Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
zolp

Saknar effekt, AQ145 (B23)

Rekommendera Poster


Efter sommarens motorhaveri med och vatten i motorn går båten, men jag tycker mig sakna effekt. Den känns trött att få upp i plan och max varvtal är 4900, mot tidigare som var en bra bit över 5000, kommer inte ihåg exakt.

 

Har en Fjord Olympic AQ145/280, vilken utväxling respektive prop vet jag inte. Båten skall enligt uppgift väga runt 1650kg.

 

Några frågor:

 

1.) Vilket max varvtal bör denna båt komma upp i? Enligt manualen skall en max varvtal ligga mellan 5100-5500

2.) Kan tändningen vara så pass felinställd? När jag ställde tomgången var tändningen 10 grader FÖD vid 750 och 36 grader vid 4200.

 

Blandningsskruvarna är utskruvade 2 varv enligt uppgift från maringuiden, enligt manual skall dessa vara utskruvade 1 varv.

 

Några idéer varför jag tycks ha tappat effekt?

mvh

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände med maskinen vid haveri? Vad har du för utväxling på drevet samt vilken propeller har du? Svara så gott du kan så ska jag se om jag kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som händer var att kyllimpan rasade och vatten trängde in i cylindarna mm.

 

Vet faktiskt inte vad utväxlingen är och vilken prop jag har. Är ganska ny på båtar och kollade inte detta innan sjösättning. Går detta att se om jag lyfter drevet?

 

/c

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Strunta i utväxlingarna och prop då båten gick bra innan haveriet så dessa är nog korrekt så förlåt mig. Om du misstänker att motorn missat kraft hade jag lyft toppen och renoverat denna.Den kan bilvit lite skev av för hög komp då vatten trängde in i cylindrarna. Är det också saltvatten hade jag renoverat hela toppen d.v.s plana,slipa ventiler och byta packningar.

Jag rekomenderar en topp renovering i vinter men hör dig gärna för.

Mvh // Sjöbbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skall kolla komp. i morgon. Men du har nog rätt att renovera toppen är att rekommendera pga. saltvattnet som trängde in. Vet du vad detta brukar kosta?

 

Beväxning kanske också är en orsak varför jag tycker den känns tung och trött.

 

/Christer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pris beror på vem du lämnar in hos såklart. jag renoverade toppen till en rak sexa(b30) för ungefär 2000. planing, fräsning av ventilsäten och

återmontering av ventiler med nya tätningar var det som gjordes.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...