hanse1 8 Postad 19 Augusti , 2007 Har planer på att byta ut mitt nuvarande Volvo 60-motor mot något mindre och lättare med bibehållen motoreffekt, 200 hkr. Motorn sitter monterad på ett DP-drev vilket inte är en bra lösning eftersom motorns vridmoment knäcker drevet. Jah har redan kört av drevets vertikalaxel en gång. Det finns inte så gott om begagnade Volvo 41-motorer. De som finns till salu är prisatta ganska högt. Hade tänkt mig ett pris på max 80.000. Dock finns ju andra motorer på marknaden som kanske inte är lika populära här i Sverige. Jag tänker närmast på Iveco, Detroit/GM och Mercruiser. Nackdelen med dessa motorer är att det inte är lika lätt att hitta reservdelar på båtsemestern. Volvoservice finns ju i var och varannan hamn. Nu undrar jag om någon på forumet har erfarenhet av de alternativ till Volvo 41-motorn som finns? Vissa personer varnar tex för att köpa en Detroitdiesel 6.2L och 6.5L eftersom konstruktionen inte fungerar bra i en båt/många motorhaverier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 19 Augusti , 2007 Kan varmt rekommendera Solé Diesel. Är egentligen japansk truckmotor omvandlad till marinmotor. Jag hade en sådan i en tidigare båt - visserligen bara en 36 hästars - bytte en Volvo mot den och var kanonnöjd. Var först lite skeptisk, men kollade på internet och Solé har funnits sedan 1905 och finns över hela världen. En lätt tyst motor som jag var helnöjd med. Köpte min splitternya från Dieselpower i Västra Frölunda. Har aldrig fått bättre service i hela mitt liv (skrev t.o.m. tackbrev till dem). Mig veterligen är Solé den billigaste på marknaden. Idag när alla reservdelar är beroende av logistik spelar det ingen roll att man har Volvo i varenda hamn. Inte ens i stora Malmö har de hemma ens det mest elementära utan det skickas från lagret i göteborg, och man får grejorna en dag eller två senare. Exakt samma service har Solé Har själv idag en Volvo 200 hp TAMD 41 men nu fått stora problem. Ligger sedan 4 veckor utan att få igång motorn. Via intercoolern har den dragit in vatten med luften. Hade gärna varit utan både turbo och intercooler. Nästa nya motor skall definitivt bli en Solé Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle2 0 Postad 22 Augusti , 2007 Kan det bli billigare med en Detroit/ Diesel. Torde vara svårare att hitta begangnade. Har sett att man annonserar 41motor med 290dp drev för ca 90 000kr. det verkar ju vara ett bra pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser