Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
pronic

SOLEX44 tomgångsmunstycke

Rekommendera Poster

 

 

hej!

Har rivit mina båda solex44 på min vp250, och rensat ut skräp, bytt packningar osv.

 

 

Det jag inte räknat med var de 3 dagarna felsökning som följde efter att jag monterat tillbax dom i båten.

Den gick hur bra som helst på tomgång och jag synkade med vacuumklocka och ställde blandskruvar och dylikt men den vägrade gå när jag drog på,

fick tillfälligt upp den i varv om man pumpade med gasen ,då den fick soppa via acc-pumparna, för att sedan dö.

 

Nu ikväll noterade jag nåt skumt. Tomgångsmunstyckena hade jag dragit i botten på båda förgasarna, och när jag släppte lite på dessa på de båda förgasarna började den gå bättre.

 

SÅ nu till frågan ! , om det nu är så att man inte ska dra dessa munstyckena i botten , hur ska dom då stå?? skruvar man på dom ändrar man ju helt klart bränsle/luft blandningen , så hur mäter man co2 halt med våta avgaser?? eller har jag missat nån distansring bakom munstycket? där sitter bara en o-ring idag.

 

Tack på förhand / Andreas

 

 

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av pronic | 18 augusti 2007 | 00:31

 

Senast ändrad av pronic | 18 augusti 2007 | 09:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen, munstycket det gäller är nr 25 på denna bild, har sökt runt bland gamla inlägg o kan inte hitta någon uppgift om att man ska behöva justera dessa munstycken... ingen som vet ??

post-3832-1394235194,3831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solex 44 på VP250 ??? Solex 44 sitter väl på AQ130.

 

I alla fall, solex44 har väl inga ställbara munstycken??? När du släpper på 25an så smiter en del bränsle förbi munstycket. Låter som du har stopp någånstans, om det nu är rätt bestyckat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hej !
jag tycker det låter konstigt själv att man skulle behöva justera ett fast munstycke, men jag har rivit förgasarna 2 ggr om nu och där finns ingen skit kvar, båten gick bra innan rivningen av förgasarna. skumt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men har du blåstgenom munstyckena så de är fria inuti?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart har jag det, det är ju konstigt att det är samma fel på båda förgasarna också, jag måste släppa båda munstyckerna runt ett kvartsvarv för att få den och varva...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Problemet löst !!

Efter mycket felsökande och svordomar hittade jag felet!

Packningen (nr28 på bild) var av gummi när förgasarna revs isär, i den nya packningssatsen från penta var denna utbytt till en tunn i papper.

Detta resulterade i att tomgångsmunstycket sög tjuvluft mellan locket och godset istället för att suga genom det lilla hålet i locket där det igentligen skulle suga luft. Detta orsakade för mager soppablandning från tomgångsmunstycket och min problem och gråa hår.!

Förbannade penta.. packningssatsen kostade 600spänn per förgasare, lätt förbannad blir man!!

 

En tanke bara; om man gör egen packning av tjockare gummi, kommer ju flottörnivån höjas en aning, hur känslig är denna nivå? handlar ju om en höjning på högst 0,8mm ... tacksam för svar

 

/andreas

 

Senast ändrad av pronic | 20 augusti 2007 | 22:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...