Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Dykarn

Hur veta vilken motortyp Volvo B18 A,B,D osv ?

Rekommendera Poster

Hej

 

Ska iväg och hjälpa en vän med hans krånglande båtmotor nu i em, en B18 av okänd typ och årsmodell.

Har hittat en gammal verkstadshandbok till volvos b18 o b20 modeller men han (och jag) vet ej vilken motortyp hans motor är och tändinst mm är olika för olika motortyp.

 

 

Var/hur kan man se om det är en A,B eller D motor ? 

Tändföljden skall vara 1-3-4-2 har jag läst och tydligen är 1:ans cyl närmast remskivan.

 

Tacksam för svar.

 

Edit: Det visade sig att det var en marinmotor iaf, en AQ 110 med 100 drev, alltså ej en vanlig bilmotor, samt sitter det en Zenith membranförgasare på och ej Stromberg som jag blivit informerad om innan.

Har dessutom nu hittat en motorbricka som talat om årsm. = 1968.

Förgasaren har han fått hjälp av någon annan med att göra rent efter att problemen började, men hjälpte ej.

 

Men nu ställde vi in tändningen på 21-23 gr före övre d. enligt rephandboken för en B18 A typ, frågan är om det är samma för en AQ 110 ??

 

Han har bytt alla stiften, tändkablar, rotor och vi har nu kollat brytarna samt avstånd på dessa,  ställt in tändningen enligt ovan samt kollat kompressionen på alla cyl med full gas på varm motor = mellan 9-10 kg/cm2 = ok så vitt jag vet.

 

Motorn går dock inte rent ändå - den verkar misstända eller får ej bränsle för den är går kraftigt ojämnt vid gaspådrag och är orkeslös till o från.

 

När vi kollade tändningen med stroboskopslampan så blinkade den ej i symmetrisk takt (verkar missa gnista ibland) vid fast varvtal så vi testade även att sätta mätadaptern på tändkabeln mellan tändspole och fördelare = likadant, blinkar lite ojämnt ibland.

Alla stiften är dessutom kolsvarta av sot vilket ju borde betyda att motorn går väldigt fett eller inte tänder hela tiden.

Frågan är om det är tändspolen som är kass ??

 

Dessutom glappar rotorn på sin axel (radiellt) och trillar ned av sig själv på axeln om man släpper den istället för att trycka den på plats, det har jag aldrig varit med om tidigare, kan det verkligen vara rätt ?

 

Hoppas vi har någon expert på Volvo Penta AQ 110 här som kan upplysa oss!?

 

 

 

Senast ändrad av Dykarn | 20 augusti 2007 | 20:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1:ans cylinder är den främsta, närmast motorns transmission, eller remskivan, 4:an är alltså närmast svänghjulet.
 
Att sedan se vad det är för modell av B18 är nog inte lätt,  kamaxelns stämpel sitter i bakänden av kamaxeln så den hittar man inte utan att ta ur kamaxeln.
 
Mvh Lasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för svaret.

Ska iväg nu o se om vi kan få ordning på motorn.

 

Utgår från att 1:ans cyl är främst då, närmast remskivan, så ska jag kolla tändning osv utifrån den tändkabeln.

 

Tar gärna emot fler svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med olika bokstäver är väl egentligen lite om de haft en eller dubbla förgasare, kan skilja topplockspackning och som du säger tändställning.

Årsmodellerna är nog också svåra att avgöra. Före eller efter 74 är la det som går att klura ut ungefär.

 

Är ju dock inget man helt hundra måste veta utan går att trava sig fram ändå. Tändföljden är mycket riktigt 1-3-4-2, dock är ettans cylinder den längst fram på motorn.

 

Sen om man ska göra tändinställning så kan man ju alltid prova sig fram lite. Grundställ på 10 grader eller så, kan ibland finnas ett litet omärkt jack på remskivan och då är det troligen grundläget. Sen får man ju varva upp lite lagom (1500-2000rpm) och ställa det med örat. Man hör ju rätt tydligt när motorn går som bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tackar för info.

 

Det sitter alltså 1 förgasare på den , en Zenith med membran.

Motorn är en AQ 110 1968 med tillhörande 100 drev.

Vi har ställt tändningen på 21-23 gr före öd vid 1500 varv, men vet nu ej om detta är rätt för denna motor (tog uppgift från en B18 A)

 

Se uppdatering i min första post längst upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det verkar som att den missar gnistan ibland skulle jag byta brytare och kondensator för att se om det blir bättre.

