Rogerihalmstad 1 Postad 19 Augusti , 2007 Hejsan, på min instrumentpanel till en md 6a motot sitter det 3 varninglampor i rad. Den till vänster är oljetrycket och den till höger är laddningen men den i mitten står det ingenting på. Är det nån här som vet var det är för varningslampa, eftersom den tänds ibland är jag väldigt orolig. Tacksam för svar.Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 19 Augusti , 2007 Tyvärr - inte en aning, men nog måste Du väl ha en varningslampa för temperaturen. Verkar troligt - och då har Du en trög termostat som öppnar för dåligt ibland. Kolla den med en tändare. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 19 Augusti , 2007 Varningslampa för temp, tror jag inte det är eftersom det finns temp, mätare som visar ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 19 Augusti , 2007 Brukar vara värme vakt. Följ ledningen och se var den sitter på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 Augusti , 2007 Enligt Workshop Manual fig 83 sidan 32 finns det på vissa senare MD6-or både start-generator och växelströmsgenerator (Alternator). Då finns det tre varningslampor: Warning light for “low oil pressure” Warning light, charging start-generator Warning light, charging alternator (Optional Equipment) Har du extra växelströmsgenerator ? Manualen finns här: http://www.islandersailboats.com/DesktopModules/ServeDocument.aspx?ItemID=47&mid=50&key=47 P.S. Jag vet absolut INGET om ämnet egentligen, men kan ofta hitta info på nätet Senast ändrad av Gunnar_ | 21 augusti 2007 | 20:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 24 Augusti , 2007 Tack Gunnar, ringde till en tidigare ägare och han sa att det finns 2 generatorer och en går till startbatteriet som inte fanns när jag seglade hem båten, nu är ett nytt istalerat och allt funkar som det ska,, tror jag ?? Jag vet inte mycket om dieselmotorer men jag tycker att den ryker lite för mycket ut ur avgasröret och kylvattnet är mörkt nästan svart ?? är det som det ska ??Vänligen Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga750 0 Postad 1 September , 2007 Hej! Jag hade en MD6A i min förra båt. Instrumentpanelen hade varvräknare, motortempmätare och 3 lampor, mittenlampan är också för laddningen, men jag kommer inte ihåg om den är för extrageneratorn eller dynastartgeneratorn. Om den tänds när motorn går på marchvarv är det fel, kan vara utslitna kol t.ex. Om det svartryker är det inte så bra. Kan bero på att maxmängdsskruven på insprutningspumpen är för högt ställd. Då skall rykandet upphöra om du drar av på gasen så varvtalet sjunker ca 200 rpm. Det kan hända att man har ställt upp maxmängden pga att MD6A hade svårt att ge effekt omedelbart efter start. Jag var tvungen att göra det, för att slippa vänta på att motorn skulle orka. Om rykandet upphör när du minskar gasen är det OK om inte bör du nog kolla med någon motorexpert. Senast ändrad av winga750 | 01 september 2007 | 11:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser