Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
BMoon

Weber 36 vill sig inte riktigt, inställning/bestyckning

Rekommendera Poster

Efter att dubbelförgasarna strulat en del så har jag nu avvecklat dem. Fick tag i en Weber 36/36 till skapligt pris. Kanske inte helt optimalt för en båt men får duga. Har mer tilltro till Weber än Stromberg-dyngan iaf.

 

Den hade tidigare suttit på en B20 vilket jag även ska ha den på nu men jag får inte motorn att harkla igång riktigt. Startar jag med choken så startar och går motorn kanske fem sekunder för att sedan dö.

Testade då att kompensera med lite gas men verkar inte hända något förrän andra steget går i varpå det slår en eldslåga ur förgasaren. Sportigt kan tyckas men så skoj vill jag inte ha! Fick iaf bort eldkasastaren till nysingar genom att skruva ut blandningsskruven ett halvt varv men får inte bort dem om jag skruvar mer heller vilket jag antar för den sakens skull inte är riktigt rätt lösning heller.

 

Börjar fundera på om bestyckningen kan vara lite galen. Om man har ovannämnda problem vad ska man då kika på? Är inte så hemma på förgasare utan förespråkar insprutning men någon gång sk man la lyckas med förgasare också:)

 

Motorn är en B20 med D-kam.

Bestyckningstabeller finns här:

http://www.misab.se/bestyckn.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bestyckningen kan jag nog ge dig lite hjälp med. Det här är vad jag körde med på min B20 med 36/36 och p-kam efter att jag testat lite olika bestyckningar:

 

Halsringar 25/27

Huvudmunstycke 140/160                 

Luftmunstycke 200/180                  

Lågfart 47

Spridare 4.5

Nålventil 200

Accmunstycke 70

Bottenventil 0

E-rör F30 eller F23 (jag testade båda utan någon större skillnad)

 

Första nuffran gäller första porten och den andra då självklart port 2. 

En första misstanke är att du har stopp i någon kanal eller munstycke för en weber brukar alltid tuffa igång om allt annat stämmer. Den kanske inte går så bra om bestyckningen är fel men du borde kunna få den att gå på i.a.f 1200 rpm tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en onödig påminnelse, men kolla även tändindtällningen så du får en grund som du vet är rätt. Håller helt med tidigare att en Weber brukar alltid fungera om övriga omständigheter är rätt. Gör även en koll på vaccum så du inte har läckage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat över bestyckningen på förgasaren nu.

Ser ut som följer:

 

Halsringar 25/27

Huvudmunstycke 135/160                 

Luftmunstycke 225/200                  

Lågfart 45

Spridare 3/4

Nålventil 175

Accmunstycke 70

Bottenventil 0

E-rör F30

 

Det jag kommer fram till direkt om man jämför med dels dina värden Bysse och även Misabs och KG-trimning är att spridarna verkar väl små och luftmunbstyckena aningen stora. Känns ju som en förklaring till varför den går magert (orsaken till puffarna).

Var även kankse lite liten lågfartsmuntycke, kanske också kan bidra vad det nu gör för nytta?!

 

Botved <-- Du har en poäng där också, tädningen har jag knappt ägnat en tanke. Men är nog bara en delorsak...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvar mycket Fiat twincam, vilket innebär mycket weber. Ett vacumläckage ger mager gång (så klart) dessutom blir den nästan okänslig på blandskruven. Läckage är den absolut vanligaste anledningen till weberkrångel, vill inte tjata, men jag vet att det kan ställa till ett litet he......vet, fråga inte hur jag vet smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Synd att du tycker att Stromberg är dynga ! Själv har jag erfarenhet från egen montering och mekande med dubbla Weber 36:or på en mercedessexa och  dubbla stromberg på min B20 marin. Jag tycker båda förgasarkonstruktionerna är utmärkta men att stromberg kräver lite mer engagemang för att få tillräcklig förståelse för att framgångsrikt kunna meka med dem.

 

Bara en synpunkt på din fördömning av stromberg förgasare.

 

Mvh / C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo är nog som du säger. Har stött på Stromberg på både bil och båt och tycker inte de har fungerat speciellt bra. Kan nog dock ha att göra med att de varit i rätt dåligt skick när de kommit till mig och skulle ha behövt service långt tidigare. Känner även att Weberförgasarna känns mer logiska i konstruktionen varpå jag förstår mig på dem bättre, men kan ju bara vara jag... Tyckte när jag satte i Webern nu att en enkelförgasare är lite lättare att ha och göra med för mig som är lite novis på förgasarområdet.

 

Får la ta tillbaka min fördömning av Strombergarna och nöja mig med att fördöma dem jag har stött på.

Tror är det en konstruktion som fungerar fullgott om den bara är i fungerande skick annars skulle den ju troligtvis aldrig ha använts...

 

Senast ändrad av BMoon | 17 augusti 2007 | 11:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en grundinställning av tändningen varpå motorn harklade igång som sig bör. Den går bra på tomgång och skapligt upp till 2-3000rpm sen när andra steget kommer så nyser den till även om den inte dör nu.

 

Har pratat med en som sa att spridarna inte spelade jätteroll utan sa att den nog är något munstycke som är lit fel. Behövs enligt honom inte mer än ett steg upp eller ner i storlek för att göra skillnad.

 

Ringde KG-trimning och de sa att det är bäst jag pratar med KG själv om bestyckning, han hade dokc gott för helgen så får försöka igen nästa vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...