Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Ringhede

Oljebyte eller inte

Rekommendera Poster

Börjar snart bli dags för upptagning och service.

 

Hur gör ni, byter ni alltid motorolja och drevolja?

 

Min har inte gått mycket i år pga trist väder.

Kikade på motoroljan och den ser ut som när jag bytte olja förra året, alltså som ny.

Antagligen är dervoljan bra också men ska givevis kolla så det inte kommit in vatten.

 

Kört mindre än 100 distans och då verkar det tveksamt att hälla ur allt igen. Köpte bra olja o filter till motorn samt till drev. Qucksilver rekomenderade sorten.

 

Givetvis är ju det säkrast att byta så man vet men när motorn gått så lite i år.

 

Tipps?

 

Mercruiser 4,3

mvh Roland

 

Senast ändrad av Ringhede | 20 augusti 2007 | 18:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Orsaken till att man byter olja i motorn på hösten är att motorn får övervintra med ny olja i sig. Den gamla oljan kan under sommaren ha tagit åt sig en del vatten vilket kan orsaka rostangrepp på lagren under vintern.Även om oljan ser fin ut är den sliten.Kostnaden för oljebyte är val ganska marginell.Samma sak gäller drevet, dessutom får man en koll att inte drevet tagit in vatten. Lycka till. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag delar ovanstrående inläggs intentioner. Men vill ändå förtydliga, DET ÄR INTE BARA DRIFTSTIMMARNA SOM TAR DÖD PÅ EN OLJA UTAN TIDENS TAND ÄR MINST LIKA SKYLDIG. Blunda, betala vad det kostar och byt olja. Det är bara dumsnålt att hålla inne kostnaden för oljan. Och jag vet sedan gammalt att du inte är dum. mvh/Nitro  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har precis som Ringhede kört väldigt lite båt i sommar.

Nu har jag redan tagit upp båten och även gjort höstservicen med oljebyte

( på grund av lite tajt med tid framöver så blev det lite tidigt).

Om det är så att tiden förbrukar oljan och att fukt kommer in i motorn och kan orsaka skada på motorns lager osv.

Vi vinterförvara vår båt i ett båtskjul under vintern och kan konstatera att det kan blir ganska stora temperaturskillnader där under höst, vinter och vår, detta borde bidra till att det bildas kondens inte bara i ruff och andra utrymmen i en båt utan även i tex. ventil kåporna och vidare ner i motorn. Eller har jag fattat detta helt fel.

Kan någon förklara för mig varför vi gör oljebytet på hösten och inte på våren?

Att kolla drev oljan och kylsystem innan man vinterställer är jag med på, men motoroljan??


/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det primära är inte att det blir kondens i oljan, utan att det blir skit i den från motorn (enkelt uttryckt). När motorn arbetar så blir det smuts i oljan och lämnar man sen oljan obytt i motorn över vintern så kommer detta att lägga sig i botten av oljetråget bl a.

Därför byter man olja och filter på hösten. Man skall även varmköra motorn en gång så att den ny oljan får smörja runt i motorn innan vintertäckningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Inte tusan byter jag olja i varken bilen, båten, trädgårdstraktorn eller nåt annat om jag inte kört nåt nämnvärt!

 

Finns väl ingen olja som är så dålig att den *ruttnar* efter 100 distans (16 timmar vid 6 knop) och inte tål uppehåll i 6-9 månader.



Visst kan det kanske vara så att oljan kanske tagit upp lite vatten som inte hunnit kokat bort på sista färden innan höstuppläggningen..men att det vattnet skulle vara av den kvantiteten/koncentrationen att det regelmässigt skulle kunna skada/rostangripa lagren tror jag inte ett dugg på.



Jag har skruvat ner (och sen upp) ett antal mycket gamla jävligt misshandlade dieslar i båt, traktor, grävmaskin (oljebyte ?? vadå, det är väl nåt man bara fyller på?)  men nån rost på lager har jag då aldrig sett.

 

Fråga: känner du någon/har du någonsin hört talas om någon som har haft rostangrepp på lagerytor INUTI motorn ?



Självklart är det alltid bäst att byta olja..helst varje dag! men har man köpt dyr *bra* olja som ska va bättre än andra så ska den väl klara 100 distans/20 timmar utan att bli helt värdelös ??



En bra teknisk förklaring till varför man *bör* byta på hösten (eller inför en längre tidsdriftuppehåll):



Olja innehåller många tillsatser, t ex korrosionshämmare och filmförstärkande/friktionsminskande tillsatser.

Dessutom finns vattenupptagande och buffrande komponenter för att hålla vatten och syror i schack.

Det finns rengörande ämnen, och ämnen som sedan binder det som rengjorts - ofta sot, därav den svarta färgen på gammal olja.

Alla dessa ingredienser åldras och/eller bryts ner av höga temperaturer eller mekaniskt slitage.

Om oljan används *mycket* sparsamt *kanske* man kan byta vartannat år utan att den åldrats för mycket.

Källa: http://groups.google.se/group/swnet.fritid.segling/browse_thread/thread/1e5c90cba3e1d79f/ae44c1e369f0de2e?lnk=st&q=Syror&rnum=6&hl=sv

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt ny olja och filter, enligt någras rekomendationer.

 

Drevet kommer jag inte byta olja i utan endast kontrollera så det ej läckt in vatten.

Jämför drevet med en växellåda på en bil och de brukar man knappast aldrig byta olja på.

Min volvo V70 har gått 16000 mil med samma olja i växellådan och till drevet har jag köpt mycket bra olja förra året.

 

Vore intressant att analysera den gamla oljan som varit i motorn.

Kan knappast tänka mig att den har blivit så farligt förändrad.

 

Olja och filter kostade 404 kr av rätt sort till min Mercrusier.

 

Kanske bäst då man har en höghastighetsbåt, (ironi)

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lämnar man sen oljan obytt i motorn över vintern så kommer detta att lägga sig i botten av oljetråget Visst kan det vara så, men vad är det som är så farligt med det ?

 

Altså, lite skit från oljan sjunker ner i botten på oljetråget vid ett längre stopp.

 

9 månader senare startas motorn igen, samma skit blandas tillbaks i oljan det kom ifrån och nu är detta *skit* plötsligt extra skadligt ?

 

Nää..tvärtom tror jag..moderna oljor, även dom billgaste s.k. *skitoljorna* från exempelvis Biltema (som jag använder) är betydligt bättre än man tror, min erfarenhet under mer än 20 år är att dom skyddar din motor även om man slarvar rejält.

 

Men-men, jag har inget vetenskapligt bevis för detta..skulle vara intressant om det fanns nån undersökning som BEVISADE att oljebyte på hösten generellt var bättre för motorns livslängd än när man har tid/ids/orkar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta skriver Hydro om olja:

 

Varför behöver man byta olja?

De flesta oljor förlorar sin förmåga att skydda motorn efter ett tag. Inte för att oljan är utsliten, utan för att den har förorenats av vätskor, bränsle och kolpartiklar. I början rör det sig om små, ofarliga föroreningar som cirkulerar omkring inne i oljan. Men så småningom skapar de slam och andra avsättningar.

 

Motoroljor innehåller olika sorts tillsatser som kan neutralisera föroreningarna, men tillsatserna fungerar bara en tid. För att motorn ska hålla länge ska du byta olja medan tillsatserna fortfarande är aktiva och klarar sin uppgift. Hur ofta du behöver byta olja på just din bil står i instruktionsboken . Som regel brukar det vara efter ungefär 1500 mil, eller en gång om året.

 

Hela texten finns här: http://www.norskhydro.se/www/hydro.nsf/pages/Smorjmedelkundservice

 

Problemet som jag har förstått det är att om man lämnar gammal olja i motorn över vintern (lång tid) så bildar smutsen avlagringar från motorn i oljetråget. Visst ett år spelar ingen roll, men år efter år av felaktigt skött underhåll knäcker det mesta, trägen vinner.

 

Har man en billig liten motor så spelar det ingen roll, men har man en diesel som kostar några hundra tusen så skulle jag byta oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att oljan förorenas och smuttspartiklarna sjunker till botten i oljetråget håller aldrig som argument för att byta olja.

 

Detta sker vid varje tillfälle båten lämnas. Vid nästa start sugs oljan in via oljepumpen och sedan till oljefiltret som renar oljan.

 

 

Sedan så står båten inte stilla jättelänge.

Antag att du tar upp den i september och sjösätter 1:a maj

Då står motorn 7 månader.

 

Antag att du har en bil och låter den stå still 2 månader. Skulle man byta olja i bilen då också?

 

 

Miljön inne i en Marin motor är nästan samma som inne i en bilmotor.

Bilmotorn måste dock utstå betydligt värre temperaturvariationer än båtmotorn.

Bilmotor startas ibland då det är -20 grader och blir sedan ca 80-90 grader

Båtmotorer startas exempelvis vid 10 grader och blir sedan 80-90 grader.

 

Alltså borde båtmotorn ha bättre förutsättningar.

 

Så vad är det för hokus pokus som händer under vinterns mörka dagar???

Borde inte bilens motor råka ut för samma magiska krafter då vi lämnar dem ute på en kall parkering över natten???

 

Enda skillnaden som jag kan finna är att en båtmotor får gå betydligt tuffare än en bilmotor och därför förbrukar sin olja fortare.

Altså om man kör mycket behöver oljan givetvis bytas men om motorn bara går en 1/10 del av vad oljan tål, varför då byta varje år???

 

 

mvh Roland

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...