Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Gäst Man undrar...

90 hk tvåtakt - vad är bäst?

Rekommendera Poster

Gäst Man undrar...

Rent generellt. Vilken standardtvåtaktare är bäst, och har bäst andrahandsvärde? Jag funderar på att köpa en femmetersbåt för dagsutflykter och vattenskidor. Har fått en massa hyggligt likvärdiga paket föreslagna för mig men vet inte riktigt vad jag ska välja. Bella 512 Excel med Yamaha, Mercury, eller Mariner är väl det som ligger närmast till hands - vilket är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Bella 512 Excel med Yamaha, Mercury, eller Mariner är väl det som ligger närmast till hands - vilket är bäst? --------- Hej, Först, kolla in detta test av Bella 512 Excel om du inte gjort det redan: http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/dcc62bbd45415c6dc1256d4e00324850?OpenDocument Samma test som i Båtnytt: http://www.batnytt.com/bn_2003/bn4_03/samm1_bn4_03.html Där testades båten med Mercury 90 Classic 2-takt och som du kan se i testet blir farten uppåt 38 knop då på fullgas. Mercury och Mariner är exakt lika motorer numera. Mercury använder på många av sina utombordare samma motor som Yamaha men sätter på egen rigg växelhus. Enl testen ovan är Bella Excel inte riktigt gjord för att ha en 90 hk 4-takt för det blir lite för tungt enl tillverkaren Bella. Du tänker nog rätt som vill hänga på en 90 hk 2-takt om du vill ha lite fart och lite kraft över (kan ju dra ner rejält på gasen men behålla hygglig marshfart ändå och därmed få lägre ljudnivå). Andra motorer att spana in kan vara Tohatsu 90 TLDI och Evinrude 90 E-tech, bägge direktinsprutade och ungefär i samma viktklass som Mercury 90 Classic 2-takt. Mercury OptiMax 90 2-takt med direktindprutning väger nog lite för mycket. Annars har jag set att många Bella 512 Excel har Suzuki DF 70 eller Johnson 70 4-takt på akterspegeln, men den blir inte lika rapp som en 90 hk 2-takt. Vilken motor som blir bäst för dig på en Bella 512 Excel beror väl på en del faktorer som du kanske anser viktigare än andra. T ex priset är väl viktigt. Garanti också (en del kan ha 5 års garanti, du kan köpa till garanti om det inte ingår t ex 5 års garanti på motorn). Skulle inte oroa mig för kvaliten varken för Mercury 90 Classic eller Mariners motsvarighet, eller Yamaha 90 2-takt. Det blir lite högre buller med t ex en Mercury 90 Clessic 2-takt jämfört med en 4-takt. Men Evinrudes 90 hk E-tech kanske är jämförbar med en 4-takt när det gäller ljudnivå? Du får kolla upp det om du är intresserad. Dock är Evinrude E-tech ett oprövat kort, få har en och man vet ej tillförlitligheten än, men på papperet verkar det en fin motor. Själv skulle jag väga in priset som det som fäller avgörandet om du ändå kan få service på vilken som helst av fabrikaten du funderar på. Kanske att varumärket Mercury står lite högre i kurs än Mariner fast det är exakt samma motorer. Yamaha är ett säkert kort ur andrahanssynpunkt. Kolla så du får med fast bränsletank på Bellan för jag tror inte det ingår som standard, har lite svårt att se hur man klarar sig utan en fast bränsletank när man skall ha en 90 hk utombordare som ju trots allt slukar en hel del bränsle, lösa tankar verkar bli osmidigt. Teakdurk kan man ju leva utan (går väl att köpa till senare i så fall och lägga in om man vill). Har själv en Bowrider, Yamarin 5820 med Yamaha F115 som jag köpte förra sommaren. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Man undrar...

Tackar för tipsen. Hur stor roll spelar vikten på en utombordare av det här slaget? Jag har sett att Mercurys motor är bortåt 30Kg tyngre än t.ex. Yamaha. Påverkas köregenskaperna märkbart av det tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Yamaha 90 hk 2-takt väger ca 120 kg (mycket lätt!) - jämför Yamaha F90 4-takt (som inte finns i Sverige men väl i t ex USA) som väger 168 kg (samma vikt på Yamaha F80 och F100 4-takt (som finns i Sverige). Mercury 90 Classic 2-takt väger 137 kg (utan olja, propeller mm). Å ena sidan kan det vara bra med lite vikt bak på en bowrider eftersom det finns 2-3 sittplatser även i fören på t ex Bella 512 Excel. Aktern är även den del som är bär bäst och ev extra vikt där påverkar båtens egenskaper mindre. Kolla med nån Bella återförsäljare vad maxvikt motorvikt är att hänga på akterspegeln, max hk är 90 hk i alla fall (enl tillverkaren). Osis att den inte verkar klara en 90 hk 4-takt p g av vikten. Annars hade en Mercury 90 4-takt eller Yamaha F80 nog vart fint att ha. För 2-takt är nog Evinrude 90 E-tech det närmaste du kan komma 4-takt ang emissioner (CARB 3-Star) och förhoppningvis tyst gång och låg bensinförbrukning, den har heller inga förgasare utan DFI (Direct Fuel Injection). Men jag vet ej om den börjat säljas än i Sverige. Skillnaden i vikten mellan Yamaha 90 2-takt och Mercury 90 Classic 2-takt är ju inte många kilo så det skulle jag inte låta vara avgörande, båten klarar vilken av de två motorerna du än väljer. Verkar som motorer upp mot 160 kg kan klaras (t ex Suzuki DF70/Johnson 70 4-takt) väger ca 160 kg och Bella 512 Excel säljs med den motorn har jag sett. En Mercury 90 4-takt, Mercury OptiMax 90 2-takt eller Yamaha F80 4-takt väger bara lite till så kanske det skulle gå med nån av dessa också men det blir kanske på gränsen vad båten klarar viktmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Svemppa

Norsk test 2 eller 4-taktare? Min Bella 512 Exel går 39.7 knop med 90 Tohatsu TLDI -2 pers och 50L i tanken. (Utan att vaxa botten....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 75 hk Mariner/Mercury Optimax väger 166 kg.

En 90 hk Mariner/Mercury Optimax väger 166 kg.

 

Samma vikt!

 

Jag har en 75 hk Mariner Optimax till min bella 490, vilket är en väldigt bra kombination. Förstår inte varför du inte skulle kunna ha en optimax (direktinsprutatd 2-takt) till en 512:a?

 

Tycker att det är en suverän motor. Tyst och bensinsnål med bra drag! Möjligen är den stor i omfång. Klicka på bilden till vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl många som ser rött men...

 

Ska du köpa en 90hk traditionell 2T, köp Yamaha. Lägst vikt, bra (bäst??) andrahandsvärde, bra (bäst??) kvalitet, används mycket i racing vilket borde borga för ovanstående.

 

Så är det!!

 

På Yamahacenter får du oxå 5 års garanti om du gör service där!!

 

21.gif\ smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  När det gäller 90hk standard 2-takt så finns det för och nackdelar med de flesta fabrikat.

 Yamaha väger lite ganska snål å andra sidan med en liten cylindervolym är den inte så råstark.

Johnson något tyngre  men den är fyrcylindrig och med en stor volym så i prestanda bitarna är den klart bäst av alla (även i förbrukning per sjömil är den bäst)

Mercury ligger mitt i mellan yamman och johnson

 

Dessa uppgifter har jag läst i väldigt många olika tidningar från olika delar av jorden (nätupplagor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Evinrude E-tec 90hk finns i Sverige. Känner en kille som åkt med just en sådan i 2 år nu och en annan kille som kör med 225:an, racingmodellen. Båda är mycket nöjda såhär långt och det jag åkt med i de båtarna så är erfarenheten att de går väldigt tyst och bränslesnålt men är ändå lite vassare än fyrtaktarna. Visserligen har de inte funnits sålänge men jag tror det kan vara något att satsa på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du frågar efter just 90 hk.

Fann det här och då är det 70-80 hk som testas via en båttidning, http://www.batnytt.com/bn_2005/bn2_05/samm2_bn2_05.html

 

Oavsett om det är mindre hk-storlek, så kanske du får hjälp av hur dessa motorer (märkesmotorer) fungerar/service mm samt att 70-80 hk kanske ändå är nåt för dej.

 

Lycka till!

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude E-tec är kanon, och det finns massor om dessa i olika tester som är gjorda på internet. TYST, SNABB och BRÄNSLESNÅL (bra i dessa tider).

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...