Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Hans1

Ryds Tumlaren

Rekommendera Poster

Är det en helplanande båt? En bekant till mej har en sån med en 60hk motor men han får ingen fart i den, kanske/högst 20knop. Jag har försökt att söka men hittar inget. Jag själv gissar att det är en halvplanande båt, har jag rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: Nej

Fråga 2: Ja

Senast ändrad av Daniel_B | 18 augusti 2007 | 04:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ser på en bild av båten och specifikationerna så borde den gått som ett skållat troll med 60 hk (under förutsättning att motorn går som den ska). Men eftersom den bara kommer upp i ca 20 knop tyder det på ett halvplanande skrov. Max motor var ju 40 hk då det begav sig i början av 1970 talet (bilderna från 1972 års broschyr).

Men för säkerhets skull:

* Kolla att motorn på fullgas varvar nära det max rekomenderade varvtalet enl handboken/specifikationerna till motorn.

* Kolla att motorns antiventilationsplatta sitter ungefär jäms med köl-injen.

* Laborera lite med motorns vinkel mot akterspegeln. Har motorn ingen elektrisk trim så man kan ändra vinkeln under gång så prova att vinkla ut ett pinnhål i taget och prova. Kanske behövs mer stävlyft (lyft av fören) för att den skall plana ut ordentligt.

Kolla detta och återkom.

Men är den konstruerad för halvplaning så brukar det inte hjälpa att hänga på en stor motor, skrovets form är då inte anpassad för de farter du borde komma upp i med 60 hk (25-30 knop rimligtvis).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 18 augusti 2007 | 19:55

post-1495-1394235193,6313_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, nu har vi fått uppgifter från flera håll och det är en halvplanande båt. Tack för era svar 20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter up en gammal tråd och passar på att säga hej.

Ny anvädare här. Vi har en Tumlare årsmodell 79 eller nåt sånt.

Motor på den (med risk för at svära i kyrkan) är en Parsun 9.9. Det satt en, lika gammal som båten, Yamaha 40 på den vid köp men den var totalt tvärslut. Allt över halvgas så la den sig på sidan, men gick ingenstans. Det enda den gjorde bra var att slicka i sig soppa. Min kusin köpte båten för vi ska ha den som fiskebåt i insjö, säljaren menade på att motorn var nyservad men det visade sig vara ren lögn. Vi kan säga att den skitgamla Yamahan blev ett sänke, och vi köpte en ny Parsun 9.9. Som sagt, det ska vara en trollingbåt i en insjö, hellre en liten rackare som kan gå på lågfart hela dagen än en större som sotar igen... Dessutom har vi ingen brått nånstans.

Det ska vara lång rigg på en Ryds Tumlare, och motorn har det. Så längt är allt bra. Men vi upptäckte att kavitationsplattan ändå inte går under botten, ligger ca 5 cm över den istället, beroende hur man tittar. Botten på en Tumlare går uppåt från ca 50 cm från aktern, så följer man den sista biten ser det ok ut.

Båten känns lite instabil i låg fart, jag kan inte riktigt förklara hur, men den är svår att köra rakt fram. Vi fick med ett par trimfenor med båten som aldrig varit monterade, och vi vet inte vad mer nytta de gör förutom hjälpa båten att plana. Vilket den aldrig kommer att göra med 9.9 hästar... Kan det tänkas båten blir mer kursstabil med dem, eller borrar vi sönder kavitationsplattan i onödan?

Senast ändrad av berko | 15 september 2011 | 01:58

Senast ändrad av berko | 15 september 2011 | 01:58

Senast ändrad av berko | 15 september 2011 | 07:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...är nog inte så många hästar kvar i den motorn/mekaniken längre.

båten borde plana direkt.

gör som jag dumpa/skrota gamla båten köp nytt. trist men sant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, trimfenor fäster man på motorn så om de var anpassade till yamahan passar inte dessa på den lilla motorn du har nu. Du tänker nog på trimplan men eftersom du bara ska puttra fram och inte köra med båten i planing ger nog trimplan ingenting.

Anledningen till att du tycker den är svårtstyrd är nog för att en båt av den storleken med en såpass liten motor är svår att få kontroll på när vind ligger på samt några personer i båten. För du använder ju själva riggen med dess trimfena som roder och om du då har en pytteliten fena som samtidigt knappt kommer ner i vattnet så innebär det väldigt dåliga förutsättningar för att styra. 

Senast ändrad av Rolle85 | 27 januari 2012 | 10:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alldeles utmärkt med 9.9 (15) hk 4-takt. Det går lite tungt på fullgas, eller det är faktiskt så att det bara väsnas mer och blir mer svall på fullgas jämfört med 3/4 gas. Det går nog inga 15 knop men ganska bra ändå. Det tar till synes ingen soppa alls. :) Klart att den tar lite men man måste inte tanka när man kört en hel dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, men varför skriver du då ovan att du har en ostabil gång och att den är svårstyrd om det nu inte är så?

Båten känns lite instabil i låg fart, jag kan inte riktigt förklara hur, men den är svår att köra rakt fram.

Senast ändrad av Rolle85 | 27 januari 2012 | 10:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimfenorna passade men har inte provkört dom än, det blev ju kallt... Jag personligen tror inte de kommer göra ett dugg men det är inte min båt som sagt.

Jo jag luskade fram det med kursinstabiliteten, vi packade bara om så att den tyngsta personen inte sitter längst fram så gick det bra helt plötsligt. Fast den är fortfarande jobbig i låg fart och mycket vind, men det är väl rätt normalt för en så pass liten båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en trimfena som inte är dimensionerad för den storleken på båt så kommer inte fenan få tillräckligt grepp för att hålla en stabil kurs skulle jag nog säga ändå om du räknar in båtens längd, vindfång, vikt, passagerare osv. Hade du satt motorn på en liten jolle hade du märkt skillnaden.

Senast ändrad av Rolle85 | 27 januari 2012 | 11:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen. Vi får se hur det blir till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...