denne 1 Postad 17 Augusti , 2007 Hej Var köper man sjökort (Öresund) finns det olika (kvalitet)? Har ju läst om vissa som kört på grund för att stenen ej var utsatt ! Inget jag vill testa. Finns det bra böker om sjövett att köpa (i såfall vilken)? Extramotorfästet som Biltema säljer är det bra ? Någon som har en bild på var man kopplar på spolmuffen Är det ok att testa växlarna med en sådan på ? eller det är friläge som gäller ? /Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 17 Augusti , 2007 Sjökorten köper du på bokhandeln eller båtaffären. Det finns olika varianter å dessa där jag tror skärgårdkorten är vanligast. Vissa områden finns det båtsportkort över ochså som är detaljerade med lite annat smått och gott än sk korten. Kolla på sjöfartsverkets hemsida så ser du vilka varianter som dom har. Jag har en jättebra bok hemma för att ta kustskepparen där dom tar upp en hel del ska kolla vad den heter när jag kommer från jobbet *senil*. Övriga två har jag ingen aning om. Makke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Augusti , 2007 Finns två som gör svenska sjökort; Sjöfartsverket och Hydrografica. Båda sorterna hittar du i bokhandeln/skeppshandeln. Där finns också bra läroböcker. Eller gå en kurs nu under vintern! Vanliga sjökort är stora pappersark som är svårt att ha i båt. Finns s k båtsportkort i behändiga A3-pärmar som passar bättre. Finns också plastade som tål vattenstänk. Kvalite på sjökort? Mja man ska komma ihåg att Sjöfartsverket hinner inte kolla alla stenar överallt varje år. De gör en del varje år men mest i de stora farlederna. Många delar av korten är handritade i början av 1900-talet. Innan det fanns GPS. Så bl a grundflak kan ligga 100-200 m fel jämfört med kortet. Kör med förstånd och håll utkik. Hydrografica gör speciella kort över populära ställen, inte hela Sverige. Men då har de själva varit ute och lodat upp varenda meter sista åren så det går att lita bättre på dom. Köper man en GPS så får man vacker pynta upp vad tillverkaren vill ha för sina egna sjökort som förstås bara passar i den egna apparaten och inte går att skaffa från annat håll. Kostar nästan lika mycket som bara GPS-apparaten. Sedan bör man skaffa nya kort med 2-3 års mellanrum. Blir pengar. De sjökorten är samma som sjöfartsverket, GPS-tillverkarn köper databilderna från Sjöfartsverket och lägger in i sin apparat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krutina 0 Postad 17 Augusti , 2007 Salta boken är mycket bra då den tar upp det mesta// Sjöbbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 17 Augusti , 2007 Om du satsa på sjökort, satsar på plastade. de kostar mycket mer än de vanliga ca 700 SEK mot 300 SEK (för Gtb skärgården). jag som gärna snåla med sant var klog nog (för en gångs skull) att köpa plastat- det räknades hem redan första utflykten.Annars håller jag med om-gå en kurs till förarintyget-inte alldeles för dyr och i min tycke jätte roligt. /Sven /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 17 Augusti , 2007 Beror väl på vad man har för båt...i min hytt kommer inget vatten någonsin att träffa sjökortets yta, ergo, icke-plastat här. Senast ändrad av Gunnar_ | 17 augusti 2007 | 21:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 17 Augusti , 2007 Bingo, du har en poäng där. jag har ju en styrpulpet, och där kan finnas mycket med vatten:-). Men du har rätt, det beror självklart på båten. Som min sambos poijke uttryckte det. Att tänka innan man prata, skulle vara detsamma sak som att torka rumpan innan man skiter. :-) /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
full_speed_ahead 1 Postad 17 Augusti , 2007 Jag har själv kollat efter båtsportkort över öresundsregionen, men det finns inte, förutom dom tyska men dom kostar vidrigt mycket! Där finns plasfickor till vanliga sjökort så fukten är inget problem, tycker bara att formatet på båtsportkorten är händigt...... Tyvärr så tycker tillverkaren att bara skärgårdarna är av intresse eftersom där är mest båtliv enligt många? Ett alternativ är att köpa ett vanligt sjökort (150-200kr)dela upp det i A3 eller A4-storlek och sen laminera dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy7morf 0 Postad 27 November , 2007 Sjöfartsverket tar fram fler och fler båtsportkort (lilla formatet) och just nu vill jag minnas att bland annat Vänern står på tur. Jag håller med föregående talare om att laminerat håller bäst i längden men själv har jag köpt pappersversionerna (jag är snål:). Har inte varit inne på alla sidor som säljer båtsportkort men Bryggboden.se (Bryggboden.se)verkar vara bland dom billigare. Där finns också en del roliga böcker. Senast ändrad av sy7morf | 27 november 2007 | 12:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2007 Skulle jag ha båt i den regionen skulle jag definitivt använda de tyska båtsportkorten över danmark. För dom farvattnen tycker jag inte att det finns nåt alternativ. Har hört att det finns CD-skiva med digitala sjökort med i sjökortet. Misstänker att man måste köpa en kod för att använda dom? Har själv både svenska sjökort och Tyska båtsportkort över området. Har gått igenom Öresund 2 ggr på 10 år. Frågan om sjövett; Nej jag tror inte att det finns böcker om sjövett att köpa. Antingen har man sunt förnuft eller så har man inte. Däremot böcker om Navigation och i viss mån sjömanskap finns i massvis. http://www.itbolaget.nu/shop_lim/webshop.htm http://www.hjertmans.se/ tommy Senast ändrad av toaen | 27 november 2007 | 14:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 27 November , 2007 Sjökort över Öresund vet jag inget om men båtsport kortet över västkusten tyckerr jag är bra. Biltemas motorfäste har jag använt till en 4 hkr motor hela sommaren helt ok. Spolmuffen sätter du över vatten intaget se till så att du har bra tryck på vattnet motorn orkar inte själv suga in vattnet utan du måste ha bra tryck i slangen. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser