bosse12345 0 Postad 19 Augusti , 2007 jag ska nu ta upp min båt snart och ska polera den.. jag har köpt en poler maskin på clasohlsson och autosol rubbing, polish, och vax. jag har ett gammalt skrov och det är aldrig polerat innan och jag har lästa att rubbing kan skada. så hu ska jag göra för att det ska bli rätt?? /bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 Augusti , 2007 Rubbing kan skada om man kör det för ofta. Det beror på att gelcoaten är så tunn att den till slut tunnas ut för mycket eller helt. Men det krävs ganska mycket innan det är någon fara. Om man kör rubbing t.ex. vart tredje år så räcker det att man använder en mycket mildare rubbing än Autosol. Om man då kör med t.ex. en bilrubbing så är det ingen fara alls. Autosol är ett väldigt grovt slipmedel som sliter rätt mycket på gelcoaten. Den ska man inte alls använda ofta, men i ditt fall när gelcoaten är väldigt matt och att den inte är polerad tidigare så är Autosol väldigt bra och effektivt. När du har putsat klart din båt så räcker det att du fortsättningvis använder bilrubbing vart annat eller vart tredje år för att hålla båten fin. Plus vax förstås. Bilrubbing är väldigt mild men den är tillräckligt effektiv för att hålla båtens gelcoat fin utan att slita så mycket på den. Så här gör du: 1: Köp avfettningemedel på bensinmacken som är avsedd för bil och avfetta båten. 2: Tvätta båten med bilschampo. 3: Se till att hela båten är helt torr (men utan damm och pollen och annat) innan du sätter igång att polera den med Autosol. 4: Lägg på ett tunt lager med Autosol och låt den torka till en hinna. 5: Polera med maskinen tills det blir blankt. 6: Ta en helt ny polerhätta och polera en extra gång så att du inte ser några polerrosor. (Du ska alltså polera ända tills båten ser vaxad ut.) 7: Lägg på ett tunnt lager med vax och polera med maskinen. Byt polerhätta och polera igen tills alla polerrosor är borta. Nu ska båtens gelcoat se i det närmaste ny ut! Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 19 Augusti , 2007 Om du kollar in hos polishman så kan du lära dig en hel del. www.thepolishman.nu Jag håller inte riktigt med Roddarn om att lägga på och låta torka för att sen använda maskinen för att efterpolera med. Detta medför bara att du lägger en hinna uppe på skiten/oxiden som du ju vill ha bort. Maskinen skall användas för att polera ut polermedlet fuktigt och ha gärna en blomsterspruta för att hålla allt fuktigt under tiden du polerar. Du polerar sedan den fuktiga krämen/polishen tills det inte finns mer kvar i trissan och eftertorkar med trasor. Om ditt skrov är matt och du verkligen vill ha det fint skall du använda Abralon. Sök på Abralon hör på MG så finner du mycket om det. Det slår allt vad autosol och rubbing heter. Lycka till men glöm inte läsa på ! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 Augusti , 2007 Jag säger inte emot Per, för det finns flera metoder och produkter man kan använda sig av för att uppnå ett fullgott resultat. Jag valde den enklaste vägen just för att den är enkel. Har själv provat på den och den fungerar bra den med. Men vill man blötlägga lite försiktigt med en sprayflaska och sedan efterpolera manuellt för hand så är det inte alls helt fel. Det är en bra metod. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser