Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Jiell

Segla till styrbord????

Rekommendera Poster

Tänkte på en sak efter helgtur i Sthlms skärgård, varför envisas folk med att åka lite hur som helst i farlederna, JAG håller till styrbord och eftersom det är rätt mycket trafik där jag ofta kör (typ slussar ut i Saltjsön och i närheten av Sthlm med dess områden och skärgården), om alla höll lite mer trafikvett behövde man ju inte köra slalom överallt, speciellt seglare som går för motor verkar tycka att man kan köra så långt till vänster som möjligt, det är väl inte England vi är i???

 

Någon som har bra svar på detta???

 

Förresten, hade en skön helg ut till Grinda i helgen som var, sommaren är inte helt slut ännu.

 

Må gott!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda svaret är väl att folk inte tänker så mycket ibland eller förstår vikten av att hålla sig på rätt plats. Kanske ett argument för ett båtkörkort där alla blir tvingade att genomgå utbildning för att lära sig och förstå varför man ska gå på ett visst ställe samt orsakerna till detta. Även väjningsregler kan vara nyttigt att gå igenom för många och då kanske lite extra för segelbåtar som går för motor. De kanske inte vet att de då räknas som en vanlig motorbåt och har att följa de väjningsregler som gäller där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jomenvisst, till och med särbon och morsan som inte har körkort vet ju att vi har höger (styrbords) trafik, så jag tycker det är mycket märkligt, nu menar jag inte att alla till 100% ska gå så men när det är mycket trafik som det är i farleder och inloppen till större hamnar så är det väldigt underligt.....

 

smiley-embarassed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kryllar ju av folk som inte ens klarar av att följa en farled på egen hand. Många måste följa John för att deras egna kunskaper brister och gör man det så kör man ju fel om John kör fel! Samma sak med väjningsreglerna....det kryllar av folk som inte kan väjningsreglerna. Och det kryllar av folk som tror att de kan mer än de i själva verket kan och för dessa är det lite svårt att argumentera för att de kanske skulle läsa på lite och sedan följa upp det de har läst i praktiken ute på sjön. Eftersom de har varit på sjön så länge och att de tror att de kan och att de gör rätt så är det svårt. Många gånger är det dessutom mycket manlig prestige bakom. Det är ju tyväss så oerhört manligt (för vissa) att göra fel och om det skulle komma fram att man gör fel så slår det inte bara hål på manligheten utan även på prestigen som får sig en stor knäck hos många! Sådant kan svida och då finns risken att en del nonschalerar det här med kunskap. För då kommer man tillbaka till början igen..att det här kan jag redan som har varit på sjön så länge. Nåde den som kritiserar bilkörningen hos en man ungefär. Det är en känslig fråga hos många och det är ingenting som direkt ökar oddsen till att dessa personer vill lära sig mer. Den egna ödmjukheten om sitt egna kunnande eller snarare brist på sitt egna kunnande, är inte alltid den bästa. Och att ha en viss ödmjukhet är en nödvändighet för att man ska vilja lära sig mer. Det är trist att se att en del blir proffs på sjön redan efter den 5:e säsongen! Alltför många förstår inte att det tar rätt lång tid att bli ens bara hyfsat duktig på sjön. Det tar längre tid än många tror vill jag påstå.

 

Men oavsett vad din ursprungliga grundfråga beror på så kan man i varje fall konstatera att det kryllar av folk som kör på ett sätt som de inte borde göra. Alla gör vi ju fel ibland, men man måste inse att man inte kan så mycket att det inte finns mer att lära. För vissa stämmer detta mer in på än på den andra. Men alla har vi mycket kvar att lära oavsett om vi är amatöriska fritidsskeppare eller om vi är kaptener på en Finlandsbåt! Synd att det synsättet inte finns hos alla som är på sjön för det skulle nog öka både kunskaperna och hur en del skulle hantera sina båtar.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan diskuterat i andra tråder beror det kanske på. att inte alla har ett förarintyg. Jag pratade med min granne häromdagen, som skaffade en 6m styrpulpet med 150 hp utombordare.Han vet t.ex att grön är styrbord och röd babord. Bra. Men eftersom han visste ingenting om farledens huvudriktning (han haringet förarintyg, som man kaunde redan tänka sig) fattade han inte varför han körde på grund med sin nya båt. Han höll ju till vänster om den gröna pricken. När vi tittade på sjökortet (f.. vad komplicerta se den här kartan ut), kom vi fram att han körde inte i huvudriktningen uton mot den. Då stod den gröna pricken ju på fel sidan.

Hans kommentar var att det är kanske dags att gåen kurs. Men dåligt stil av prickerna att inte tala om att de stå på rätt eller fel sidan

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så innerligt trött på alla noviser samt nonchalanta båtförare som både struntar i hastighetsbegränsingar samt ej visar hänsyn till andra båtförare. Möter man eller kör ikapp annan båt skall man dra av på gasen! Gång på gång ser man seglare som får skota in bommen och hålla i sig då idioter gasar förbi i 30 knop bara metrar ifrån..

 

En annan sak som irriterar mig är när man funnit sin hamn, sitt underbara berg. Man badar, kanske tar fördrinken och förbereder middagen. Då kommer pingvinerna, dom där figurerna som aldrig i sitt liv skulle våga leta efter en egen plats (det kan ju finnas grund) utan istället går in och lägger sig på samma ställe som en annan.

Kan man inte fatta att många i skärgården söker sig dit för att få vara i fred och ha lugn och ro?!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går ofta i både skurusundet och baggensstäket och där upplever jag att de flesta, inklusive mig, håller styrbord.. det är snarare så att man som seglare håller på att tappa riggen eller studsar upp på land pga allt vågsvall som ärade nyblivna motorbåtsägare med snygga solbrillor åstakommer då det verkar som en sport att alltid skapa så mycket svall som möjligt... men men de kanske inte ser omgivningen då de inte kan släppa GPS:n med blicken... att bli omkörd (kärad) av 26 fots motorbåtar med fören upp mot himlen i prick 8 knop för att det står så på skylten är lite av en grönalundsupplevelse för en seglare.... men men vem säger att det inte ska vara kul på sjön :-) .... hmm kanske därför att några seglare ibland tröttnar och smyger längst till vänster för att möta upp istället för att bli överkörda.... 

 

Vinden in i höger öra.. bara tuta & köra ;-)

 

Senast ändrad av Peno9335 | 20 augusti 2007 | 23:56

 

Senast ändrad av Peno9335 | 20 augusti 2007 | 23:59

 

Senast ändrad av Peno9335 | 21 augusti 2007 | 00:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm..pingviner vet jag inte vad det är, nåt som finns på östkusten kanske ?

 

Själv upplever jag motsatsen (västkusten)..nämligen att andra båtar drar sig nästan in absurdum för att angöra samma vik som jag råkar vara förs i!

 

Jag gillar sällskap, och brukar (efter att dom cirklat runt 1 eller 2 gång/er) vinka in dom och säga till dom att det finns gott om plats, djupet är xx där men zz där..jag sticker 1,5 meter och gick in där..

 

Både dom och jag vill antagligen vara i fred och ha sin egen vik, men man kan ju jämka lite, amn behöver ju inte ligga fender-mot-fender ?

 

Sen, när man fått in dom och man ser att dom behöver hjälp att förtöja rätt (själv har man ju aktuellt väder men dom har aldrig ens hört ordet VHF..så hjälper man dom.

 

Sen bjuder man på en grogg eller nån öl, och frågar lite försiktigt vilken erfarenhet dom har av båtlivet..

 

Då har du världens chans att faktiskt prägla den nyblivna, osäkra nyblivna båtägaren  med en vettig, sund inställning till båtlivet. regelverk och allt!

 

Tro mig, dom flesta uppskattar att i lugn och ostressad atmosfär i en naturhamn få tips om saker dom inte hade en aaaning om..och du kan känna dig stolt över att ha förmedlat din syn på hur båtlivet ska va.

WIN-WIN2.gif\

 

Sen fins det idioter som borde avrättas snarast!

 

Typ 50-fots-motorbåtsföraren som i blankvatten, vindstilla och fritt vatten 5 NM åt alla håll ändå valde att dra förbi mig på 2 meters avstånd i typ 30 knop med sin 3-meters häckvåg...stekpannans glaslock (som överlevt kosterfjordens 3-metersvågor) gick i durken och i tusen bitar..sen vid uppstädning stack jag mig på en bit så blodet flödade..

 

Min båt är motorbåt, stål, med segelköl (lång) och väger 9 ton eller så och vispas inte runt hur lätt som helst.. jag kan bara tänka mig vad som hade hänt i min lilla 1,5 tons snipasmiley-surprised.gif\

 

F-N, sjöns vågor vid kuling 14-16 kan jag leva med utan problem, men dom däringa attans idioterna med större motorbåt än hjärna,som aldrig ens hört talas om begreppet gott sjömanskap borde man få vigilanta och bli belönad för att man gjorde det, hjärt-innerligen trött på dom är jagsmiley-yell.gif\

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 20 augusti 2007 | 23:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med dig till fullo och det på varje punkt!

Förstår inte heller att folk ska dras till en enda båt när det finns en hel skärgård att lägga till vid! Ett ganska påträngande och buffligt beteende tycker jag. En annan sak är att hålla avstånd till andra båtar. Den är alldeles på tok för snäv många gånger. En del tycks tro att de håller avstånd med god marginal om de håller ett avstånd med 20 trots att det är massor med fritt vatten runt omkring. I relation till bilkörningens mäten och omkörningar så är det naturligtvis ett stort avstånd, men på sjön är det i det närmaste kollisionskurs många gånger!! På sjön är det ett helt annat tänk som krävs och det är det rätt många som har lite svårt för att anpassa sig till.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pingviner, dom följer ju efter varandra...smiley-foot-in-mouth.gif\..hajjar du inte? smiley-cool.gif\. Jag vet, inte så kul..

 

Ngt som även är anmärkningsvärt är RIB-charterbåtarna. Är det inte 12 knop genom Lindalssundet? Jag höll på att väta Henry Lloyd-shortsen för ett par helger sedan när ett monster med 4 utombordare brölade förbi i 50 knop. Dessa förare borde väl vara föredömmen. Waxholmsbolaget med...

Båtkörkort, förarbevis eller skepparexamen (detta har jag) i all ära, skulle alla visa hänsyn skulle vi inte behöva sitta och fasa över körkortet som politikerna på grund av icke skötsamma båtägare ges krut till sina argument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...