joalb 0 Postad 18 Augusti , 2007 Har en SeaRay 268 från -87 med duschmöjlighet på toaletten. Problemet är att jag inte hittar pumpen till avloppet (ligger under vattenlinjen). Kan öppna en inspektionslucka där jag ser slangen från brunnen gå akterut in under midcabinen, sedan ser jag inte mer. Någon som vet var den finns? Pumpen skall tydligen starta automatiskt enligt rykten men inte vågat prova. /Joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 18 Augusti , 2007 Hej! Vi har inte en SeaRay men en Monterey - namnen låter ju i alla fall lite lika, så kanske är konstruktionen till duschavloppet lika. På vår båt kan man lyfta på en lucka i golvet precis vid ingången till midcabinen. Den sitter infälld i ett steg och är klädd med heltäckningsmatta och omöjlig att se om man inte vet att den finns där. I den luckan finns en plastbytta (ung som en stor fyrkantig kakburk) med en nivåvaktsstyrd sump pump i som man kan slå på via 12-voltspanelen. Det måste rimligen finnas något motsvarande på din båt, se till att hitta den i och med att den behöver tömmas inför vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joalb 0 Postad 18 Augusti , 2007 Tack för svaret Jag misstänker att den finns längst in i midcabinen i så fall. Där har jag utbyggnad som är täckt med heltäckningsmatta men som jag inte lyckats/vågat bryta upp. /Joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 Augusti , 2007 Ähum! Nu fick jag också problem. Har endast använt duschen i båten en enda gång och det var tidigt i sommras. Hade då aldrig en tanke på att golvbrunnen på toaletten ju faktiskt ligger lägre än vattenlinjen. Nu var det bara en snabbdusch och det blev nog inte så många liter som rann ner, men var tog det vägen? Jag har också en Sea Ray, en Sorrento 25 från 88. Gick så in på www.searay.com och tittade i deras arkiv, där finns alla manualer, säkert även till din. Duschvattnet ska alltså i mitt fall rinna ner i motorrummet. Det finns en länspump mellan motorn och tanken med nivåvakt som automatiskt ska sköta det här, problemet är bara att det aldrig har runnit ut något vatten där från duschen, undrar var det är nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slurpen 0 Postad 27 Januari , 2008 Hallå. Hoppas att du har hittat pumpen.Den sitter mycket riktigt längst in i midcabinen,öppnas underifrån och uppåt.Men bered dig på en smärre chock,heltäckningsmattan e´ vikt ner i håletoch det finns väl en del oidentifierbart där kan jag tänka.(Bättre sent än aldrig) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser