Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Maranello

Trimsensor på Yamaha F100?

Rekommendera Poster


Hejs! Har nyligen skaffat en Yamaha F100 -06. Efter ett par timmars brummande så fick trimmätaren fnatt. Trots helt intimmad motor så visar den position 2. Innan så var den längst ned på skalan vid full intrimning. Det är Yamahas originalinstrument. Går det att justera trimsensorn? I så fall, var sitter den?
Tacksam för tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja man kan justera trimsensorn (Trim Sender på engelska).

Den sitter enl bilden, nr 1. Troligen sitter den med en klämma, nr 4.

Om du lossar skruven på klämman kan man vrida lite och på så sätt justera trimsensorn.

På Yamaha brukar man justera trimsensorn så här (Ohm värdet på din vet jag inte):

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=109797

 

Se bilden i mitt inlägg där så står det hur du justerar (på en Yamaha F115, gissar att det kan vara samma på din F100).

 

/Bo

post-1495-1394235192,7694_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att förtydliga Bosses finfina svar så är det inte klämman nr4 som håller givaren, utan klämman nr4 har en utskjutande del. Denna klämma åker med motorn när den rör sig och den utskjutande delen påverkar givaren som sitter fast.

Men för att justera gör man på precis samma sätt som Bosse beskrev att man lossar skruven och vrider klämman. Detta är rätt så pilligt så att den verkligen visar en prick längst ned och inte två eller att det visar en prick för tidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill också stämma in i tackandet för den nyttiga informationen 20.gif\. Jag har själv en Yamaha F80-04 där samma problem med trimindikatorn uppstått. Jag misstänker att det inte skiljer något på F100 och F80 i detta fallet. Någon som säkert vet besked?

Är detta ett vanligt förekommande problem med Yamahas trimindikator?

 

Någon som vet vad man får ge för en verkstadhandbok för dessa motorer? Beställs de genom Yamaha Motor Scandinavia? För de går väl inte att ladda ner på Internet, antar jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha F80 och F100 är i grunden samma motor så trimsensorn på din F80sitter på samma ställe som F100.

 

Eftersom den sitter som den gör kan de komma ur sitt injusterade läge.

Om det är vanligt på Yamahas motorer vet jag inte men såg faktiskt att min trimsensor inte riktigt var i rätt läge sist jag var ute med min båt som jag har Yamaha F115 på. När jag hade max intrimmat så var det fortfarande två staplar kvar i instrumentet. Så ja, det kan hända, men jag tror väl inte det är så jätttevanligt (min höll sitt korrekt injusterade läge i nästan 5 säsonger så...).

 

Jag har en verkstadshandbok till min Yamaha F115 och den kostade enl kvittot 590 kr inkl moms exkl frakt, inköpt hos Marinshopen (på postorder).

Den var till och med på svenska (och engelska, finska).

Om du skall köpa en till din F80 så var noga med att du får till din årsmodell som väl har direktinsprutning (den hade ju förgasare dessförinnan).

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info, Bo. Ska kolla med Marinshopen.

Ser det inte som något jätteproblem heller, men man vill ju att det ska funka.

Med skammens rodnad på kinderna kan jag inte säga att jag är 100% säker på vad det är jag har, men jag tror -04 (som jag har) var sista årsmodellen med förgasare och att direktinsprutningen kom först på -05:an.

 

För min del började det denna säsongen med att de nedersta staplarna var tända på instrumentet trots full intrimning, för att sedan helt balla ur och lysa upp samtliga staplar oavsett läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...