hosianna 1 Postad 19 Augusti , 2007 Jag har en enskrovs båt och visst lutar det ibland men är inte katamaran som att segla med stödhjul eller ha dubbla kondomer? Är det inte nog att lägga till med ett skrov? Borde dom inte få betala dubbel hamnavgift för att dom har två skrov och ska man inte lägga ihop längden på skroven så att dom får betala mer då båtar över 12 meter ofta har en högre taxa? Vad tycker ni seglarvänner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Burka 0 Postad 19 Augusti , 2007 Nu har vi de senaste åren fått uppleva vad båtar från Bavaria gjort med våra gästhamnar, en sådan tar ju upp samma bredd som två h-båtar eller skärgårdskryssare. Nu har ju inte flerskrovsbåtar slagit igenom på samma sätt och är för tillfället inte något stort problem, men skulle de bli populära skulle det ju vara förödande (speciellt på västkusten). Jag skulle dock inte ha något emot att testa ett riktigt fartvidunder med tre skrov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne07 0 Postad 20 Augusti , 2007 Har aldrig seglat nån katamaran själv, men väl seglat ifrån en och annan... De är oftast grymt dåliga på att kryssa. Men å andra sidan kan de vara fruktansvärt snabba i undanvind. Annars finns väl vissa nackdelar om man är ute i hög sjö: slår man runt är det kört, den rätar förstås inte upp sig själv som en enskrovsbåt gör. Och katamaraner har visst en tendens att tappa masten pga stora påfrestningar på stag och vant när skroven rör sig ojämnt i vågorna. Dessutom är väl halva poängen med segling just att båten ska luta, eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Augusti , 2007 Tja, det finns nog fördelar - annars skulle det nog inte finnas så många kattor utomlands... Jag själv tar varje chans att komma ut på en katamaran ( någon som behöver en rask gast på en 40 fots dito eller så....? ) så jag är väl troende redan... Nackdelar som du talar om redan inledningsvis är väl lite gammaldags attityder och lite svårare att få plats i hamnar. Å andra sidan så har man väldigt litet djupgående, typ under en meter varför du kan gå in där en vanlig segelbåt inte kommer åt... Säkerhetsmässigt skiljer konstruktionerna, som du säger, men jag är nog inte alls med på de slutsatser som dras här... det finns nog flera vanliga segelbåtar som får riggproblem, motorproblem etc i dåligt väder än vad kattor får? Så det beror nog mer på sjömanskap än själva båten anser jag. Att du sedan får lite mer fart, avsevärt mer utrymme och att det INTE lutar ser jag som bara fördelar faktiskt. Om jag bara skulle segla i Skandinavien eller ner i Europa någon tur så skulle jag tveklöst tala för katamaranen. Alla båtar har väl för och nackdelar? Brukar vara en kul och god debatt här om olika åsikter om båtar. Men att döma ut en hel typ av båtar.... ? Har du seglat en katta? TESTA! Det gjorde jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alvarsson 0 Postad 20 Augusti , 2007 Som med allt annat finns det för- och nackdelar även med kattor. Personligen tycker jag det är som att jämföra päron med äpplen. Ställ dig istället frågan varför de är så väldigt populära i karibien och Australien, så inser du nog att det finns många fördelar som uppskattas av många. Traditionellt sett så har vi inte många flerskrovsbåtar i våra kallare vatten, men det har nog mer med folks attityder att göra än med faktiska för- och nackdelar. Läs även denna tråd i LångfärdsSnack: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=156088 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne07 0 Postad 20 Augusti , 2007 Tjena Funkis När det gäller riggproblem för katamaraner har jag hört en förklaring som jag tycker låter rimlig: På en katamaran har man stag från masttoppen till de två skroven. I stora vågor blir det lätt så att det ena skrovet vrids i förhållande till det andra, vilket ger väldigt stora påfrestningar på stagen. En enskrovsbåt har ett mycket mer stelt skrov så att detta problem finns inte på samma sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Augusti , 2007 Som svar på det senaste inlägget, kändes som en fråga till mig... Inte vet jag... är inte konstruktör. Men däremot har jag specialstuderat två haverier själv, dels en Iroqouis 30 utanför England ( intressant eftersom jag ett tag var delägare i samma typ av katamaran... ) och en 45 fots sydafrikansk båt som havererade utanför USA ostkust. Dessa två tillhör sk generation 1 och generation 2 av cruisingkattor ( dagens nya kattor benämns generation 3 ). Bägge dök eller ramlade lite sidledes i en våg och hamnade upp och ner. Samtliga ombord klarade sig, även om de i Iroquiosen nog var glada eftersom de började bli nerkylda... Bägge katamaranerna bärjades och på bägge så stod rigg fortfarande utan skador... Detta är bara två st som jag läst mer om, fast jag har inte hittat någon modern cruisingkatta som tappat riggen. Det finns säkert. Däremot det du skrev om, hur skroven rör sig och ger belastning torde antagligen tillhöra just det som en konstruktör tar hänsyn till? Kattor har för övrigt klart kraftigare rigg och infästningar då påkänningarna är större... de kan inte flexa ur vinden som din enskrovare som lutar utan tar upp mer krafter helt enkelt. Så att katamaraner skulle var mer känsliga pga konstruktion håller jag ej med om. Däremot är krafterna större så du måste segla annorlunda, dvs ner med seglen fortare jämfört med enskrovare... Men då är det som sagt relaterat mer till sjömanskapet tycker jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 Augusti , 2007 Svenne07Du har en hel del att lära om katamarener och sprider en massa irrfakta (travesti på ordet irrlära) Nu pratar jag om kryssarkatamarner För det första välter de inte alls hur som helst och hur lätt som helst.. Vilket föredrar du ute på Atlanten i storm? En båt som är upp/o/ned men du kan vara kvar inuti och t.o.m segla hem det, detta har faktiskt hänt, eller en vanlig kölbåt som har sjunkit? En katta flyter även vattenfylld! För det andra så håller riggen. Sedan är de inte alls dåliga på kryss. En katta kryssar faktiskt alltid, du skotar alltid för bidevind även i medvind för den går fortare än vinden! Ja, sannt! Å just på undanvind seglar de dåligt jmf med kölbåt tvärtom som du skriver. Därför så kryssar man i medvind. Det gör förresten kappeseglare också numera av samma orsak. Skroven vrider sig inte alls i förhållande till varandra. Det är en stor missuppfattning. När det kommer svall så gliden den över och inte svänger som enkölarna. Bra när motorbåtarna dra upp svall!! Kattor har egentligen väldigt få nackdelar. Ett är priset. dubbla skrov. Riggen mycket grövre pga de störe lasterna som uppstår när inte båten lutar. (Den sätter fart istället men innan farten uppnås sträcks riggen hårdare, tänk om en vanlig kölbåt inte lutade ner när det piper i så skulle riggen inte hålla...) Ett tredje är att man seglar dem inte som en vanlig båt pga att den inte kan luta. Kräver mer aktivitet och uppmärksamhet av rorsman.Slutligen den största nackdelen är de tusen och en fördomarna och trångsynheten och allt skitsnack utan fakta och att man är traditionsbunden här i Sverige där vi verkligen skulle ha STOR nytta av fördelarna. Och som sagt de tar inte större plats än många stora schabrak till seglare idag och de kan gå in på 80 cm vatten. Gå in på multihull.org Sverigas katamaran och trimaranseglares sida och läs mer och anmäl er på en provsegling. Har seglat mycket katta och är katta freeek men har av ekonomiska skäl tvingats köpa en vanlig enkölare när jag såle min tidigare båt men seglar katta med kompisarna. Nuvarande båten är till salu så fort en katta med pris för min plånbok dyker upp. MYCKET vänliga hälsningar och lycka till och hör av er,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alvarsson 0 Postad 21 Augusti , 2007 Tack Kalman för ännu ett bra inlägg! Länken till Swedish Catamaran and Trimaran Sailors är dock multiulls.org. http://www.multihulls.org/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
surfjoan 0 Postad 21 Augusti , 2007 Katamaraner är inte alla likadana. Precis som med enskrovsbåtar finns det katamaraner med olika specialiteér. En del är crusingkattor med fasta kölar och så mkt lyx och inreding att dom inte blir speciellt snabba och kanske inte kryssar så bra heller. Men dom är nog fina som crusingplattform. Sen finns det andra så kallade open bridgedeck kattor med sticksvärd. Dessa är av en helt annan typ och kryssar oftast bättre (läs seglar snabbare mot vinden) än de flesta enskroven. Även om de går något lägre så tar man igen det rätt fort då de ofta loggar 1.5 - 2gånger normala enskrovshastigheten på kryssen. Man får se till vad det är man uppskattar till sjös, för min del är det seglingen som är det som lockar allra mest. Sen jag köpte min trimmis har kärleken till seglingen blivit så mycket starkare. För ett pris av en hottad express seglar jag om varenda enskrovare under 40 fot på kryssen, och under 50 fot på länsen och har skitskoj hela tiden, oavsett om det blåser 1 eller 10 m/s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 22 Augusti , 2007 En fråga från en katta-novis: Hur är flerskroven som LYS-seglare? Det låter ju bra att dom seglar om varenda enskrov ute på fjärdarna, men hur står dom sig i kappseglingar? Vi har en trimmaran som är med i våra klubbseglingar och han kommer nästan alltid sist... