Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
wberg

Vinterförvaring av ny motorbåt!

Rekommendera Poster

Hej på er alla!

Det finns en hel del länkar kring detta i forumet men jag har lite svårt att få ihop det, därför vänder jag mig återigen till er där ute i båtsverige.

Jag kommer inom de närmaste veckorna att hämta ut min nya AMT 185 BR och står inför valet att låta leverantören vinterförbereda motorn med en gång eller hoppas på en brittsommar och få ett par timmars drifttid. Mina frågor är:

1) Kan inte tänka mig att jag behöver göra oljebyten osv? Kan någon ge mig ett tips!

2) Är det stor skillnad på hur jag förbereder båt/motor inför vintern beroende på om den står i varm- eller kallgarage?

3) Finns det någon som har något tips på var jag kan förvara båten på trailer under vintern i Trollhätteområdet med omnejd?

Bosse W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1) Du skall köra in motorn (enl instruktionsboken) och därefter brukar man byta motorolja och växelhusoljan (det blir en del metallspån när nya metalldelar slits in under inkörningsperioden). Mitt förslag är väl att om du skall åka lite innan den här säsongen är slut så kör in motorn och sen lämnar du in hos verkstan för byte av oljorna och övrig konservering inför vintervilan och sen kör du inget mer den här säsongen.

2) Det är samma procedur i stort sett. I varmgarage behöver du inte bry dig om frostsprängsningsrisken av vatten som kan ha samlats på div ställen i båten el motorn. Ha motorn hängande vertikalt under vinterförvaringen så rinner allt ev kvarvarande vatten neråt. Öppna dyvikan om båten har det så vädras innerskrovet ur under vintervilan. Släng in några torrbollar i båten. Exakt vad du skall göra för att förbereda båten (och motorn) för vintervilan finns en hel del info här på Maringuiden i andra inlägg.

3) Kolla med bönder, de kan ha nån ledig plats i lada, uthus eller liknande. Har själv min båt på trailer hos en bonde i ett förråd, kostar i mitt fall 875 kr från nov-maj. Där husvagnar förvaras inomhus kan det finnas plats också. Finns säkert en del gamla mobförråd som används för förvaring av t ex båtar, husvagnar och liknande. Kolla/ring runt lite så hittar du nog.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 18 augusti 2007 | 11:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort en lista på några punkter som du kan följa. Titta lite längre ner på följande tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=180523 

Tillvägagångssättet i hanteringen är densamma oavsett om du ska ha båten/motorn i köldgrader eller om det är plusgrader.

För övrigt är det viktigt att du följer Bosses råd här ovan: kör in motorn innan upptagningen, men se till att göra detta exakt enligt instruktionsbokens rekommendationer och att du verkligen följer dessa till punkt och pricka. Det är bäst så...tillfället kommer ju dessutom aldrig tillbaka igen  med samma motor, så det är lika bra att göra det fullständigt rätt en gång för alla medan du har chansen. Motorn mår bäst i längden på det sättet.

Om jag vore dig så skulle jag inte ha bytt t.ex. växelhusoljan själv under den tid som du fortfarande har garanti kvar på motorn. Inte ens tändstift skulle jag byta själv under garantiperioden! Nej, lämna in motorn även för den enklaste serviceåtgärden under garantiperioden. är mitt tips. Orsaken till mitt resonemang är mycket enkel: OM du nu av någon orsak kommer att behöva åberopa garantiåtgärd på din motor lite längre fram så har du ryggen helt fri jämtemot tillverkaren om den auktoriserade motorverkstaden har tagit hand om servicen! Om du däremot gör någon form av service själv så finns det ett visst mått av risk att motortillverkaren börjar knorra med dig då de kan hävda att ALL service ska utföras av deras verkstadspersonal för att garantin ska gälla. Jag skulle personligen inte ha tagit denna risk även om den är ganska liten. Men man vet ju aldrig om man får något fel på sin motor och i sådana fall vilket slags fel. Det är kanske inte så jättekul om man t.ex. får vatten in i växelhusoljan och sedan inte få ut någonting på garantin bara för att man har bytt oljan själv...Lycka till med din nya motor och vårda den väl!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket för era råd! Jag kommer att fortsätta leta efter någon lämplig uppställnings/förvaringsplats under vintern i Trollhätteområdet med omnejd!

Bosse W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående vinterförvaring: Kolla på Blocket. Sök på vinterförvaring och ditt län med omgivande. Finns inte så mycket ännu men det brukar dyka upp en hel del i september.
Angående torrbollar: Du har väl en bowrider, dvs helt öppen båt. Då är det nog ingen idé med torrbollar om du inte slår in hela båten i plast (krympplast?). Annars försöker torrbollarna avfukta hela nejden. Det alternativa sättet att hålla fukt från båten är att ha den helt öppen. Men då får det inte gärna blåsa in för mycket skräp etc i förvaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...