cosmobear 0 Postad 20 Augusti , 2007 Jag tror att min B20 kan gå lite för varm vid hård belastning och undrar om någon med säkerhet kan säga vad driftstemperaturen ( inte termostatens öppningstemp. ) och tillåten maxtemperatur för en sjövattenkyld AQ130 är satt till enligt Volvo Penta? Jag är intresserad av vad tillverkaren satt för gränser och inte vad andra förvisso kunniga personer anser är rimligt. ( Jag saknar instruktionsbok ). Tack på förhand /c Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 20 Augusti , 2007 Drifttemperaturen bör ju vara det du ser på tempmätaren. Inte för lågt och inte för högt.Vet inte exakt men instruktionsbok finns ju på Volvo Pentas hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 20 Augusti , 2007 Tyvärr säger instruktionsboken på VP bara att termostaten öppnar vid 54 grader. Inget om normal driftstemperatur eller max tillåten tyvärr! Vad jag ser på mätaren är ju inte säkert att det är detsamma som den driftstemperatur som motortillverkaren har tänkt sig från början. Mvh /c Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 20 Augusti , 2007 Ingen som kan säga var jag kan hitta dessa uppgifter utan att sitta i timmar i tfn hos VP och ändå kanske inte få något svar för att ingen längre kan dessa marinmotorer??Alltså:Vad har motortillverkaren angivit vad avser drifts och maxtemp. på sjövattenkyld B20?Och då menar jag: Inte när termostaten öppnar!Inte vad någon på forumet tycker är lämpligt!Inte vad jag kan avläsa på tempmätaren!Inte vad jag kan avläsa på en extra monterad köttmätare!(Bäst att vara så konkret i frågeställningen som möjligt !) Någon med kunskap?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 Augusti , 2007 I dessa moderna tider är e-post är ett alternativ till telefon, funkar förvånansvärt bra faktiskt och kostar inte något alls. Fattar inte varför du är ointresserad av att få veta vilken temperatur som andra B20-ägare har på sina motorer (alltså vad som är normalt) utan prompt ska ha tillverkarens data (det står oftast inte nåt om maxtemperatur i instruktionsböcker) men inte vill kontakta tillverkaren av rädsla att det kan ta tid eller att dom inte vet ? Du tror att din motor går varm..vilken temperatur är det du uppnår då ? Sjövattenkylda motorers max-tillåten-temperatur styrs av en enda faktor: blir det för varmt fälls det ut saltkristaller som beckar igen kylkanalerna. Den temperatur när det sker är samma för ALLA motorer, altså gäller samma termostat-temperatur för ALLA direkt-sjö-vatten-kylda motorer oavsett fabrikat. Senast ändrad av Gunnar_ | 20 augusti 2007 | 19:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 20 Augusti , 2007 Visst går det att E-posta VP och det har jag också gjort precis efter mitt sista inlägg. Jag ville bara påskina att jag först ville höra om någon på forumet hade kunskapen om vad de angett så att inte svaret enbart skulle bli: Hör med VP ! Varför jag är intresserad av vad VP anger som driftstemperatur beror på:- Det är de som har byggt motorn och måste därmed ha en driftstemperatur i åtanke för att kunna erbjuda en hållbar produkt. - På forumet florerar det många uppfattningar som gör det svårt att avgöra vad som egentligen är vad maskinen ( Alla maskiner som du påskiner ) är konstruerade för.-Det är ibland svårt att avgöra vem som verkligen vet vad han /hon pratar om och därför vore det trevligt att se om någon visste vad motorkonstuktörerna en gång i tiden själva sagt. -Om man vill höra vad folk har för egna erfarenheter från just denna fråga så är min erfarenhet efter att ha läst på forumet om detta att man inte får någon ensad uppgift och man startar bara en lavin av tyckande. Ovanstående är mitt motiv till varför det vore trevligt att få tillverkarens angivelser på det normala driftstemperaturområdet. Mvh / C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 20 Augusti , 2007 Ok Gunnar !Som du vill: Vilken temperatur (eller område) är att betrakta som för varmt som du utrycker dig och som resulterar i igenbäckning. För varmt är ju ett ganska trubbigt mått enligt mitt sätt att se det. På frågan om vad jag har för temperatur på min motor så var ju min fråga det omvända nämligen vad får det vara för max driftstemperatur. Om jag får reda på det är det enkelt för mig att hantera min farhågor själv. Om det är lika på alla motorer så borde det vara enkelt att svara på för den som kan.Varsågod... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 Augusti , 2007 Frågan är besvarad av undertecknad i annan tråd, jag har till-och-med bifogat en bild ur servicemanualen på Perkins 4.108 som visar temperaturområdet. