Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Stockiz

Full i vatten

Rekommendera Poster

Har en ryds 478GT som legat orörd någr dag pga av regn.

När jag tog båten i lördags för en tur var det nästan omöjligt att få den att plana,när jag till slut fick upp den så studsa den den och kändes otroligt tung.

Tog upp båten och öppnade bottenpluggen,det rann nog i ca 5-10min dvs hur mycket vatten som helst i skrovet.

Hur kan det komma sig med självlänsande skrov?

Har jag ett läkage nånstanns eller är detta normalt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är helt klart att du har läkage! Det är bara att börja söka efter tänkbara ställen, ha det trevligt att jobba med båten.

mvh Tilia1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej det är helt klart att du har läkage! Det är bara att börja söka efter tänkbara ställen, ha det trevligt att jobba med båten.

mvh Tilia1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kolla slangen/anslutningarna till självlänsen. Har hört att ryds haft problem med läckage i dom och då får man fullt med vatten mellan skroven.

/Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ordentligt med sikaflex runt motorbultarna, läckte som ett såll för mig för 2 år sedan. Om det är det så kommer ju vattnet aldrig ut genom självlänsen eftersom det samlas mellan skroven.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte monterat dynor, teakdurk etc och då borrat eller skruvat i durken/sittbänkarna? Om så är fallet så måste du täta med sikaflex. Jag upptäckte att min återförsäljare missat detta när jag fick mina dynor monterade (rätt otroligt att kunna missa detta för övrigt). Så jag skruvade ut alla skruvar och tätade med sikaflex. Vatten har en otrolig förmåga att leta sig fram i de mest svåråtkomliga utrymmen.

Verkar dock kommit in för mycket vatten på kort tid för att kunna vara orsakade av skruvhål, mer troligt är någon genomföring otät.

Senast ändrad av FredrikW | 20 augusti 2007 | 13:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Ska göra en koll på den.

Tekdurk har jag men denn är ju monterad av proffs

Får väl göra en riktig koll under båten så jag inte förorsaka det själv,annars kan det ju bli fråga om garantijobb då båten är en 07a

//Stockiz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en helt ny båt så skulle jag tippa på motorbultarna, antagligen har de dragit dem för hårt så gelcoaten bågnat/skicktat sig runt bultarna.

Ganska enkelt testat, tyng ner båtern i fören så motorbultarna ligger ovanför vattenytan. Vänta några dagar.....

Eller bara täck bultarna med sikaflex, det går ju å skrapa bort om du vill göra det snyggare när du fastställt att det var det som var orsaken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...