Hans1 2 Postad 21 Augusti , 2007 Jag söker och söker men hittar inte,,,vad ska en Mercury 80hk 1981 varva och vilken proppstorlek skulle ni rekomendera? Märkningen på min propeller syns inte pga. småskador, men motorn varvar över 6000 och det måste vara galet. Knopmätaren fungerar inte heller så jag vet inte hur fort den går men den går inte direkt hissnande fort. Motorn sitter på en Utter 510 HT som väger ca 450kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Augusti , 2007 4 cyl 5.500 och 15 tumare, på min motor känns som bästa varvet där den så att säga har bäst balance ligger så lågt som 4.500 annars varvar den 5300-5.500 på min pråm beroende på väder och vind. har en obetydligt använd reservare liggande en 17 tummare så är du i mina trakter kan du prova den. för hög stigning och du får en motor som får för mycket belastning vid fiske och lågfartskörning detta innebär mer rök och lukt. går den inte hissnade fort och ändå övervarvar så kan vulcningen släppt Senast ändrad av nikitalord | 21 augusti 2007 | 08:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 21 Augusti , 2007 Jag lyckades få fram märkningen och det är en 17 tummare. Jag fick känslan av att proppen tappade greppet lite när båten precis hade planat upp, varven ökade lite grann men med bibehållet driv. Om vulkningen har släppt så varvar dom väl hejvilt eller??? Och blir dom inte sämre och sämre ganska fort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Augusti , 2007 sätt ett könslag på vadera del kör och kolla. men du är säker på att den inte bara börjar suga ner luft, min är ju planbottnad med mycket lite djupgående så riktade först in motorn rejält och vid senaste ombyggnade sänkte aktern. Hittade förresten en lapp med min 17 tummares nummer 48-77344-17 Senast ändrad av nikitalord | 21 augusti 2007 | 12:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 21 Augusti , 2007 Jag kom på en annan sak. För några år sen hade jag ungefär samma problem som nu att propellern tappade greppet litegrann. Det visade sej att avgaserna gick utanpå proppen i stället för genom navet och tappade då greppet i vattnet. Detta löste jag provisoriskt med att linda eltejp runt ytterkanten på proppen och då var det problemet borta, tejpen sitter bra om man lindar åt rätt håll, på min sitter den än idag. Den här 17 tummaren kan ha samma problem för den har en ordentlig midja/avfasning/nerslitning i framkanten som går in i växelhuset. Ska testa det till nästa provtur och återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 21 Augusti , 2007 Är du säker på varvtalet? Jag har hört allt ifrån 4800 till 5900. Frågar man 10 stycken så får man oftast 10 olika svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Augusti , 2007 read my lips, no more Bush som Hillery Clinton sa när hon hissade upp kjolen. här är fakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 21 Augusti , 2007 Så där ska det se ut Nu slipper man fundera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser