24swaggy 0 Postad 16 Augusti , 2007 Jag har monterat ett Eagle 245 DS på min Cresent 525 HT på akterspegeln och erfar att mina fiskbågar inte blir så tydliga som i reklamen från försäljarna. Har provat med grålinje och känslighet men allt jag får som indikation är punkter och större markeringar, (troligen fiskstim). Undrar nu om någon har erfarenhet av detta ekolod och tipps eller vet mer om ekolod och problem. Kan det bero på att den sjö jag använder ekolodet i inte är djupare än max 13 meter och att jag oftast fiskar på ca 3 - 6 meters djup. Har inte provat i annan sjö med större djup! Tacksam för tipps både bra och dåliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 16 Augusti , 2007 Har du givaren i rätt vinkel..? Brukar vara en orsak.. Om jag vinklar min givare ett snäpp fel så visar den fruktansvärt dåligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24swaggy 0 Postad 17 Augusti , 2007 Jag tror att den sitter ganska vågrätt. Skall prova att ändra lite. I en bok om trollingfiske gav de ett tips att vinkla sändaren lite framåt så att den möter vattnet bättre och man slipper störningar från luftbubblor bättre. Vinkeln borde inte påverka så mycket, -Båten ändrar ju vikel under gång av fart och vågor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 17 Augusti , 2007 Att båten ändrar sig är sant.. Jag har min givare satt så att den är i våg när jag har båten i plan (då båten har planat ut).. men i och med att min båt sjunker lite i aktern när man trollar så då vinklar jag givaren lite bakåt ibland.. Jag tittade lite på den typ av båt du har.. väldigt många steg i skrovet.. är det så under också? I så fall kan det bildas väldig mycket bubblor som stör ekolodet.. speciellt om du satt givaren vid ett sånt steg.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser