ljud 7 Postad 20 Augusti , 2007 Har haft en Bella 561 HT över sommaren, för det mesta har vi varit två vuxna och två småbarn på tripperna. Motorn är en Mercury Optimax 75. Det jag känner är att båten kanske är en aning liten, vi kör den ofta på lite större fjärdar (kanholmsfjärden) även i 7-8 sekund meter. Så ni förstår ju att det blir lite stampigt. Marschfart har varit runt 20-25 knop, men man måste verkligen var beredd med gasen när det kommer lite större vågor. En annan sak jag stör mig på är bullernivån, jag är inte säker på att andra skulle göra det, men eftersom jag jobbar med ljud så är jag extra känslig. Båten är i lite lugnare sjö perfekt med två vuxna och två barn, men ibland viill man ju ha med sig två vuxna till och då blir det både lite bullrigt och allmänt segt. Dom positiva sakerna då: Bränsle ekonomin 0.6l/nm blandat körning, bättre än jag hade hoppats på! Trevlig inredning med bra förvaringsutrymmen Bra komfort på dom fyra sittplatserna. Och framför allt: I en HT kan barnen sitta/sova i kojerna framför förarplatsen och även en vuxen, när det är kallt eller regnar. Det är väl inte lika kul att gå ner i ruffen på DC på 7 meter under gång, eller är det? Kapellet är supersmidigt att fälla upp när det regnar, vi har kört över 70 timmar i år och många av dom timmarna har det regnat. Hur bra sikt som helst sittandes, tack vare den hela frontrutan. Står nästan aldrig och kör. Jag är verkligen förtjust i Hard top principen som erbjuder körning under tak för passagerare utan att dom försvinner ner i ett mörkt hål (ruffen på en DC eller liknande) Om ni orkat läsa allt gnäll, vad drar ni för slutsats, vad tycker ni att jag ska ha för båt? Bränsleförbrukningen är viktig eftersom vi kör så pass mycket. Sen vill man ju allt som alla vi ha: Lugnare gång i halvmetersvågor och svall samt en tystare motor. Jag är öppen för alla förslag DC, WA, HT, inombordare/utombordare osv. Vid vilken längd börjar en planande båt gå lite lugnare på en större fjärd med ordentlig sjö? Budget ligger är runt 400k (bara för att ge er nåt att gå på) Många frågor, jag vet. Jag kollar denna tråd hela tiden så säg till om jag missat nån info till er. TACK!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 20 Augusti , 2007 Hej. En Yamarin 68 Cabin borde passa er. http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/68C.jsp Dock inget pris än. Yamarin säljs med Yamaha fyrtaktare och de är tysta och ganska snåla. Eller kanske en Flipper 630HT http://flipperboats.fi/service.cntum?pageId=103345 Går nog tyst och snålt med en Mercury 115 Fyrtakt. Du bör nog över 6 meter för att få lite lungnare gång. Jag har en Yamarin 64DC med Yamaha F150 och den går bra i ganska mycket sjö, men en DC är nog inte optimalt om man vill kunna vila i ruffen under gång. Mvh Martin Senast ändrad av Marty | 20 augusti 2007 | 17:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 20 Augusti , 2007 Tack. yamarinen ser ju spännande ut och Flipper 630 verkar ju var en bra båt, undrar hur många graders v-botten den har, är den vassare än andra HT:s? Jag ska också säga att allt talar ju för en HT, fast större, men det är lite tråkstämpel över dom. Sen tycker jag mig ha sett både Flipper 630 och 666 och fått intrycket att dom inte går så där jättebra i sjön, men det kanske någon kan dementera? Senast ändrad av ljud | 20 augusti 2007 | 17:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 0 Postad 20 Augusti , 2007 örnvik har många fina modeller som kanske kunde passa.jag har en 670 weekend bäddbar för 4 samt en liten toa oxå.finns en 640 weekend med inombordare oxå men där finns ingen separat toa i goggla lite o kolla vet ja jag är i allafall nöjd med min o jag har averkat 1300 sjömil med min nu fridenzz rillezzzzzzzzzzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 20 Augusti , 2007 Det är nåt coolt med örnvik... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 0 Postad 20 Augusti , 2007 jädrit goa sjöbåtar är dom oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 20 Augusti , 2007 Om vi vänder på steken, då: Finns det nån DC med en ruff som går att vistas i under gång, alltså som inte är totalt avdelad/avskilld från resten av båten? Tänkte mest på ungarna.. Senast ändrad av ljud | 20 augusti 2007 | 20:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocklas 0 Postad 20 Augusti , 2007 Tja! Låter som Yamarin 59 HT är båten för dig. Bra skrov som klarar fjärdarna mjukt trots sjö, dessutom lättdrivet. Bäst i test i båtnytt (2004) och Vi båtägare (2005) när det gäller HT. Bifogar senaste länke till senaste testet som jag hittat (england, lite annorlunda jämfört nordiska test). Är du kunnig i finska finns en del intressanta test att ta del av. Väljer du en 115 hp så har du inga problem om du vill fylla den med lite folk, förbrukning ligger runt 0,7 - 0,75 vid 23 - 24 knop, fart som dessutom betyder att du har en ganska bra ljudnivå i båten. Jag har en själv och är nöjd. Inga problem att sova 2 2 barn. Lite roligare retro stuk på båten jämfört de gamla modellerna typ Flipper m m. Lycka till http://www.boatmart.co.uk/editorial.php?ed_id=437&channel=test&limit=0&pos=0&keywords=yamarin 59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 20 Augusti , 2007 Gillar verkligen Yamarin 59! Den har snygga linjer, men jag undrar om den ändå inte är lite för liten. Var brukar du köra den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocklas 0 Postad 20 Augusti , 2007 Nämdö och Jungfrufjärden, Skoboraden, Långsviksskär, Tärnskär, Bullerö, runt Sandhamn. Öster om Långviksskär kan jag hålla med om att det skulle kännas lite tryggare och lungnare med större båt. Nämndöfjärden är i prnicip alltid svallig och stampig. Upp till 10 ms tycker jag dock att 59 klarar ok (=godkänt från övriga passagerare), över då får man dock dra ner på farten! Är väl själv nyfiken på Cabin 68 den nya. Nackdelen att det drar iväg i soppa, mer trassel med trailer etc. Men visst, man får lite skönare på skön.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 20 Augusti , 2007 Hej Mitt tips kommer inte ge dig allt du önskar men lyssna ändå: Varför inte satsa på en riktig båt istället? Titta på en Bella Falcon. Du kan hitta fina exemplar från början av 90-talet för de pengarna. Då får du en båt som är erkänd för sin fina botten och gången i lite svårare väder. Du får också riktiga sovplatser till alla, riktig toa, värmare, spis, plats att sitta ute på akterdäck, såväl vid färd som i viken på kvällen. Det enda du inte får är den bränsleekonomi du efterfrågar. Risken du tar är att du kommer åka betydligt mer båt med en Bella Falcon än med en HT. Jag hade själv en Bella Falcon och ibland undrar jag varför jag sålde den. Kolla, det kanske blir ditt val också? Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 20 Augusti , 2007 Jo, kanske kan man hitta en Falcon för dom slantarna, men nåt säger mig att merkostnader kommer runt hörnet på en så pass gammal båt som det trots allt är för dom pengarnaa. Men vem vet..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 20 Augusti , 2007 Kanske en Grandezza 23 OC kan var nåt för dig? http://www.grandezza.fi/fss.html Det är en modern och fräck HT med öppen planlösning. Deras DC har ju fått fina testomdömen. (Själv är jag inne på Flipper 705 HT men då blir det avskild ruff.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 20 Augusti , 2007 Den där är ju det jag vill ha! Men den spräcker ju budget ordentligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 20 Augusti , 2007 Finnmaster 6600 WA Exclusive. Kostar ca. 510.000 kr med motor på 150 hk eller 530.000 kr inkl. full teak och samma motor. En mycket välutrustad båt med väldigt bra sjöegenskaper. Ett ny sådan båt med demoexemplar så är du nere runt dina pengar. Hälsningar: Roddarn Senast ändrad av Roddarn | 21 augusti 2007 | 00:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocklas 0 Postad 21 Augusti , 2007 Ryds 20 Family. Den bör ligga inom din kravbild. Den kom 2003/2004, sen försvann den, dök upp igen på mässan i våras. Verkar vara en bra båt, dock lite enkel/spartansk inredning vad jag minns när jag såg den på mässan. Motoralternativen är dock många. Du bör kunna