Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Lovis

Startproblem Mercruiser 3,0

Rekommendera Poster

Började med att det bara klickade (solenoiden) när man vred på nyckeln, men startmotorn gick inte runt, efter 10-20 försök så hoppade den igång och sen var det inget problem tills den får stå några dagar då är det samma sak igen. Köpte ett nytt batteri och kollade den grova pluskabeln till startmotorn och att minus va jordat ordentligt, men blev ingen skillnad. Tog isär startmotorn, hittade inget fel egentligen men såg en liten spricka i rotorn så jag köpte en ny (inklusive solenoid). Motorn hoppade igång hur fint som helst och har så gjort i ett par veckor, men idag när jag skulle iväg så börjar fanskapet att klicka igen. Fick hålla på och vrida på nyckeln ca 50ggr innan den gick igång, men sen var det som vanligt inga problem att starta när den var varm.

Startmotorn jag fick hade ett drev med 9 kuggar istället för 11 på mitt gamla men det skulle inte spela någon roll sa dom. Stora kuggkransen såg fin ut när jag tittade in i hålet när startmotorn var borta.

Finns väl ingen justering på startmotorn vad jag kan se, bara 2 bultar rakt upp underifrån.

Kan det vara något som går trögt så startmotor inte orkar dra runt svänghjulet?

Eller är det så att lilla drevet inte kuggar i det stora, och solenoiden därför inte sluter kontakten till startmotorn.

Problemet uppträder som sagt bara när den stått ett tag, aldrig när man är ute på sjön.

Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova med ett nytt tändingslås - kostar ca 150 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag råkade ut för samma problem. Efter ca en timmes sökande kom jag på det.

Minuskabeln som går från solenoiden in i startmotorn var både rostig och ärjad. Så jag gjorde rent och problemet var löst.

Det låter inte som om du har detta problem men det var iaf min historia.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu vet jag inte hur det är på 3.0 men på många v8or som jag skruvat på så måste man schimsa startmotorn,dvs sätta brickor mellan starten och blocket för att få bendixdrevet att gå lätt in i kuggkransen, du kan prova att ha starten lite lös nästa gång du provar typ en eller två millimeter, fungerar det då så är det bara att sätta tunna brickor imellan och dra fast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! och kom gärna med fler idéer!

Tändninglåset har jag inte ens tänkt på eftersom jag hör att spolen klickar varje gång jag vrider på nyckeln, men visst dålig kontakt där så att solenoiden inte gör sitt slag riktigt, måste jag absolut mäta upp...huva om det är så enkelt..

Kabeln mellan solenoid och startmotor var faktiskt riktigt dålig på förra startmotorn, men den är som sagt utbytt. (Förresten är det väl plus som går i den, går till kolen i startmotorn, rätta mej om jag har fel)

Skimsning ja, fanns iaf inga skims på den gamla, men den gick ju inte bra den hellersmiley-laughing.gif\. Synd jag inte hade rätt verktyg i båten sist så hade jag kunnat släppt lite på starten, ska göra det nästa gång den jävlas.

Vi hörs!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår tog jag med ett mätinstrument till båten. Naturligtvis startade den direkt, men efter flera omstarter så började den klicka igen. Det visade sig att det bara fanns ett par hundra mV på polen från tändningslåset då. Bytte tändningslåset idag och verkar funka, får inte fram felet igen.

Man ska väl inte ropa HEJ men Patrik_ ligger högt på min lista 20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...