ju annars en bra försäkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hank 0 Postad 21 Augusti , 2007 Är det ingen som har en aning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanlm 0 Postad 21 Augusti , 2007 Jag blandar i lite extra i tanken när jag är ute och kör min Mercury från 1992. Jag upplever inte att motorgången påverkas nämnvärt däremot ryker det bra mycket mer när du blandar i extra. Råkade tidigare under sommaren blanda i nästan 3% i tanken då jag inte tänkte mig för och då jäklar syntes det var jag var (fick ju 2% från oljetråget och totalt 5%). Det gör jag inte om, men lite olja vill jag nog ha ändå. Hade motorn inne på service förra veckan och fick då rådet att ha ca 0,5% olja om jag nu ens behöver ha något. Allt utöver tyckte de var onödigt så nu kör jag på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hank 0 Postad 21 Augusti , 2007 0,5 % ska alltså räcka för att förhindra motorhaveri om den separata oljetanken skulle paja. Det ska ju rimligen inte påverka prestandan på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 22 Augusti , 2007 2% inblandning gäller på maxfart, pumpen blandar lägre % på låga varv/låg fart och anpassar sig efter gaspådraget som jag fått det förklarat iaf, så jag som kör separat inblandning i tanken enbart och blandar 2% i soppan så ryker den på låg fart pga för fet blandning, men hellre det än skuren motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanlm 0 Postad 22 Augusti , 2007 Helt rätt. Vid låga varv får motorn för mycket olja och ryker och har sig. Tyvärr är det ofta inne i hamnen vilket känns lite olustigt ibland. Att starta upp vid sin plats och sedan ge sig ut i ett stort rökmoln. Vid fet blandning så ser alla att du är på väg ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 22 Augusti , 2007 Jag förstår inte problemet din motor är ju byggd med separat oljetank varför då blanda i extra olja??? Låt motorn själv sköta om oljeblandningen då får du rätt blandning allt efter varvtal och belastning. Blir det något fel så kommer summern att ljuda. Att tillsätta extra olja är inte vare sig miljövänligt eller ekonomiskt. Den dag det uppstår problem med olje pumpen kan du koppla bort den helt och hållet och då tillsätta oljan i bensinen 2% inte mer inte mindre. Själv har jag en johnsson 40 hkr -88 med vro pump (en källa till många diskusioner) men jag har aldrig fått bekräftade uppgifter att ett haveri berott på att vro pumpen har slutat att fungera och att motorn skurit pga det. det vanliga är att en motor nyper eller skär pga att den går varm för att kylningen inte fungerar tillfredställande. Det finns massor av info på nätet om VRO pumpar tyvärr så är det oxå många skrönor i ämnet oxå. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 22 Augusti , 2007 Här har du en länk till fakta vad gäller vro pumpar Länk Läs o lär MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser