svl_kent 0 Postad 19 Augusti , 2007 Hej! Har en gammal Penta 45 hp med Bing förgasare! Finns det intge nån form av justering på en sån förgasar? Hittar ingenstans där jag kan justera luft/soppa blandningen. Problemet jag har är att den surar ner sig hela tiden så att så att så fort den stannat så måste jag ur med stiften och göra rent dom. Bifogar några bilder på förgasaren - vore supertacksam om nån kunde kommamed lite råd och dåd! /Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svl_kent 0 Postad 19 Augusti , 2007 Bifogar en bild till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svl_kent 0 Postad 19 Augusti , 2007 Och en bild till - längt ner på denna sitter det ett rör som kommer ut från insugsröret som inte är anslutet till nånting - nån som vet vad de är för rör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 19 Augusti , 2007 Bränsle/luftblandingen på tomgång justerar du på den fjäderbelastade skruven uppe till höger ovan förgasarhalsen. Eftersom det är en trottelförgasare så kan du endast justera luft/bränsleblandingen på höga varv med höjden på nålen. Om den surar ner sig så är antingen nålen eller sätet slitet eller nålen för högt justerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svl_kent 0 Postad 19 Augusti , 2007 Oki - tack! Jag har också varit inne på dom funderingarna, problemet är att jag inte ser på vilket sätt man skulle kunna justera nålen? Jag har också läst nånstans att den skulle ha fasta munstycken oh att man ska byta dom till ett mindre om den får för mycket soppa - kan det stämma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toten 0 Postad 20 Augusti , 2007 Hej Kent. Du kanske har ett litet hål på membranet i bränslepumpen så den surar ner den vägen eller för hög flotörnivå pga slitet nålsäte. Hälsningar Tony. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svl_kent 0 Postad 20 Augusti , 2007 Oki- tack för alla råd och dåd! Ja det verkar ju konstigt om nålen helt plötsligt efter alla år har fel storlek så den måste bytas till en mindre - ellr är det så att den också kan slitas? Dom flesta tipsen verkar handla om att det är slitet - vilket kanske inte är så konstigt på en 30 år gammal motor. Nån som vet vart man kan få tag på en bättre begagnad Bing förgasare till en Penta 45hp, ca 75-76? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Augusti , 2007 tycker inte det ser ut som en trottelförgasare, jag ser ett spjäll på dina bilder, blandskruv syns också, surar den ner tycker jag det tyder på att den flödar något kolla flotören ev sänk nivån något, på bilsidan har mystiska fel förekommit ang flotörer tidiga golfarna bla använde en flotör som bara blev tyngre och tyngre den tog till sig blyet eller om det var något av tillsatsmedlen tunga blev de och ersattes med nya med annat material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svl_kent 0 Postad 20 Augusti , 2007 Ja det är ett gasspjäll på den och ingen trottel. Men nån blandskruv hittar jag då inte, vart ser du den? Det finns 2 justerskruvar men det är bara för tomgång och choke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Augusti , 2007 tittat lite mer noga och tyckte din tomgång såg ut att vara blandskruv men jag såg visst fel, vad sitter under den ena mässingskruven, har du kollat soppamembranet inga läckor så den drar i sig soppa direkt in i vevhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henso72 0 Postad 20 Augusti , 2007 Ska verkligen den svarta plastplattan sitta så tight mot insuget på förgasaren? en luftskruv borde sitta vid gröna pilen och stå ca 1.5 varv ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svl_kent 0 Postad 20 Augusti , 2007 Hello! Det är bilen som luras - det finns ett mellanrum mellan plastplattan och förgasaren på ca 1 cm runt om! Hmm - ja det sitter en liten skruv där men jag har inte tordats skruva ut den för det känns nästan som den ka lossna då. Den är helt åtdragen nu! Fattar inte heller hur den ska kunna påverka? Soppa kommer ju från flottörhuset, luft får den ju i mängder genom det stora luftinsuget. Det känns inte som de är mer luft den behöver utan mindre mängd soppa - men som sagt - jag är ingen klippa direkt på båtmotorer Ska testa det i morgon - med lite tur kanske jag hinner få den i vattnet innan isen lägger sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 20 Augusti , 2007 Ber så mycket om ursäkt att jag sa att det var en trottelförgasare. Det är det inte utan en spjällförgasare. Jag var helt inne på trottelförgasare därför att Penta körde mycket med sådana och av fabrikat Bing. Att han sura kan bero på för hög flottörnivå. Prova att sänka den något och kolla att flottören inte blivit tung dvs dragit åt sig vätska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svl_kent 0 Postad 20 Augusti , 2007 Inga problem! Dum fråga kanske - men hur sänker man flottören! Drar man bara ner brickan som sitter nedanför? Som sagt - nån båtexpert är man inte men med all proffshjälp man får här så kanske man blir till slut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Augusti , 2007 någon luft ska den inte få vid tomgång via spjälet det ska vara stängt och luft ska gå genom blandskruven om du nu hittat den var det en av mässingskruvarna? förgasare ska alltid ställas med så lite som möjlig påverkan på tomgången av spjäl, trottlar mm dvs lågfartsdelen ska klara av att förse motorn med luft och soppa. kolla aven att ingen tjuvluft dras via söndrig förgasarfotpackning eller skevdragen förgasarfot plana iså fall av den något mot något plant och ett 180 papper. Senast ändrad av nikitalord | 21 augusti 2007 | 09:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
degistive 0 Postad 20 September , 2007 hej du har en jysterskruv som jag tror har med luft att göra men om den sköter luften på låga eller höga varv låter jag vara osagt, den sitter en liten bit ifrån tomgångs skruven börja titta på den högra sidan om du har förgasaren precis i mitten när du tittar på den, den sitter lite dold så du får titta efter ordentligt det finns ett hål på förgasaren och där inne finns skruven,jag har min jysterad ett halvt varv räknat när den är i botten och då går den bra både på tomgång & full gas. har märkt att den inte varvar ut 100% på full gas (när man kör)om den är utdragen för mycket eller är dragen i botten. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ioor 5 Postad 5 Juni , 2013 Lyfter en gammal tråd, har en penta 60 med bing förgasare. Problemet är att en flottör är skadad å jag undrar vart man köper en sån? Går ej att laga utan måste hitta en annan. /Ioor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser