sm7stu 0 Postad 17 Augusti , 2007 Hej alla! En dum fråga nu , Kan man ha vanlig glykol till bil i det slutna systemet i båten? Hittade en dunk i Båten som jag nu bara haft i 3 veckor med något liknade , men det stog ju VOLO PENTA frostskyd ,smakar som glykol :-) Tänkte mest på typ oringar och packningar om dom skulle ha någon spesial typ glykol!? Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 17 Augusti , 2007 Färgen brukar ge en viss ledning.. Blå eller grön är oftast vanlig glykol, men röd är s.k. longlife glykol och dessa två sorter skall inte blandas... Sen finns det olika sorters vanlig glykol också, men vad jag vet så är dessa blandbara.. Och ja, den vanliga glykolen är samma som i bilar. Finns säkert nån här på forumet som vet mer... Senast ändrad av Micke_Se | 17 augusti 2007 | 17:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krutina 0 Postad 17 Augusti , 2007 Håller med Micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 17 Augusti , 2007 Volvo Pentas kylvätska ÄR säkert bättre än *vanlig* (billig) glykol. Nyckelordet är Glysantin Glysantin är visserligen mono-etylen-glykol-baserat (så visst smakar det glykol) men dess generellt överlägsna smörjegenskaper och att det är extra vänligt mot aluminum (anti-alu-topp-korrosion) gör att det säkert är en *bättre* produkt än *vanlig* glykol. Så vitt jag förstår fyller numera Volvo, SAAB, BMW, Citroen, Peugeot, Renault m.m. m.m redan på fabrik sina nya bilar med Glysantin-baserat köldmedel. Vi andra som har typ gjutjärnsdieslar eller liknande äldre motoror skiter nog i vilket, typ har motorn hållt i 30 år utan korrosionsskador håller den nog i 20 år till. O-ringar och packningar är väl gjorda för att tåla *glykol* oavsett typ, så jag skulle inte bekymrat mig om det. Vad jag skulle gjort /faktiskt gjorde när jag köpte ny (begagnad) båt är att tömma ur kylsystemet, spola rent, och fylla på med nytt fräsht vatten och glykol (själv valde jag billigast tänkbara, 12 kilo Biltema). Då VET man vilken sort man har (bra att veta när man ska fylla på senare), och vilken fryspunkt som gäller (för man mätte ju med sin glykolmätare..). Du sa aldrig vad för motor du har.. Alla *stora* oljebolag har glysantinproduker i sortimentet. Som ett rent exempel för vilka motorer den typen av produkter är godkända har Valvoline publicerat följande: http://www.deckmanoil.com/downloads_products//Zerex/Zerex G 48 Antifreeze 103002.pdf Senast ändrad av Gunnar_ | 17 augusti 2007 | 20:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 17 Augusti , 2007 Jo motorn är en MD17c så det är väll gjutjärn , var tappar man smidigat ur motorn?? som du sa är det nog bra att köra ur det gamla och fylla nytt Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 17 Augusti , 2007 Kan det va nåt (sök på drain) ? http://www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf Senast ändrad av Gunnar_ | 17 augusti 2007 | 21:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 18 Augusti , 2007 Tack alla för bra svar tipps och länkar !Nu ska det fixas lite , det är ju tyvärr inget sjöväder ju så då är lite båt fix bra att hålla på med :-) Mvh Johan Senast ändrad av sm7stu | 18 augusti 2007 | 09:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser