berglund_andreas 0 Postad 17 Augusti , 2007 någon som vet hur cirkulationen av kylvattnet genom toppen på en b20 går! har problem med kylningen på min! det är en konverterad bil topp så temp givaren sitter på baksidan av toppen! kör utan termostat nu men tempen stiger till nästan 120 grader när jag kör fort. verkar som att cirkulationen inte fungerar som den ska. sjövattnet är ju bara 20 grader skulle cirkulationen funka borde inte toppens baksida bli 120 grader... blir det bättre med en termostat som alltid är öppen!?. någon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 17 Augusti , 2007 Hej. Förmodar att motorn är gammal så kylkanalerna inte är rensade på många år,kan vara rost som täpper till någon kanal.Kolla dessutom impellern som måsta vara hel och pumpa runt vattnet effektivt.Är Du säker på att tempgivaren och mätaren är korrekta, kolla tempen med en IR mätare. Eftersom Du tagit bort termostaten så kan det inte vara problemet.Verkar motorn överhettad när Du kört,det borde märkas på värmen i motorrummet och att det kanske knäpper i motorn av den höga tempen.Lycka till med felsökningen. Göran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseTT 0 Postad 17 Augusti , 2007 Till att börja med ska termostaten sitta i. När motorn e kall cirkulerar kylvattnet den lätta vägen, dvs - Pump, oljekyl, limpa, termostat och sen rätt ut i avgaskröken. När termostaten sen öppnar sej så stängs den lättaste vägen för vattnet och tvingar det genom topp å block. Ha alltså termostat inkopplad. Om du vrider å vänder på termostathuset förstår du principen. Om du har en biltopp så ska det borras upp ett hål i vattenspridarriggen som går i toppen. Den är av koppar. Du tar ut den stora fryspluggen i bakkant på toppen (gaveln) och borrar 5-6mm hål. Detta ger betydligt mer kylning till den utsatta 4e cylindern och det är ju som sagt även där givaren sitter. Sen smäller du dit ny toppackning och en ny rostfri frysplugg. //Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
berglund_andreas 0 Postad 18 Augusti , 2007 tempgivare och instrument är nytt med graderad mätartavla från 40-120 grader, då jag inte litade på orginalet som säkert var 30 år gammla! provade att montera ny orginal termostat idag! delvis bättre resultat men fortfarande för varm. kollade även sjövatten filter och impeller, allt ok! men, slangen mellan oljekyl och limpa är lite vekad! kanske det inte kommer nog med vatten igenom ska proa att byta ikväll... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser