Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
pgh73

Bil+trailer=oro?

Rekommendera Poster

Känner lite oro att dra upp båten med min bil på ramper. Behöver jag vara det? Fakta: Audi a6 1,8 utan allt (125 hkr) med en uttern 5001(ca 870 kg totalt)
Lyckades inte dra upp den själv vid köpet, en SUV hjälpdrog mig. Då var rampen ganska brant med grus på hade backat ner över en liten kant. Kanske inte bästa förutsättningar.
Är det läge att köpa ny bil, eller räcker det kanske med en extra vinsch för att dra upp trailern manuellt?

/Pär 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste ett bra tips här på MG för ett tag sen som jag ska prova i år. Vincha inte upp båten ända upp (fram) på trailern. Lämna några decimeter kvar så blir det inte lika mycket kultryck på bilen. Därefter drar du upp båten och vevar in den sista biten så båten ligger där den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det har jag också läst. Framhjulsdrift är inte så kul... Men funkar bilen öht till detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att dra upp din båt på 870 kg med din Audi A6 ska absolut inte vara några problem på de flesta trailerramparna som finns! Att köpa en ny bil för detta är totalt onödigt.

Se till att rampen inte är hal. Trärampar brukar oftast kunna vara det då bl.a. alger brukar kunna få lite fäste även lite ovanför vattenlinjen.

På stål och betongrampar så är det vanligt att det ligger på lite grus där. Ta med dig en kvast i bilen och sopa rent rampen innan du sjö/torrsätter båten så minskar du risken ytterligare för att hjulen slirar.

Nä, det ska inta vara några problem med din båt/bil. Du hade som du själv säger inte alls några bra förutsättningar förra gången, men så illa brukar det sällan vara! Lycka till!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för detta svar :-)
Har ingen som helst erfarenhet av att dra upp båt så då är kunskapen noll. Lägg där till kanske helt fel teknik vi mitt enda ramptillfälle så går det nog som det gjorde... Gött hur som helst, bara till att sticka iväg nu:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, då....det här fixar du galant! Lite träning på att hantera bilens körteknik just då man ska köra upp båten (ner kommer man ju alltid) är också bra att tänka på. Jag känner igen din oro. Brukar själv tänka på samma sätt varje gång jag har köpt en ny båt och en stund  innan jag har hunnit provat flera olika ramper med den.

Valet av ramp påverkar ju också. Den ska ju inte vara alltför brant, men den får inte heller vara för flack för då måste man oftast köra ner trailern så långt ner i vattnet att vattnet går över hjulens nav på trailern. Det ska man till varje pris försöka undvika. Särskilt om man talar om saltvatten. Saltvatten fräter nämligen bort kullagerfettet som finns inne i navet och gör då att man till slut måste byta ut dessa. Kör alltså inte ner trailern längre ner i vattnet än att vattennivån hamnar strax under navet på trailerns hjul. 2-3 cm under navet brukar räcka. Tänk också på att båtens akterspegelgivare för t.ex. ekolod och annat ska gå fri. Har du någon sådan så kan du för säkerhets skull fälla upp den vid dessa tillfällen.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte går alls beroende på hal ramp elle liknande så finns ju alltid sista utvägen att koppla från trailern och köra upp bilen ovanför rampen. Sen fäster du ett spännband eller lina mellan trailer och bil.

Jag får nästan upp min Uttern D55 (ca 1 ton) med min fwd Saab 9-3. I höstas fick jag ha två personer på var sin framskärm för att bilen skulle få grepp. Men då gick det iaf.

Men nästa gång jag byter så kommer jag skaffa 4wd bil. Absolut ingen östermalms traktor, men en vanlig 4wd bil typ Audi A4 quattro eller Volvo V50 awd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Nu känns det tryggare. Jag får väl testa mig fram till bäst fungerande teknik... Jag har haft båt tidigare men ej trailer, skall bli kul att kunna köra till nya vatten.

/Pär 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Åker också audi rena skitbilen att dra upp tyngre båtar med, bränner for automatoljan med risk att knäcka lamelpacketen. Hade ingen ekonomi att byta bil eller ta sätta igång storbilen så jag gjorde istället om trailern, ta en titt på hur ett enkelt teleskopdrag kan göras syns på bilder som lades ut på forumet tidigare på smart trailer, har du vanlig 30 kärra så spelar ändringar ingen roll och lokal smed ändrar lätt din dragstång.Även ett kraftigare stödhjul eller dubbelt stödhjul kan hjälpa dig med framhjulsproblemet om rampen är bra prova att hjälpa till med skjuta tyngdpunkten med stödhjulet men ta det försiktigt och bara någon dm i taget inte roligt om allt hoppar av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...