 

/Björn 

post-16310-1394235195,4403_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja, det blir nog nästa grej provar med att byta tändspole först nu eftersom gnistan verkade fattas redan därifrån med testlampan.

 

Bra faktablad där, men AQ110 finns ju ej med :(

Hittade dock ett på  http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/outofproductionengines/operators_manual/

 

men nu visade det sig att det finns massa olika fördelare med... puuh.

Fattar inte riktigt varför man skall kolla tändningen med stroboskopslampan i 3500 varv på motorn, det kan väl aldrig vara bra att stå o tokvarva utan belastning ??

 

Vad menas förresten med grundinställning t.ex. 2 grader f.ö.d. ?

Är det vid tomgång eller stilastående ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tändningen skall ställas på varv pga att det sitter centrifugalvikter i fördelaren som ställer fram tändningen vid högre varvtal, och i mitt tycke är det bäst att ha tändningen exakt ställd vid sitt marchfartsvarvtal, för det är ju vid det varvtalet som man vill att motorn skall gå bäst och billigast. missar den gnista så är det nog bäst att byta spetsar och konding, skruva ur gammla spetsarna och ta dom med när ni handlar nya så är ni säkra på att ni får rätt delar, finns flera olika att välja bland. angånde frivarvandet, tål den inte det så skulle jag inte åka långt på sjön med den motorn, men det är klart kanske inte dra den så långt förbi 5ooo rpm, då börjar ventilerna leva farligt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tackar för svaret.

 

Men det är ju likadant på min OMC motor med centrifugalmekanismen för förställningen av tändningen vid olika varvtal, men den motorn skall ställas in vid tomgångsvarv och fungerar alldeles utmärkt även vid högre varv, var ligger skillnaden ??

 

Vad menas med grundinställning, hur görs den ?

 

Vi kollade brytarna visuellt samt putsade av ytorna på båda plattorna så de är fria från kratrar och påbyggnader men det kan ju givetvis vara så att de ej fungerar ok ändå.

 

Han skulle iaf kolla efter en ytbyteständspole först nu, så får vi väl byta brytare o kond sedan om det ej hjälper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

läser du om vad du själv skrivet så har du felet där.

 

radielt glapp ger en för stor kamvinkel i förhållande statiskt mätt brytaravstånd, vill du ändå köra med kass fördelare så gör så här ställ avståndet med tummen tryckt mot axlen, släpp sen tummen och blir inget avstånd kvar öka upp då något så avstånd finns annars startar den inte men när skrotet börjar snurra fort då blir avståndet ändå nästan rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Ok, jag tror jag fattar vad du menar, men det är inte rotoraxeln som glappar radiellt utan rotorn på axeln - den sitter alltså inte fast ordentligt utan går att vicka på radiellt och även vrida fast väldigt lite. Som om det vore fel rotor för denna motor/fördelare...

 

Han köpte en ny rotor på mekonomen till en vanlig B18, ej AQ 110 (innan jag var med i bilden) och jag har ingen aning om det är samma, dock har vi provat att sätta tillbaka den gamla och den sitter inte bra den heller.

 

Min tanke med detta var om rotorn ej för över gnista som den skall vid varje tändkabelanslutning i fördelarlocket pga att den ej sitter 100% centrerad på rotoraxeln och glappar, kan det vara möjligt ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Min vän har nu handlat en ny tändspole, kondensator samt brytare och enligt bilhandlarn skulle det inte vara någon fara med att rotorn glappar så länge den ej tar i locket... hmm undrar det ?

 

Men, hur var det nu med grundinställning 2 eller 4 grader e öd för tändningen, någon som vet vad som menas med detta ?? (står inget varvtal angivet, betyder det att denna skall göras vid stillastående motor med 1:ans kolv i tändläge ?).

 

I övrigt får vi väl tokvarva upp motorn till 3500/4500 varv enligt instrbladet ber på vilken fördelare som sitter på motorn, och kolla med stroboskopen.

Blir väl till att ta på sig hörselkåporna ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Go kväll.

 

Vi har nu bytt t-spolen, brytarna och kondensator, samt ställt om avstånd och tändning och nu verkar pråmen fungera som den skall igen !

 

Kollade remskivan med 1:ans kolv i tändläge och graderingen hamnade faktiskt på ca 2-4 gr e öd = grundinställningen efter justeringen vi gjorde sist.

 

Finställde nu tändningen på ca 32-34 gr vid 3500-4000 varv med stroboskopen, och det verkar funka bra.

 

Får hoppas att den gamla spisen tuggar på som den skall nu, tackar för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...