chrizz 0 Postad 20 Augusti , 2007 Hej allesammans. Precis blivit ägare till en Crescent 525 Ht (74:A) med en 20hk motor. Verkar som en väldigt rymlig och fin båt faktiskt! På luckan till motorbrunnen står det max 25Hk, men sett en del har starkare motorer än det, vad klarar en sån här båt i HK? Mvh christian Senast ändrad av chrizz | 20 augusti 2007 | 13:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 20 Augusti , 2007 Vet inte.. men nog går det att sätta på starkare motor. Problemen är att du eventuellt får förstärka akterspegeln och att båten kanske inte är byggd för de farter som du kan komma upp i. Då går den kanske lite konstigt i sjön.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 20 Augusti , 2007 Jag antar att du har varianten med inbyggd motor. Jag har erfarenhet av samma båt med motorn fastsatt på akterspegeln. Vi hann med tre olika motorer. 25 hk olidliga gångegenskaper. Slingade sig i varje våg. Toppfart med 4 pers 12 kn. Förbrukning ca 1.2 l/nm 40 hk funkade mkt bra. Båten planade med 4 pers. Toppfart med 4 pers ca 21 kn. Förbrukning ca 0,9 l/nm 55 hk ännu bättre. Toppfart med 4 pers 26 kn, men vi körde oftast marchfart omkring 18 kn. Förbrukning ca 0,8 l/nm Det finns många som har 40 hk på din båttyp och verkar nöjda med detta. Större är nog svårt att få rum med i hålet. Om man inte har brådis så kan man välja att åka billigt deplacerande med en 6 - 8 hk fyrtaktare. Båten har köl vilket ställer till det i planande fart. Propellern vill gärna ventilera, speciellt om man drar vattenskidor. Detta lärde vi oss att leva med, men det kräver lite passning innan man vant sig och vet under vilka förhållanden problemet uppstår. Ev. är detta problem större på den variant du har eftersom propellern sitter närmare kölen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affi 0 Postad 20 Augusti , 2007 Mina föräldrar har en 525 ht med 35 hk mercury vilket ger 16 knop när jag åker ensam. Med tre personer och lite packning orkar den inte upp i planing, men å andra sidan tror jag inte konstruktören tänkte sig att det skulle vara en planande båttyp. Frågan är nog inte hur många hk akterspegeln tål utan hur stor motor som får plats i motorbrunnen. För att få ner mercuryn åkte sågen fram. Det börjar bli daxs att köpa en ny motor till föräldrarnas båt och det största problemet är nog att hitta en motor (35-40 hk) som får plats. Funderar på om en 40 hk evinrude e-tec kan gå ner, nån som vet? Annars tycker jag att det är en helt ok båt om man inte har bråttom på sjön och det är en GRYM transportbåt då man får in hur mycket som helst i den.Kört den fullastad med virke och i sommar tryckte jag in en båttrailer som skulle ut till stugan!! /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 20 Augusti , 2007 min går i 20 knop själv med 40 hk. ska köpa 50 nästa sommar. stark akterspegel. under 40 ska du inte ha. gå då som en påse nötter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 20 Augusti , 2007 den går väldigt stadigt i hårt väder. det som gör att ja behåller den ett tag till. funderade på en flipper 575a men med flatbotten = gå sämre i blåst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrizz 0 Postad 24 Augusti , 2007 Tackar för svaren. Får nog bli en 40hk verkar det som i framtiden. Men nu i vinter blir det lite eldragning. Skall koppla in stereo och lite mer belysning på båten. Båten har vart i samma ägo sen båten köptes, så allt i den är orginal... mvh christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 24 Augusti , 2007 hej ha du bilder på båten? ha du msn kanske ha lite bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrizz 0 Postad 24 Augusti , 2007 jeppz.... la upp en i mitt foto album, testar här med Senast ändrad av chrizz | 24 augusti 2007 | 21:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 24 Augusti , 2007 ok ha du bilder inne i den oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrizz 0 Postad 24 Augusti , 2007 bara små kort, har inte tagit några själv.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrizz 0 Postad 24 Augusti , 2007 ett till, väldigt små, där av kvaliten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 24 Augusti , 2007 oki ja ska klä om mina dynor. i vitt galon och svart på sidorna i båten. stereo ha ja redan kopplat in Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 24 Augusti , 2007 ha du nån motor på den nu eller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrizz 0 Postad 24 Augusti , 2007 Sedär ja, stereo kan nog kanske komma in förräns jag tar upp båten, men får se, kommer unge nu i september också, får se vad man hinner med. Dynorna skall också kläs om, typ gula fram i tyg och bruna i sitt brunnen. Har inte bestämt ännu vad det blir för färger på dessa. Men skall ut i morgon med båten, skall ta lite mer kort inuti båten då. Förresten, vart gör ni av dörren och den extra liggdelen i båten, när ni inte använder den? mvh christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrizz 0 Postad 24 Augusti , 2007 jadå, sitter en johansson 20HK.... manuell start... startar på första! :-) Verkar vara servad genom alla åren, fick t.o.m handboken till den, he he he chrizz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 24 Augusti , 2007 hur fort gå den med 20 hk? plana den? ja ha ingen dörr på min, inegn sittbräda i mitten heller. finns många olika konstruktioner. ta gärna kort i lådan där motorn sitter oxå. ha du nån mail kan vi skicka över lite bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrizz 0 Postad 24 Augusti , 2007 Vad har du för mail? Ska ta lite kort i morgon som sagt... Nja planar gör den inte men tycker båten ligger rätt bra i vattnet ändå? Har du precis skaffat din med eller har du haft den länge? chrizz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 25 Augusti , 2007 sunn20@hotmail.com haft den 2 sommra nu. men du känner att du vill ha den i planing därför du ska byta motor? idag ska ja plocka upp min, kommer ta lite tid. kan höras ikväll. maila du mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser