Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Kjelle11

Glödtråd

Rekommendera Poster

Se sida, döpt värmare. Bild på glödtråden som ser hel ut - kan den ändå var sönder?

post-13365-1394235194,9792_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät eller håll fingrarna borta och koppla 12V så vet du ifall glödtråden är hel eller ej. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, men ska nog undvika det - fick svar enligt nedan från WEBASTO

Hejsan.

Hittade en dialog på Maringarderoben där ditt namn var kopplat till en fråga rörande en trasig värmare hoppas att det är du som ställt frågan. Har själv inget logg-in så jag kan inte svara via sidan.

Först, din värmare har modellbeteckning HL 3003.41 (om avgasröret går uppåt). Vi, KG Knutsson AB, sålde de sista exemplaren i början på 80-talet så reservdelsförsörjningen är starkt begränsad!

Om du ger mig din postadress (gammal värmare = tryckt litteratur!) så kan jag skicka dig en enklare servicehandbok.

Så att någon föreslog att du skulle koppla 12 volt direkt på stiftet, gör INTE det då stiftet är designat för 4,2 V!

Med vänlig hälsning

Lars Larson

KG Knutsson AB

Webastoavdelningen

Tel: 46 8 923037

Mobil: 46 70 5358697

Fax: 46 8 6257018

lars.larson@@kgk.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(gammal värmare = tryckt litteratur!) Känd teknik sedan minst 10 år  = dokumentscanner, löser problemet, tryckt lit blir elektronisk..8.gif\

4,2volt..hur *skapas* den spänningen från 12 volt..nån glödlampa eller så i serie kanske ?

Själv skulle jag tveklöst lägga på 12 volt med amperemeter i serie, drar den märkbart med ström och/eller glöder så stäng av kvikt (högre spänning än normal drifts kan väl inte vara farligt om man stänger av innan den har en möjlighet att överhetta/brinna av) ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...