Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
hultman

Ska laddningsregulatorn sitta vid generatorn eller vid batterierna?

Rekommendera Poster

 

Var (fysiskt) den (laddregulatorn) sitter spelar ingen som helst roll, den kan sitta i fören eller till-och-med i släp-dingen om du vill.

 

Var den *känner* batterispänningen spelar däremot roll, särskilt om kableringen mellan generator och batteri(er) är *klen*.

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 17 augusti 2007 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För alla som har en TWC laddregulator finns här installationsanvisningar och mer info. http://www.sagdahl.se/twc.htm TWC mäter temperatur och då är det dumt att sätta den i dingen - oavsett hur bra kablar man har! (Och jag misstänker att de flesta externa laddregulatorer är konstruerade så.) Så slutsatsen bör nog vara att den ska sitta i batteriutrymmet. Eller? Någon som sitter inne med mer info? /Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TWC mäter batterispänning och temperatur med samma kabel.

 

Tempsensorn (två vita kablar med en termistor i änden) sitter under krympslangen ungefär 5 centimeter från kabeländen (röd) som ansluts på mätobjektets pluspol.

 

Den kabelstammen är typ 5 meter lång just för att regulatorn inte ska behöva sitta i batteriutrymmet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där, nån mer mer info! =) Men då kanske du kan bedöma om det är vettigt att dra feta kablar direkt till batteribanken och sedan tunna (plus och minus) till regulatorn i närheten av batteriet som sedan ansluts till generatorns D ? Anslutningarna till just TWCn verkar vara väldigt klena och det verkar omöjligt att fästa grova kablar. Köpte ny båt i höstas och håller nu på att se över elsystemet. Och det satt redan en TWC installerad. /Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klena kablar till regulatorn är inget problem, den drar i sig själv ingen nämnvärd ström (15-100 mA).

 

Den enda ström av signifikans är fältströmmen DF, som kanske kan uppgå till någon eller några Ampere vid full laddning.

 

Har man en positiv TWC så flyter den strömmen från (B ) BLÅ kabel, genom regulatorns effekttransistor ut på GRÖN kabel och genom fältlindningen till jord.

 

Har man en negativ TWC så flyter den strömmen från D genom fältlindningen till GRÖN kabel, genom regulatorns effekttransistor till jord (SVART kabel).

 

Om man inte har väldigt långt till generatorn så räcker 1,5 mm2 kabel mer än väl.

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 18 augusti 2007 | 09:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, men det låter då som om man har laddkablarna från generatorns plus direktkopplade till batteri och likadant med minus. Regulatorn styr bara hur mycket generatorn ska ge (beroende på hur nottagliga batterierna är). Men i mitt fall så ser det ut som om ALLA kablar går från generator till TCW till batteri. (Inga direkt mellan generator och batteri). Och de är tunna. Och från min generator till batteri är det säkert 1,5 - 2 m. Måste dubbelkolla att det är draget så så att det inte går några laddkablar i en annan \ränna\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den *feta* kabeln går kanske från batteriet (via en huvudbrytare kanske) till startmotorn, sen en kortare klenare från generatorns B till startmotorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...