pentan 0 Postad 19 Augusti , 2007 Jag har fått vatten i oljan, det bara pumpar smegg ut ur vevhusventilation. motor går hur bra om helst(vp 151c). misstänker att oljekylaren är väck. -Kan man ta bort den och köra utan eller vad är det i den som brukar gå sönder? En ny oljekylare är ju inte direkt billig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 19 Augusti , 2007 Klart det går att köra utan men det mesta här i världen finns ju av en anledning... I detta fallet för att hålla oljan inom lagom temperaturområde så den dels kyler motorn och dels inte blir allt för tunn antar jag. Det som händer i oljekylen är att vattnet ärgar sönder metallkapslingen mellan olja och vatten varpå det ena letar sig över till det andra. Finns ju dock oljekylare som används till bilar också, säkerligen billigare än marinvarianaterna. Sen finns det ju begagnat också men då kanske man får vad man får... Senast ändrad av BMoon | 19 augusti 2007 | 12:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 19 Augusti , 2007 Kolla först vattenpumpen. Det är troligast där den läcker. Pumpen har ju två sidor - vattensidan och oljesidan med tätning på var sin sida. Blir det läck på vattensidan skall det skvallra genom ett litet hål på pumpen så att man märker att vatten rinner ut och kan byta tätning på vattensidan. De hålen sätts ofta igen och man glömmer bort att hålla dem öppna. Då trycks till slut vatten in i oljesidan och hamnar i oljesumpen. Är det hålet igensatt är jag helsäker på att det är via vattenpumpen du får in vatten. Öppna upp hålen - byt packningar och kör sedan ut den gamla oljan via ett par tre oljesköljningar, dvs byt olja tre gånger. Ha gärna lite fotogen i oljan sista gången så sköljer den riktigt rent. Hör av Dig igen och berätta hur det gått Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 20 Augusti , 2007 Hej ! Vattenpumpen på en VP151 har ingen oljesida. Den drivs av generatorremmen och har ingen kontakt med olja via någon axel.Sjövattenpumpen har en inre tätning men om den läcker droppar vatten bara ner på remskivan och stänker ut så att du får en blöt rand runt motorrummet. Byt O-ringar i olvekylaren och kontrollera om avgaslimpan är hel. Om mellanväggar rostar sönder inuti limpan kan du få vatten i oljan via någon avgasport. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 20 Augusti , 2007 Sorry, visste inte vad en VP 151 var för någon motor. Borde hållt käften Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser