Kjelle11 0 Postad 19 Augusti , 2007 Se sida, döpt värmare. Bild på glödtråden som ser hel ut - kan den ändå var sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 Augusti , 2007 Mät eller håll fingrarna borta och koppla 12V så vet du ifall glödtråden är hel eller ej. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 20 Augusti , 2007 Tack för tipset, men ska nog undvika det - fick svar enligt nedan från WEBASTO Hejsan. Hittade en dialog på Maringarderoben där ditt namn var kopplat till en fråga rörande en trasig värmare – hoppas att det är du som ställt frågan. Har själv inget ”logg-in” så jag kan inte svara via sidan. Först, din värmare har modellbeteckning HL 3003.41 (om avgasröret går uppåt). Vi, KG Knutsson AB, sålde de sista exemplaren i början på 80-talet så reservdelsförsörjningen är ”starkt begränsad”! Om du ger mig din postadress (gammal värmare = tryckt litteratur!) så kan jag skicka dig en enklare servicehandbok. Så att någon föreslog att du skulle koppla 12 volt direkt på stiftet, gör INTE det då stiftet är designat för 4,2 V! Med vänlig hälsning Lars Larson KG Knutsson AB Webastoavdelningen Tel: 46 8 923037 Mobil: 46 70 5358697 Fax: 46 8 6257018 lars.larson@@kgk.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 Augusti , 2007 (gammal värmare = tryckt litteratur!) Känd teknik sedan minst 10 år = dokumentscanner, löser problemet, tryckt lit blir elektronisk.. 4,2volt..hur *skapas* den spänningen från 12 volt..nån glödlampa eller så i serie kanske ? Själv skulle jag tveklöst lägga på 12 volt med amperemeter i serie, drar den märkbart med ström och/eller glöder så stäng av kvikt (högre spänning än normal drifts kan väl inte vara farligt om man stänger av innan den har en möjlighet att överhetta/brinna av) ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser