Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
hawkee

Garmin återkalla GPS på felvisning

Rekommendera Poster

Hej, som ni säkert hört så återkallar GARMIN GPS:er (520 och 520S) av vissa serienummer.
www.garmin.se
Någon som vet om man kan lämna sin importerade GPS till den svenska återförsäljaren för utbyte?

Själv kan jag ju tycka att det vore konstigt om GARMIN sverige inte vill kännas vid sina egna produkter vid säkerhetsproblem även om de är privatimporterade, men det vore ju intressant att få korten på bordet :-E 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju alla fall ett garantiärende, det är ju helt klart.

Läs här och begrunda:

http://www.garmin.se/support_service.aspx?pageid=2849

Garantierna gäller bara om apparaten har sålts av en svensk auktoriserad återförsäljare. Är apparaten inköpt utomlands kan man vända sig till Garmin Europe Ltd i England www.garmin.co.uk

Se även:

http://gpsinformation.net/main/garwarranty.htm

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmm...har läst det....men vad jag tycker är extra intressant i det här fallet är; GARMINs GPS kan vara direkt livsfarlig. Tillverkaren har ett stort incitament att träffa 100% i recallen på snabbast möjliga vis. Indirekt har garmins sverige ab ett större incitament att vara behjälpliga också. Så till det intressanta då det gäller ren säkerhet i detta fallet; Förändrar det garmins sverige ABs syn på behjälplighet?

En recall är tillverkaren som återkallar en produkt.
I automotiv branchen fungerar det så att dealers/importörer får ersättning för erbetet en recall-reparation orsakar. Har du köpt en bil hos kalle-bilnasare så kan du få den reparerad hos  vilken återförsäljare som helst då de får ersättning direkt från biltillverkaren för arbetet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här sortens agerande....att man inte kan lämna in apparaten för service i Sverige om den är köpt utomlands....är Garmin inte ensamma om. De flesta tillverkare har samma hantering när det gäller detta. Ytterligare en vanlig sak är att om du vill köpa dig en svensk instruktionsbok till t.ex. en GPS, så får du i sådana fall räkna med att den kostar runt 1000 kr om du saknar bevis på att den är köpt i Sverige!

Det här handlar naturligtvis om att tillverkarna och deras importörer och butiker i Sverige vill att deras apparater ska köpas här hemma. Annars skulle ju var och varannan köpare beställa produkterna från USA. Ett enkelt sätt att styra sina kunder på även om en del kunder tar risken ändå med att inte få någon service här hemma. Det är ju det priset man får betala om man handlar utomlands samt att man inte får den svenska manuallen. Och i vissa fall finns det säkert fler risker än så.

Å andra sidan....Svenska Garmins service är ju inte direkt superkända för att vara den bästa i världen direkt, tvärtom så är den alltför ofta riktigt urusel...så hur mycket man EGENTLIGEN förlorar på att köpa deras produkter utomlands kan man kanske diskutera!

Hälsningar:

Roddarn

Senast ändrad av Roddarn | 18 augusti 2007 | 20:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satt just och spanade in vad man ska köpa för plotter till nästa båt och tyckte Garmins 525s verkade intressant. Hoppas inte den också är feldrabbad.

Man förstår ju att många köper från USA, prisskillnaden är absurd, ca 40-50% billigare! Inte konstigt att många importerar då, men når nåt krånglar så blir det ju lite svårare att få hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin med flera tillhör en grupp oseriösa skitföretag som har 0% kundfokus. Kommunist-tiden när folk inte fick resa fritt omkring är över, nuförtiden kan man resa dit man vill och ta med sig saker.

Jag har handlat saker från seriösa företag som tex tex Sony, Seagate mfl, de har world-wide garanti.

Nyss gick en hårddisk från seagate sönder jag köpt på resa i USA, bara att skicka in här och de fixade den på 3 dagar. 

Bojkotta skitföretag.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man blir så smiley-yell.gif\ på att allt ska vara ca 40% billigare i USA även om grejerna tillverkas i Kina. Det må gälla kameror, klockor, Gps, motorer, va 17 som helst. Det är ju det som skapar krånglet med garantier och service. Jag tror dock inte det är dom svenska importörerna som tar ut såna överpriser. Har själv erfarenhet från min bransch där jag sett kundpriser i USA till lägre pris än mitt inköpspris här! Det verkar gälla hela EU. Fattar inte att dom accepterar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Garmin 525 kostar med ganska hyfsat stor säkerhet inte mer än max 1000 kr att tillverka. Troligen mindre. Att då sedan sälja den för 10 ggr kostnaden är ocker! Och även om en 525 nu skulle kosta 2000 kr istället så förändrar det inte bilden för det någonting nämnvärt. Det är alltså rena skojrask-priserna på den här sortens produkter och det är tillverkaren som kammar hem de riktigt stora pengarna. Inte butikerna eller importörerna i respektive land även om de också får sin (lilla) del av kakan. Rik vill bli ännu rikare.

Visst måste och ska Garmin m.fl. gå med rätt bra vinst för hur ska man annars ha råd till service och utveckling av nya modeller. Men man får ju nästan ingen service!! Om man åtminståne kunde få det...de ska alltså inte bara ta rysligt med betalt...de ska dessutom snåla in på servicen!! Det är nog inte så många andra företag/branscher som kan ta ut sådana priser som man kan göra just av båtfolk, men det beror väl på att de flesta av oss antagligen har en IQ i nivå som en abborre eftersom vi glatt inhandlar mycket dyrare produkter än vad nöden kräver. År efter år. Utan protester alls som framförs till butikerna. 

Oj så lurade vi blir av butikerna som ständigt präntar in i våra tröga hjärnor med att -priserna har ju gått ner så mycket och idag är de riktigt billiga!! Butikspersonalen vet inte ett smack vad de pratar om då de oftast inte har någon som helst inblick i vad elektroniska komponenter kostar idag med få undantag. Elektroniska komponenter av den typen som t.ex. en GPS innehåller är fasligt billigt att tillverka ska man veta. Det som man egentligen betalar för är displayen, men dessa är inte heller så dyra i tillverkning och inköp. I synnerhet inte när man köper i så pass stora mängder som t.ex. Garmin gör.

Hälsningar:

Roddarn

Senast ändrad av Roddarn | 19 augusti 2007 | 12:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...