Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
berglund_andreas

kylnings problem aq130!

Rekommendera Poster

någon som vet hur cirkulationen av kylvattnet genom toppen på en b20 går! har problem med kylningen på min! det är en konverterad bil topp så temp givaren sitter på baksidan av toppen! kör utan termostat nu men tempen stiger till nästan 120 grader när jag kör fort.  verkar som att cirkulationen inte fungerar som den ska. sjövattnet är ju bara 20 grader skulle cirkulationen funka borde inte toppens baksida bli 120 grader... blir det bättre med en termostat som alltid är öppen!?. någon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Förmodar att motorn är gammal så kylkanalerna inte är rensade på många år,kan vara rost som täpper till någon kanal.Kolla dessutom impellern som måsta vara hel och pumpa runt vattnet effektivt.Är Du säker på att tempgivaren och mätaren är korrekta, kolla tempen med en IR mätare.

Eftersom Du tagit bort termostaten så kan det inte vara problemet.Verkar motorn överhettad när Du kört,det borde märkas på värmen i motorrummet och att det kanske knäpper i motorn av den höga tempen.Lycka till med felsökningen. Göran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med ska termostaten sitta i. När motorn e kall cirkulerar kylvattnet den lätta vägen, dvs - Pump, oljekyl, limpa, termostat och sen rätt ut i avgaskröken. När termostaten sen öppnar sej så stängs den lättaste vägen för vattnet och tvingar det genom topp å block. Ha alltså termostat inkopplad. Om du vrider å vänder på termostathuset förstår du principen.

 

Om du har en biltopp så ska det borras upp ett hål i vattenspridarriggen som går i toppen. Den är av koppar. Du tar ut den stora fryspluggen i bakkant på toppen (gaveln) och borrar 5-6mm hål. Detta ger betydligt mer kylning till den utsatta 4e cylindern och det är ju som sagt även där givaren sitter. Sen smäller du dit ny toppackning och en ny rostfri frysplugg.

 

//Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tempgivare och instrument är nytt med graderad mätartavla från 40-120 grader, då jag inte litade på orginalet som säkert var 30 år gammla! provade att montera ny orginal termostat idag! delvis bättre resultat men fortfarande för varm. kollade även sjövatten filter och impeller, allt ok! men, slangen mellan oljekyl och limpa är lite vekad! kanske det inte kommer nog med vatten igenom ska proa att byta ikväll...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...