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=157209&highlight=perkins 4.108 Då (typ 9 år sen) jag skaffade mig en båt med direktkyld Perkins 4.108 motor som jag helrenoverade, så undersökte jag mycket noggrant (google is your friend) vad som kunde vara orsaken till att motorblocket i princip var helt igenbeckad med skräp och att termostaten hade så orimligt (tyckte jag, bil-sötvattenskylnings-skadad som man var) låg påstämplad temperatur, men inte öppnade vid den påstämplade temperaturen (kastrull/termometertestet) ? Orsaken till den låga termostat-temperaturen (och vetenskapen är rörande överens) är att vid direkt-saltvatten-kylning med temperatur över typ 62 grader formas det saltkristaller som beckar igen kylkanalerna. Duger det som svar måntro ? Senast ändrad av Gunnar_ | 20 augusti 2007 | 23:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 21 Augusti , 2007 62 grader !!!Då går min motor definitivt för varm. Ca 80 grader normalt med toppar på upp mot 90 efter hård belastning. Efter att ha läst en hel del inlägg på forumet så torde det vara många som har för hög temperatur och riskerar kristallisering med sin sjövattenkylning om nu 62 grader är ett gränsvärde.Å ena sidan är ju tidsperspektivet också intressant. Det kan ju möjligen vara så att en så låg driftstemperatur som 60 grader gör att motorns allmänna nedslitning är en allvarligare parameter än risken för saltkristallisering vid 80 grader om man ser det i ett längre perspektiv.Å andra sidan är det svårt att tro att volvo penta medvetet skulle ha byggt maskiner som på grund av låg driftstemp snabbt slits ned. Ska helt enkelt bli intressant att se vad jag får för svar av VP. Jag får vänta och se antar jag. Tack för din kommentar Gunnar! Ha det bra / C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 Augusti , 2007 Kan det vara så enkelt att termostaten du har egentligen är avsedd för sötvattenkylning (typ bil) och därmed helt enkelt är för varm ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 22 Augusti , 2007 Visst kan det vara så att jag behöver byta termostat. Frågan är bara vad som egentligen gör att det är olämpligt med högre temperaturer i sjövattenkylda motorer. Den korrekta anledningen måste enligt min mening vägas mot den stora nackdelen att en låg driftstemperatur ger ett större motorslitage. Vad är mest skadligt i ett längre perspektiv kopplat till vilken typ av sjövatten som används till kylning? Jag har svårt att se en tydlig bild av vad som är den grundläggande anledningen efter att ha scannat I-net. Det pratas om flera orsaker: - Saltvatten som fäller ut saltkristaller. - Hett vatten är mer syrerikt och därmed mer korrosivt. - Sjövatten innehåller andra mineraler som kan bilda pannsten. Att byta termostat kan ju vara fel väg att gå om det är så att huvudanledningen härhör till saltvattenproblematik på västkusten och att det är mer skadligt att köra på låg driftstemperatur i längden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 22 Augusti , 2007 Jag får väl helt enkelt sätta på kastrullen på spisen med lite östersjövatten och studera effekterna, analysera och dra några kloka slutsatser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 22 Augusti , 2007 är rädd för att kastrull testet inte kommer att bli speciellt rättvist iom att sjövattnet ständigt cirkulerar genom motorn dvs att det är alltid färskt vatten som värms upp snabbt, i din kastrull kommer du troligtvis att ha en mängd vatten utan cirkulation. har en b20 i min snipa (viserligen sötvattenkyld, men sjövattenpumpen är samma) och med den tar det 10-15 sekunder att fylla en 8 liters hink med kylvatten från avgasröret, med det vill jag säga att det är anseliga mängder som går genom en motor som är sjövattenkyld, och varje liter kan ge avlagringar i motorn, om det så är bara 0,1 gram per liter så blir det mycket på en sesong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shetland640 0 Postad 22 Augusti , 2007 Kan det vara kristaller i förgasaren om motorn har gått varm? Jag hade någon vit gegga/sörja i flottörhuset... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 22 Augusti , 2007 Har jag också värmeproblem? Min B20 ligger på 80 grader och upp något vid belastning. Detta är ju de temperatur som termostaten reglerar fram. Har testat i sjön och har testat med kallt brunnsvatten, samma temperatur vid båda tillfällena. Är ju garanterat olika för olika motorer men 62 grader låter väldigt lågt. Har fått lära mig vad gäller bilar att man ska ha en så hög temperarur som möjligt utan att det kokar. Skulle jag skippa termostaten så skulle jag ju få en jäkligt välkyld motor men frågan är vad jag skulle tjäna på det. Det där med saltkristaller antar jag inte berör mig då jag huserar i sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 22 Augusti , 2007 Det var väl mer eller mindre meningen som ett skämt det där med kastrulltest och jag förstår att det inte skulle bli speciellt rättvisande. Kanske finns det istället någon som kan tipsa om någon hyfsat vetenskaplig artikel, examensarbete eller dyl som ingående beskriver för, nackdelar och sidoeffekter av olika kylsystem ( särskilt sjövattenkylning ) för marinmotorer. I ett sådant dokument finns ju oftast fotnoter rörande påståenden som gör att man tydliggör källan till viktig information. Jag dömer definitivt inte ut alla kunniga personer på detta forum som har stor erfarenhet. Men det är helt enkelt lättare att dra vettiga slutsatser när man slipper bedöma olika personers trovärdighet, tolka deras sätt att framföra sina teorier och teser m.m.Hör av dig du som har någon länk till någon intressant och konkret läsning i ämnet. Annars blir väl bibloteket nästa instans för att kunna angripa frågan på ett framgångsrikt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser