ulfa 2 Postad 16 Augusti , 2007 Troligen en dum fråga men då jag haft mindre båt med utombordare har jag haft 2 lösa tankar och pumpat upp bränsle med blåsa innan start. Gör man samma med fast tank eller finns det ett tryck i tanken eller har den (större) utombordaren en bränslepump som pumpar upp bränslet? Tänker då på lite större båt med t.ex 100 liters tank och 135 hk utombordare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Augusti , 2007 Samma blåsa som anv till lös tank anv till fast tank. i alla fall till lite äldre större u-bordare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 16 Augusti , 2007 OK, tänkte då på utmombordare från t.ex. 2001 och framåt: Mercury Optimmax, Yamaha 4-takt, etc. Men det som avgör är alltså motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 Augusti , 2007 Det sitter samma slags blåsa till alla utombordare oavsett storlek och fabrikat. Grovleken, längden, och anslutningarna kan skilja sig lite beroende på fabrikat och motorstyrkan, men principen (bränsleslang med blåsa) är exakt den samma. Fördelen med fast bränslestank är att att slangen alltid kan sitta ansluten till motorn och då slipper man pumpa den varje gång man ska starta motorn första gången vid varje båttur. Det är bara att starta. En annan fördel är att tanken rymmer mycket mer bränsle än en bärbar tank, så man slipper tanka lika ofta. Nackdelen med en fast tank är att den inte går att bära med sig hem. Större risk för stöld av båten då och större risk för att någon tjyvtankar bränsle från din båt. Om du får smuts och/eller vatten liksom organiska föroreningar i tanken så är det betydligt svårare att göra rent tanken då eftersom den är väldigt svåråtkomlig. Om man måste plocka ur den fasta tanken från båten av någon anledning så kan det på vissa båtar behövas såga upp ett hål i båten för att kunna lyfta ur den! (Det beror på konstruktionen.) Därför ska man ALLTID använda sig av en bränsletratt med inbyggd vattenavsiljare när man tankar båten! Smuts och vatten kan man få in i bränsletanken ändå, och därför bör man ALLTD även se till att man har ett bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare som man monterar mellan motorn och tanken. Det skulle rädda många skador på motorn och många tusenlappar! Om folk bara kunde fatta hur viktigt detta är och vilka skador och kostnade det kan medföra om man slarvar med detta så skulle nog alla båtägare ha detta skydd! Det hät ät en investering som kostar under 1000 kr och jag tycker att det är ganska ansvarslöst att slarva med det här! Ungefär 50 % av alla motorhaverier beror på detta om man tittar på hur Sjöräddningens statistik ser ut! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 16 Augusti , 2007 Hej Har en Optimax -07, 115 Hk, det sitter blåsa på den. Man måste kunna pumpa upp trycket när motorn är ny, du har tömt tanken (av någon anledning) eller efter du tömt motorn på bränsle under höst/vinterkonserveringen. Ganska logiskt va?? Däremot gör jag inte ett pumpande under säsongen, men det hann Roddarn före med Senast ändrad av bellaragazza | 16 augusti 2007 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 16 Augusti , 2007 Hur skiljer sig konstruktionen på en båttank i så fall från en biltank. För där behövs ju inget vattenavskiljare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 16 Augusti , 2007 Det sitter samma slags blåsa till alla utombordare oavsett storlek och fabrikat. Grovleken, längden, och anslutningarna kan skilja sig lite beroende på fabrikat och motorstyrkan, men principen (bränsleslang med blåsa) är exakt den samma. Tack, då är jag med Fördelen med fast bränslestank är att att slangen alltid kan sitta ansluten till motorn och då slipper man pumpa den varje gång man ska starta motorn första gången vid varje båttur. Det är bara att starta. Smart En annan fördel är att tanken rymmer mycket mer bränsle än en bärbar tank, så man slipper tanka lika ofta. Om man inte dessutom har en större motor, och leker mer Nackdelen med en fast tank är att den inte går att bära med sig hem. Större risk för stöld av båten då och större risk för att någon tjyvtankar bränsle från din båt. Om du får smuts och/eller vatten liksom organiska föroreningar i tanken så är det betydligt svårare att göra rent tanken då eftersom den är väldigt svåråtkomlig. Om man måste plocka ur den fasta tanken från båten av någon anledning så kan det på vissa båtar behövas såga upp ett hål i båten för att kunna lyfta ur den! (Det beror på konstruktionen.) Inspektionslucka i tanken är ingen dum idé Har det i nuvarande dieseltanken Därför ska man ALLTID använda sig av en bränsletratt med inbyggd vattenavsiljare när man tankar båten! Smuts och vatten kan man få in i bränsletanken ändå, och därför bör man ALLTD även se till att man har ett bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare som man monterar mellan motorn och tanken. Det skulle rädda många skador på motorn och många tusenlappar! Om folk bara kunde fatta hur viktigt detta är och vilka skador och kostnade det kan medföra om man slarvar med detta så skulle nog alla båtägare ha detta skydd! Det hät ät en investering som kostar under 1000 kr och jag tycker att det är ganska ansvarslöst att slarva med det här! Ungefär 50 % av alla motorhaverier beror på detta om man tittar på hur Sjöräddningens statistik ser ut! Håller med (och använder rätt tratt plus filter) Tack Roddarn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 17 Augusti , 2007 Men det sitter ju ett större bränslefilter monterat innan motorn. Är inte det tänkt att urskilja vatten också? Så är det väl även i en biltank. Är ju ingen som tankar bilen med en tratt med inbyggd vattenavsklijare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 Augusti , 2007 Det är just det här filtret som jag talar om. Om det sitter ett bränslefilter monterat mellan motorn och bränsletanken beror helt på tillverkaren och/eller den som monterar dit motorn. Det blir vanligare och vanligare att ett bränslefilter monteras in redan från början, men alla båtar har tyvärr inte den här typen av bränslefilter monterat fast de egentligen borde ha det. Nästa grej är att det finns bränsle filter och så finns det bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare. Det är den senare modellen som är så extra viktig att man har. Ett bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare har en glaskopp allra längst ner på filtret. Vatten är ju tyngre än bränslet och lägger sig därför längst ner i tanken när den får sjunka. Men innan den har sjunkit ner så kan den ligga och skvalpa runt lite i tanken när man kör i vågorna. Bränslefiltret med vattenkoppen tar hand om det här och separerar ut vattnet från bränslet så att den inte når fram till motorn. Vattnet lägger sig i bränslefiltrets glaskopp istället och då är det bara att man tömmer ut vattnet från glaskoppen lite då och då så att nytt kondensvatten får plats. Själva filtret ska man byta varje år. Man ska absolut inte göra rent filtret...den måste alltså bytas. Jag kan inte ett smack om bilmotorer, men jag säger så här: Att få motorhaveri på sjön är oftast bra mycket värre än att få det på en bilväg! På bilvägen kan man i regel ställa bilen lite på sidan av vägkanten och sedan är det bara att vänta på att någon vänlig själ hjälper till. Hjälpen från privatpersoner/bärgare är sällan särskilt långt borta och under tiden sitter du i en varm bil som står statigt på backen. På sjön kan det hända mycket saker och att behöva bogsera en båt kanske flera sjömil tar tid! Bogseringen av båten sker kanske i 4-5 knop under bra förhållanden men kanske i kanske 1-3 knop med stark motvind och motsjö. Bilen kan du bogsera i minst 15 knop nästan under vilka omständigheter som helst. 40 knop om du bärgar den! Sjötrafiken är inte heller så frekvent som på landbacken. På vissa ställen kanske man inte ser en enda båt på flera timmar. Under tiden kan det blåsa upp till storm t.ex. Har du rev i din närhet så kan man ligga riktigt risigt till! Mycket kan hända på sjön och det är helt andra förutsättningar att vara motorlös på sjön än på land. Det går nästan inte att jämföra. Att vara ute på sjön/havet är lite som att bestiga ett fjäll: Det kräver lite planering och det kräver förberedelse och regelbunden översyn av din utrustning. Säkerheten måste helt enkelt fungera. Inte bara på land utan i praktiken ute på sjön vid ett skarpt läge. Även om man bara håller till i en insjö för insjöar ska inte underskattas alls. Bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare är en av dessa viktiga punkter att gå igenom innan man ger sig ut. Man kollar glaskoppen några gånger/säsong och tömmer ut vattnet så att det får plats med mer vatten. Sedan byter man filtret 1 gång/år. Enkla saker som alla klarar av men som gör att oddsen för att undvika motorhaveri ökar vesäntligt! Och det kostar bara 600-800 kr. Det är en vansinnigt billig försäkring det.... Hälsningar: Roddarn Senast ändrad av Roddarn | 17 augusti 2007 | 12:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kepparn 0 Postad 17 Augusti , 2007 Roddan frågar: Hur skiljer sig konstruktionen på en båttank i så fall från en biltank. För där behövs ju inget vattenavskiljare? Kommentar Har haft ett antal bensin- och dieselbilar alla med vattenavskiljare! Hälsn/Kepparn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Augusti , 2007 Trycktank då? Som jag har hört talas om... Vad är det...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser