Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
angelo

10 extra hästar

Rekommendera Poster

Har en Cresent 465 som jag ska hänga på 10 extra hästar. Den nya 40 hästaren är en johnson. Båten är rekomenderad för 30. Tror inte Ni att där e lite marginal på de rekomenderade hästarna???

Tänkte sätta 30 mm plywood på hela insidan av akterspegeln och bredda den 12 mm skivan på utsidan av akterspegen på alla håll. 4 ev 6 fäst punkter. Borde inte de räcka??? Ev sätta en plåt över själva motorfästet oxå. Måste höja motorn ca 3 cm oxå. Tänkte göra de med hjälp av plywodden oxå.

Skulle helst vilja slippa montera knä inne i stuvutrymmet. Blir ännu sämre med plats för tanken och fiske grejerna. Eller har Ni några andra tips som kan funka. Jag tänkte att eftersom de bara är 10 extra hästar behöver man kanske inte göra allt för stor affär av de men jag är tacksam för ideér och förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvida din akterspegel är i normalt skick så behöver du inte göra några förstärkningar alls. Du säger att båten är rekommenderad för 30 hk, men du säger inte om det är max rekommendation. Men skit samma....10 hk extra är inte så fasligt mycket varken i hästkrafter eller i vikt. Och eftersom det inte handlar om ett fartvidunder med en enorm övermotorisering här så är väl det okay. Annars bör man vara restriktiv till övermotorisering (tycker jag) men det är bara att smaska på dina 10 extra hästar. Under förutsättningen att allt är som det ska med din akterspegel alltså! Men å andra sidan...om den inte är de så ska du inte ha någon motor alls på den för än det är åtgärdat.

Vet inte vad du menar med att montera knä i motorutrymmet, men gissar att du menar förstärkning. Det behöver du heller inte göra.

Hissningen av motorn ska du göra på motorfästet via de hål som finns avsedda för det.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde inte vara några problem. Är akterspegeln i bra skick så tror jag inte att du behöver förstärka på något sätt.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej!
Tackar så mycket för hjälpen! De känns betryggande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade en cresent 434 o den hade jag en 00 as 40 yamaha på o det gick hur bra som helst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...