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 22 Augusti , 2007 Flerskrovsbåtarna har skyhöga lys efter som lystalet förutsätter ideal vind och platt vatten. MEN! För flerskrovsbåtarna finns ett vindavräkningssystem som ska användas. dvs vid medelvind under 4m/s sänks lystalet med 20% vid 4-8m/s 10% 8-12 m/s 5% (kanske minns fel vad det gäller värdena men prinsipen är ju den samma) Vår katta med lys 1.26 fick således oftast segla på lys 1.0 Hittade man sedan en litet frontsystem så var det bara att hänga på i 10-12 knop! Att segla Katamaran är inte som att ha dubbla kondomer, det är som att sätta på två fruntimmer samtidigt! (dvs. det går fortare än man tänkt sig) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 22 Augusti , 2007 Kalman Hur vet du allt det här? Vad ska man köpa då? Några tips? Bor ju på västkusten och tycker det vore bra att komma in i grunda vikar pga alla utbölingar. Problemet är dom överfulla hamnarna. VAd gör man då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 Augusti , 2007 Oh...jag vet genom erfarenhet och har seglat med kattor, bla en kompis som haft två olika.Seglat med flera kompisar även långseglatser till Norge och runt sydkusten. Läst på en massa o frågat och pratat med alla jag har kunnat bla på flerskrovsmöten i Norden. Med medlemmarna i Catamaran klubbenn SCTS Sedan finns det en hel del litteratur. Ang att köpa något.Det är just en av nackdelarna, utbudet är dåligt, det finns många gamla dåliga exemplar som hemmabyggen från 70 talet, priserna är höga. Man måste åka till England eller helst ända till New Zeeland för att hitta nåt och då är priset uppätet. Så förslag?....tja hittar du nåt så säg till mig. För jag letar också! Låt mig få klargöra en del skillnader.Det finns kapseglingsmaskioner, ofta Farr ritade. De är som en jordenruntkappseglingsbåt och svindyra.Sedan har du tunga kryssare med fast köl. Skitdyra men oj vad lyxgt och seglar inte bättre än andra enkölare. Så har vi de med två skrov och ett slätt däck mellan. Kallar dem för skillsmässsobåtar. De är bra om man bara vill segla och lever spartanskt för övrigt.Man bor rätt hyfsat men i var sitt skrov. Så har vi dagseglarna samt sportbåtarna typ HobbyCat mfl. Skitkul snabba grejer för ungdomar so verkligen gillar fart men inget om man vill ha tak över huvudet och bekvämt. Poängen? Jo det finns några få med det bästa från alla världar. Två skrov och seglar snabbt och med överbyggnad mellan skroven för komfort och sticksvärd och hela köret. Men de är sällsynta och dyra. Det är lättare att hitta trimaraner. De är mer som vanliga seglebåtar fast med stödhjul Seglas också som en vanlig kölbåt. De har ökat mest sista åren här i Sverige. Det har hänt en hel del med utvecklingen bla pga Eric Tabarly, fransmannen som fick militärern att forska och satsa pengar. Så de flesta bästa cattorna kommer från Frankrike men gud så fula och konstiga, och dyra förståss.Det är därför fortfarande vanligt att man bygger själv och dagens byggen har ofta mycket höga kvaliteer mot hur det var på 70 talet. Det är många sk Belos skrov som har byggts om. De flesta som har kartlagts har fått nya ägare som byggt om dem. Belos var ett lyckoträff på sin tid. Det finns danska Havskatt som en del har byggt om. Priset...jag tycker att 1 mille är på tok för mycket för en båt oavsett sort och storlek och typ. Men alla tycker inte så. Så det är som allt annat kanske en smak sak vad man vill lägga pengarna på. Bifogar bild på min drömkatta. Ser du den så skrik till så jag får köpa den. HälsningarKalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 23 Augusti , 2007 Våran trimmaran kommer nästan alltid sist trotts ovanstående avdrag. Skepparen kanske seglar dåligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne07 0 Postad 23 Augusti , 2007 Apropos att bygga själv. Jag känner en australiensare som byggde en katamaran själv, skaffade ritning nånstans och sen svetsade han ihop den själv (nåja med lite hjälp av nån kunnig). Aluminium, 15 meter lång. Han påstår att det inte var så värst svårt att bygga. Den blev riktigt bra, han tog sig runt jorden i den och jag tror den flyter än idag. Men den hade inga kölar alls så det gick dåligt att kryssa (jag menar segla mot vinden!) men det gör ju inte så mycket om man långseglar och håller sig i passadvinden nästan hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 23 Augusti , 2007 Ja eller dåliga segel, tungt lastad eller