Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
pentan

Trasig oljekylare??

Rekommendera Poster


Jag har fått vatten i oljan, det bara pumpar smegg ut ur vevhusventilation. motor går hur bra om helst(vp 151c). misstänker att oljekylaren är väck.

-Kan man ta bort den och köra utan eller vad är det i den som brukar gå sönder?

En ny oljekylare är ju inte direkt billig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går att köra utan men det mesta här i världen finns ju av en anledning...

I detta fallet för att hålla oljan inom lagom temperaturområde så den dels kyler motorn och dels inte blir allt för tunn antar jag.

Det som händer i oljekylen är att vattnet ärgar sönder metallkapslingen mellan olja och vatten varpå det ena letar sig över till det andra.

Finns ju dock oljekylare som används till bilar också, säkerligen billigare än marinvarianaterna. Sen finns det ju begagnat också men då kanske man får vad man får...

 

 

Senast ändrad av BMoon | 19 augusti 2007 | 12:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först vattenpumpen. Det är troligast där den läcker. Pumpen har ju två sidor - vattensidan och oljesidan med tätning på var sin sida. Blir det läck på vattensidan skall det skvallra genom ett litet hål på pumpen så att man märker att vatten rinner ut och kan byta tätning på vattensidan. De hålen sätts ofta igen och man glömmer bort att hålla dem öppna. Då trycks till slut vatten in i oljesidan och hamnar i oljesumpen.

 

Är det hålet igensatt är jag helsäker på att det är via vattenpumpen du får in vatten. Öppna upp hålen - byt packningar och kör sedan ut den gamla oljan via ett par tre oljesköljningar, dvs byt olja tre gånger. Ha gärna lite fotogen i oljan sista gången så sköljer den riktigt rent.

 

Hör av Dig igen och berätta hur det gått

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Vattenpumpen på en VP151 har ingen oljesida. Den drivs av generatorremmen och har ingen kontakt med olja via någon axel.Sjövattenpumpen har en inre tätning men om den läcker droppar vatten bara ner på remskivan och stänker ut så att du får en blöt rand runt motorrummet.

Byt O-ringar i olvekylaren och kontrollera om avgaslimpan är hel. Om mellanväggar rostar sönder inuti limpan kan du få vatten i oljan via någon avgasport.

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, visste inte vad en VP 151 var för någon motor. Borde hållt käften

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...