Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
wesa78

Spräckt ljuddämpare!

Rekommendera Poster

Köpte min segelbåt förra helgen efter haft motor båt i 3 år. På vägen hem sprack ljuddämparen som sitter längre bak (i plast, Yanmar),är detta vanligt eller, hade vatten över hela durken i båten och såklart ingen länspump. Trodde de va dax att hoppa i sjön ett tag. Allt löste sej, kände att vattnet var varmt så ingen genomföring gått.

Känner mej lite otrygg i båten efersom det är ett själv bygge, (Arabisque 30)väldigt fint skick och motor som ny. Vad ska jag gå igenom i vinter för känna sej trygg för en färd till Sthlm från Höga kusten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Köp en ny på Hjertmans, kostar ca 800:- eller tillverka en egen.
Jag gjorde om mitt avgasssystem till våta avgaser och bygggde en egen ljuddämpare. Kostnad 250:- plus eget arbete.
Lycka till
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag råkade hitta på detta gamla inlägg. Jag har själv funderat på att bygga en egen ljuddämpare. Tänkte höra om du har lite tips hur du har byggt din ljuddämpare.

//Aron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hittade en bit grov, väggtjocklek ca 1 cm, spiralmönstrad gummislang. Innerdiam ca 15 cm och längd 40 cm. Kostade 50:- på en gummifirma i Enköping.

Testade slangen med att ta en gasolbrännare och värma den. Den smälte inte och det blev knappt märken. Då fortsatte jag med resten av jobbet. 
På en mek verkstad som jag har fin kontakt med klipte jag ut två runda plåtar som skulle bli gavlar. 2,5 mm tjock vanlig svartplåt Klippte till två remsor som jag bockade till i rundbocken, tre valsar som man vrider runt med en vev,  Tog upp ett hål med först genom att borra sedan slipa med snabbroterande liten slipsten på tryckluft.
Tackade, betalade och åkte hem.
Hemma svetsade jag ihop det hela så det blev som en kastrull fast med låg höjd. För att få rätt mått passade jag in den hoprullade kragen i slangen  och kunde sedan klippa till sista snutten med ett par millimeters överlängd. När det då var färdigtsvetsad så fick jag pressa in den i gummislangen med en träklubba. I , eller snarare över lilla hålet i gaveln svetsade jag fast den stos som en släkting till mig har svarvat. Detta pga måttet på avgasslangen som Hjertmans säljer. Det passade inte de standard rör som finns. (hade en fråga om det här på nätet men jag fick inga svar.....)
Sedan köpte jag stora rostfria slangklämmor, jag tror det var på ClasOhlsson, kan minnas fel, Jula i Västerås?, köpte även sk slangklämma i lös vikt man tillverkar rätt längd själv, men jag använde den färdiga. och innan jag klämde fast gaveln i slangen så hade jag vanlig packningscement runt den. Målade förståss åsså innan monteringen, det råkade bli röd metallic på sprayburk, det enda jag hade hemma. 
Kan ta ett kort på den på söndag och lägga upp på nätet här om du vill.
Jo visst ja... vred inlopp och utlopp så att inloppet ligger uppåt , kl 12, och utloppet en aning snett och inte mittför men ändå högt, ca kl 2 om du förstår..
Den fungerar alldeles utmärkt och har inte läckt och det lilla vatten som är kvar i botten blir kvar där  och om det fryser nu under vintern kan den inte skada/spränga något. Den ligger precis på vattenlinjen och resten av avgasslangen går i en böj upp till däcket längst akterut och sedan ner  ut på akterspegeln och ca 2 dm ovan vattenlinjen.

Hoppas beskrivningen hjälpte. Lycka till å kom igen om du undrar mera. 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppla ihop slangarna utan ljuddämparen, det enda som händer är att ljudnivån ökar byt sedan i lugn och ro till våren. Råkade ut för detta för många år sedan körde hela sommaren med nödlösningen 

/Stickan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...