få den begagnad till bra pris, hette väl Ryds 20 HT tidigare. Märkligt nog finns den inte med i årets rydsbroschyr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 21 Augusti , 2007 Ett mycket bra alternativ! Det jag undrar är vad som händer med vattnet på skarndäck när det regnar, rinner det ner i sittbrunnen för att sen rinna ut eller rinner det ut innan det når sittbrunn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 21 Augusti , 2007 Det rinner ner i sittbrunnens sidor för att sedan rinna ut i självlänsen. Vattnet lägger sig alltså längs med sidorna av sittbrunnen. Resten av brunnen är torr. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 21 Augusti , 2007 Finnmaster är klart intressant. Så såg att 6600 drog 1.1 L/distans medans 5700 0.73 L, båda med högsta tillåtnan motorstyrka i 26 knop. Undrar hur 5700 går i sjön, nån som har några erfarenheter av denna båt? Kanske inte är nåt jättelyft i jämförelse min nuvarnande, sjögångsmässigt alltså?: http://bellaboats.fi/service.cntum?pageId=120765 http://www.finnmarin.fi/RUOTSI/index.php?page=5700waDom är ju nästa lika långa, men helt ärligt jag har inte kört så mycket motorbåtar i denna klass, förutom min egen. Senast ändrad av ljud | 21 augusti 2007 | 11:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 26 Mars , 2008 Hade en Finnmaster 5700 förra säsongen. Är du missnöjd med stampet på Bella 561 lär du inte bli nöjd med en 5700 heller. Har beställt en Bella Falcon till denna säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 26 Mars , 2008 Nu var du ju kanske inte intresserad av en äldre båt men måste i alla fall ge ett förslag på Coronet Midi en hartop i 7 metersklassen som har suveräna gångegenskaper sen att den har fina linjer är ju bara et plus. http://www.coronet.nu/showPic.asp?bID=1200 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 0 Postad 26 Mars , 2008 tror öviken ligger på 369 lakan ordinarie pris 670 weekenden ganska prisvårt tycker jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 0 Postad 26 Mars , 2008 http://www.blocket.se/vi/15611058.htm?ca=3_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rasse1994 0 Postad 26 Maj , 2008 Har också en Bella Falcon som går som en klocka. Kan inte annat en ge den MVG. I hårt väder går den kanon och man behöver inte dra ned på gasen något. Hela familjen är också under tak när det regnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 28 Maj , 2008 Nu verkar de ha börjat sälja Ryds 20 Family på allvar och min familj (med 3 barn) är klart intresserade eftersom vi också tror på HT och gärna vill ha inombordare (billigare försäkring, bättre badplattform bak, tystare med en diesel). Främst är det priset på cirka 470.000 med en diesel på 130 hk (hos Huges) som verkar mycket konkurrenskraftigt (om jag fattat rätt drar den 30% mindre och motorn håller minst dubbelt så länge), påslaget jämfört med standardmotorn (bensin 220 hk) är bara 35.000 kronor. Tar man med att försäkringen blir billigare med inombordare, så tror jag kalkylen vinner över t ex en Flipper 630 (som också verkar fin). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grandezza31dc 0 Postad 14 Mars , 2009 askeladden 705 en jätte fin båt vi va ute 2barn 2 vuksna i 4 veckor och det gick jätte bra:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellern 0 Postad 14 Mars , 2009 Tycker ej att bränsleekonomin är så intresat. om du kör 25 tim med en motorbåt så kör du ganska mycket. Köp en dyrare märkes båt med lite storlek och få egen pengarna när du säljer, räntorna är ganska bra i dag. kanske en Fjord dolphi 900. en fantastisk båt i grov sjö. jag är en som provat många båtar i grov sjö. fjordarna är fantastiska!! ju dyrare beg. märkesbåt du köper ju enklare är det att få tillbaka slantarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 14 April , 2009 Så att nån hade skrämt upp den här gamla tråden! Jag ska tillägga att jag har kvar Bella 561 HT, i slutändan var det svårt att hitta når vettigare. Jag är jättenöjd med båten! Sjösättning 25 April. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser