Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
Guda

Tomgång vs luftfilter

Rekommendera Poster

Hej, jag har sökt svar på min fråga men inser att jag måste ställa den själv.

Har försökt ställa tomgång på min Volvo B30. Har (enligt verkstadshandboken) plockat bort flamdämparen, heter det väl. Och gjort inställningar enligt konstens alla regler.

 

Fick upp en bra tomgång, ca 800/900 varv. Monterade tillbaka flamdämparen och då vill den inte. Vad är felet? Gjorde om proceduren, så fort jag lägger tillbaka silverlådan kryper varvtalet ner till 400 och motorn dör.

Är det fel på luftfilter eller måste jag ställa upp tomgången EFTER återmontering? Mycket svårt att komma åt alla skruvar då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte någon form av luftfilter i flamdämparn?

Gör det de så är dessa troligtvis täta och när du monterar flamdämparen blir det som en choke motorn får inte tillräckligt med luft bara bensin.

Detta är min tanke hoppas det löser sig.// Sjöbbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja det var nåt sånt jag trodde.

 

Så då måste jag skruva upp luftskruven? Inte tomgångsskruven?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter nog som något knas med flamdämparen, då den normalt inte har något luftmotstånd att tala om då den bara är uppbygdd av några lager grovmaskigt metallnät som skall skingra/kyla eventuell bakeld, normalt så finns inget luftfilter på marinmotorer då det är väldigt sällsynt med grusvägar och trafikdamm på sjön, så prova att rengöra flamdämparen ifall den är full av oljeklägg från vevhusventilationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !
Du kan också kontrollera att inte du av misstag täpper för ( vänder  flamdämparen fel, felaktig packning m.m.) nödvändiga hål för t.ex. flottörhus ventilation m.m. Detta hände för mig och en annan kille på detta forum varmed motorn gick ner i varv och dog så fort man monterade flamdämparen.  
C. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag inte hunnit testa era förslag men när jag tittar på sprängskissen så inser jag att jag slänger mig med fel uttryck. Flamdämparna är de runta stålgrunkorna tydligen, jag trodde det var hela lådan. Men flamdämparna ligger allså kvar när jag justerar tomgången. Det är själva lådan, ljuddämparen, som jag sätter tillbaka och som resulterar i att motorn dör.

Men det spelar kanske ingen roll, jag åker ner och rengör hela kalaset så får vi se om det hjälper.

 

 

 

Senast ändrad av Guda | 19 augusti 2007 | 10:31

post-18137-1394235193,9772_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som skrivs ovan så finns det en frände till dig som hade liknande problem i en annan tråd. Felet var att han hade monterat framdämparen upp och ner, vilket gjorde att några små hål inte fanns och några kanaler blev täta. Kolla alltså det noga vid monteringen - det låter som att du har precis samma problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen, nu är det fixat. Troligen inte flamdämparen, bara jag lade på ljuddämparen (utan flamdämpare överhuvudtaget) så dog motorn...
Men jag skruvade till slut ner/in luftskruvarna och då gick det bättre. Jag blir lite förvirrad av skruvarna, skruva in borde ge mindre luft tycker jag men det verkar vara tvärtom..


Sista fråga: nu när jag fått upp varvtal på tomgång till 1000, kan jag ändå har gjort fel, att motorn nu drar mer soppa eller nåt, det vill jag ju inte även om jag är glad över att kunna köra OCH lägga till/slussa osv utan att motorn dör.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Luftskuven påverkar mest tomgång och lägre varv.

Tror inte det påverkar soppaförbrukningen på marshvarv och högre.

Den brukar ju heta Idle air screw (i alla fall på utombordare med förgasare).

 

/Bo

 

 

 

Senast ändrad av bossee | 19 augusti 2007 | 16:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...