felaktigt lystal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 23 Augusti , 2007 Att trimaran alltid förlorar----poängssytemen att räkna om till Lystal är lite orättvisa faktiskt. Det är mycket snack om sådant idag.Skulle man räkna rätt behövde ingen annan ställa upp och segla så hur kul vore det? Titta på den faktiska tiden och jämför med en båt av samma längd och ca samma segelyta. Det är rättvisare.Sedan så vågar kanske inte ägaren ta ut fullt. Går någor sönder så kostar det. ang aluminumcattan, det finns hur många tusen hembyggen som helst och alla möjliga otroliga historier som hänt dem. De värsta tycker jag var en snubbbe som välte på nordatlanten och segla hem den upponervända kattan till Englad. Ja det är faktiskt sannt! Själv läst hans artikel i en tiding. Men man skall ha ett sk sticksvärd, smal och djup, det fungerar som en flygplansvinge och lyfter båten mot lovart ju mer ju fortare man seglar och hindrar även avdrift. Den raka kölen ger bara kursstabilitet.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zeven 0 Postad 3 Februari , 2012 Fördelar med en cruising katamaran. 1. lutar inte 2 mycket mer plats, fri sikt 3 snabbare och därmed säkrare än många vanliga segelbåtar 4 dubbla motoror, dubbla roder ger extra säkerhet 5 Dom sjunker inte. skulle du köra på något och det blir hål i skrovet så vill inte hela båten vattenfyllas 6, du kan ta dig in på långt grundare vatten än segelbåtar i samma storelk Nackdelar 1 priset 2 du har begränsat med lastkapicatet jämfört med en enskrovsbåt. myt: En modern crusing katamaran är näst intill omöjlig att välta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 4 Februari , 2012 Fler nackdelar: Svårare att få plats i hamnar, Mastkranar som klarar av att ta en mast 4 meter ut till centrum är mycket ovanligt. Svårare att ta upp och sjösätta Fördelarna håller jag med om men man ska ta reda på mycket noga innan man köper en katamaran att man får hamn och varvsplats och vad det kostar att ta upp, sjösätta och förmodligen masta på den. Vi mastade på vår båt med en kran förra året i samband med att vi sjösatte och det tog han 500 kr extra för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vatab 0 Postad 4 Februari , 2012 Somliga säger att kattamaraner tar dålig höjd stämmer det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 4 Februari , 2012 Se denna filmen och hör på deras kommentarer vad gäller höjdtagningsförmågan. Nu är ju detta ingen katamaran utan en trimaran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 4 Februari , 2012 Min lilla erfarenhet av katamaraner är att den begränsade höjdtagningsförmågan med råge kompenseras av högre fart. Man får göra några extra slag men är ändå fortare framme. Som om det nu skulle vara viktigt när man är ute och seglar för att koppla av :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 4 Februari , 2012 Intresant länk detta, bra inlägg från Kalman mfl. lärorikt. Avseende hamnavgifter Jag tycker inte det finns någon anledning att staffa katamaran-ägare extra för att de har en extra bred båt. Vanligtvis visar alla de som har dessa båtar gott föredömme genom att lägga sig längst in där det är grunt, eller annars förtöja mot varandra så de inte tar upp plats i onödan. Men skulle det visa sig att det börjar bli ett problem att många sådana båtar okuperar alla hamnar överallt på alla platser trots att de i princip flyter på daggen så att vi med djupa kölar måste ligga på ankar, då är det en annan sak....men vi är inte där än...på långa vägar.! Kul att höra mera om hur de är att segla i svag respektiv kraftig vind Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 5 Februari , 2012 Litet klip. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 5 Februari , 2012 Jag har sedan länge, länge drömt om att segla katamaran/eller trimaran mellan de karibiska öarna eller på någon annan exotisk plats, risk för att det bara blir en dröm... En sak jag inte har riktigt klart för mig är hur flerskrovsbåtar uppför sig när det bli lite sjö. Någon som kan berätta? Jämför gärna med vanliga kölbåtar eftersom min erfarenhet av katamaransegling är begränsad. Jag seglade katta några gånger som undom på ett seglarläger på Gåsö (eller nära Gåsöö) utanför Fiskebäckskil Maceky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 5 Februari , 2012 Frigången hellan vatten och vingen ( mellan skroven ) brukar vara den Kritiska biten är vågorna för branta eller skroven skär ner för djupt Slår vingen i vattnet. Inte någn fara för båten, men an kännas lite irriterande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser