Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Denniz

OMC 2.3 l 140 hk

Rekommendera Poster


Hej!
Någon som vet hur länge livslängden på en sjövattenkyld omc motor är?
är i stånd med att köpa en båt med en motor från -88, motorn har dock 100 drifttimmar. Motorn är enligt ägere konserverad och körd i glykol inför varije vinter. Motorn ser mycket fin ut vid okulärbesiktning samt går mycket bra!
Antar att rosten tar dem hur som hällst.
tacksam för svar, av kunnig person.
Mvh
Dennis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 driftstimmar kan du nog glömma, det skulle innebära 5 timmar per år...?! Är den sötvattenkyld så går den nästan lika länge som en bilmotor förutsatt att oljan är bytt regelbundet. Det som lägger av är avgaslimpan som i sin tur kan ge vattenintrång i motorn. Den kostar väl 5000 att byta. Kolla upp oljetråget så det inte är sönderrostat vilket kan vara fallet om han haft vatten i motorrummet som skvalpat runt. OMC är ju inte känt för att göra bra motorer på den tiden iaf. Framför allt cobradrevet är klent konstruerat och svårtatt serva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaret!
Problemet är att den inte är sötvattenkyld utan sjövattenkyld och hur länge kan en sådan motor hålla?
Dennis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm omöjligt att svara på hur länge en sån motor håller.

Själv kör jag med omc 120hk från -75 sjövattenkylda och än så länge fungerar dom fint. Dessa gammla motorer är ju riktiga järnhästar och kan nog gå mycket länge vid rätt skötsel.

 

Men!! man bör nog ta med i beräkningen att en såpass gammal motor kan rasa när som hällst pga rost eller slitage.

 

Limpor och vattenpumpar mm är ju slitdetaljer som man byter ibland men blocken har ju en begränsad livslängd speciellt om dom varit sjövattenkylda.

Gå på känsla och pruta ifall det tråkiga skulle inträffa.

Lycka till Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på i vilket vatten båten gått.. Söt, bräckt eller saltvatten á la västkusten.. Min förra båt hade sjövattenkylning och årsmodell -88 OMC 3.0 Den hade endast gått i Mälarens sötvatten och vid renovering av topplocket inpekterade både jag och renoveraren (Ridströms Racing) toppen och den var helt ok invändigt... Sen om det är en OMC, Mercruiser eller Volvo motor har ingen betydelse. De kommer nästan uteslutande från samma tillverkare i det stora landet i väster21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på detta har jag tyvärr inte men är även jag intresserad av. Man kan väl notera att frågan inte har något speciellt med OMC att göra ety OMC, Mercruiser och Volvo Penta bygger/byggde sina motorer på samma block och det är alltså frågan om hur länge ett block håller innan det rostat sönder.

 

För övrigt kan man fundera på följande: Om OMC gjorde dåliga drev för tjugo år sedan, varför funkar det då fortfarande?

 

EDIT: Jaha, medans jag skrev mitt inlägg hann andra emellan. Så kan det gå.

 

Senast ändrad av janandersson | 17 augusti 2007 | 18:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fina svar!
Då till sista frågan:
Ska titta på en båt i morgon som jag ev. tänker köpa, det är den jag skrivit om tidigare.
En Bayliner 1952 -88 med den omnämnda motorn från -88 OMC 2.3 140 hk.
Enligt ägeren få gångtimmar och varvsservad, men vad ska jag betal för båten? med tanke på att det är en gammal maskin i den är 75-80 tusen rimligt?
Mvh
Dennis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med priset går knappt att svara på, men jag tycker inte det låter orimligt om skicket är bra... En kompis betalade runt det för en sån i bra skick... Men som sagt, nästan omöjligt att säga utan att ha sett båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var originalmotorn.. Han gav 89000:- för den fick ja reda på sen förra inlägget, men det var ett par tre, kanske till och med fyra år sen, så det du nämner låter väl inte helt fel om allt verkar bra...

 

Senast ändrad av Micke_Se | 18 augusti 2007 | 14:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men frågan var väl hur i hela friden man vet att rosten inte gnager igenom det första som händer när man köpt den. Det här är ju en helt generell fråga -- hur länge lever ett motorblock t.ex. GMs 3.0 innan det rostat hål? Givet förstås att motorn konserverats varje vinter och givet att man kört i sött/bräckt/salt vatten. Det borde finnas en livslängd som inte beror av någonting annat. Eller?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart!
Det var själva kärnfrågan, och hur vet man hur länge en sådan motor håller om man nu sköter den varige vinter med glykolkonserverin o.s.v.
Motorexperterna säger att gångtiden är ointressant, det är skötsel som avgör livslängden och hur lång är den om man sköter motorn och att den sedan bara går i sötvatten?
 
Dennis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju nu frestas att konstatera att eftersom ingen tycks vilja svara på frågan om livslängd -- det borde ju vara ett standardmässigt svar -- så är det inte vanligtvis rosten som avslutar en motors liv utan slitage (kanske orsakad av dålig service). Man hinner alltså ge upp pga andra problem innan kylkanalerna rostat igenom.
Således är åldern inte så intressant utan huruvida slitdelar och oljor bytts som de skall.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Låter mycket bra! för nu har jag köpt min Bayliner som är mycket omsorgsfult servad sedan 1989, man kan knapp tro sina ögon men motorn ser ut som den var ny. Båten är riktigt varvsservad varje år samt konserverad inför vintrarna, så har jag tur så kommer motorn att hålla ett bra tag. Gångtiden på motorn sedan -89 är ca 100 timmar och det verkar stämma, fantastiskt!

Har tittat på många bayliners innan detta köp och de flästa är i mycket dåligt skick, hadde väl tur för en gångs skull.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Grattis till båtköp!

 

Tänkte bara tillägga att om det är 2.3 liters motorn i din 1952a så är det en Fordmotor den baseras på och inte Cheva som de flesta andra i denna båt och andra med 3.0 liters motorn oavsett OMC, Mercruiser eller VP.

 

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt som Dykarn skriver.. Just den motorn är en Ford motor, men även de kommer ju från landet i väster som jag skrev i ett tidigare inläggsmiley-laughing.gif\ Sen detta med livslängd.. Alla jänkarmotorer är ju kända för en enorm slitstyrka och livslängd. Själv gick jag efter din fråga där du undrar hur lång livslängd en sjövatten kyld omc motor har... Därav svaret att OMC, Mercruiser eller Volvo har ingen betydelse, och eftersom du frågade speciellt om en sjövattenkyld motor så blev svaret efter det.. Med den slitstyrka en jänkarspis har skulle jag nog påstå att rosten invändigt tar dom innan dom är utslitna, (beroende på vilket slags vatten dom gått i).. Givetvis beroende på skötsel, men det verkar ju inte vara nåt problem i ditt fall.. Inte heller att den är sjövattenkyld får du nåt problem med om den har så få gångtimmar... Lycka till med nya båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...