Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gertthell

Vattenjet

Rekommendera Poster

Hej är det någon här som kan identifiera denna vattenjet, satt i en liten plastbåt med namn Meteor och skall enligt säljaren ha drivits utav en 70 hästars Rotax. mvh GT

post-28729-1394235193,8942_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många jetar har jag set men inte en. Hur stor var båten? Och vilken årsmodell? Det är inte en rysk iallafall, kan kanske vara någon uppstickare från italien...? Eller är det kanske en engelsk jetjag ahr lite bilder på olika engelska jetar som liknar denna lite men den härser ganska liten ut. Kan du posta flera bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Båten var ganska liten, en 2 sitsig liten sportbåt typ 4 X 1.5, leksak och ja aggregatet är litet, har inte testat det ännu, troligtvis för litet för den båten jag skaffat.

mvh GT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av dom tuffare små vattenjetar jag har sett den liknar en hel del hamiltons jetar från 80-tal (dom mindre) och tidigare men den här ser ut att vara akterspegelsmonterad dvs litet insug långt akterut. Lite som Castoldi. Impellern ser däremot mera ut som en propeller så det är nog någon liten tillverkare från runt 80-tal som förmodligen inte kom mycket längre än just hit :) Men roligt leksak som sagt, klart värt att skaka liv i och ha till badbåetn eller som leksak/tender.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !
 Du har helt rätt i att den är monterad i akterspegeln, insuget är format i skrovet ca. 0,5 meter långt.
Tänkte driva detta med en B23:a och ordna någon form utav utväxling eftersom jag tror att aggregatet vill ha mycket varv då det var kopplat till en 2-takts Rotax innan.
Båten jag tänker montera detta i är en Tom Sawyer tri hull - 72.
5, 20 x 2 meter bowraider, som jag börjat göra vid.
mvh Gert. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Har sålt denna vattenjet och istället skaffat två hamilton 772 or samt en 5.7 liters mericruser att driva dessa med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...