Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Forsen

Behöver lite tips inför ett fritidsbåtköp

Rekommendera Poster

Hej alla medlemmar!

 

Vi har precis blivit bitna när det gäller båtlivet. Jag och min fru och två små gossar parkerar husvagnen för att införskaffa en fritidsbåt  med möjlighet att övernatta i. 

 

Vi har inga större krav mer än att jag vill ha en driftsäker motor, båt som är lätt att stuva och har bra sjöegenskaper.  

 

Vi kommer att gå iland på öar, fiska och bada från båten. Vi kommer framför allt att hålla oss omkring Loftahammar strax norr om Västervik.

 

Är det någon som har bra ideér och tips inför vårat införskaffande vore jag jättetacksam. Vi har sett på båtar som Örnvik, Flipper, Jofa, Finnsport mm. men Vi vet för lite för att känna oss trygga i vårt beslut.

 

Pristak som vi har pratat om är max 80.000 (Som en KABE 92:a :-) )

 

Fredrik med fam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där båten kan bli en riktigt dyr båt i slutänden där enbart reparationskostnaden kanske kostar mer än båtens försäljningspris om man har otur! Det finns ju anledning att misstänka det då ägaren föredrar att sälja den i nuvarande skick istället för att lägga pengar på lagning först innan han/hon säljer den...

 

Känner du ägaren eller är det rent av du själv? Har du koll på vad det är för fel på båten?

 

Att hitta en driftsäker båt för ca. 80.000 kr går, men det kan vara svårt att hitta en sådan där även motorn är ordentligt driftsäker. Ordet drifsäkert är ju relativt och 80.000 kr i båtsammanhang är väldigt lite om man vill ha både övernattningsmöjlighet och driftsäkerhet på motorsidan eftersom man då får titta på lite äldre båtar/motorer. Om ni skulle kunna tänka er en större peng (kanske det subbla) på avbetalning så ökar ja antalet båttyper, nyare årsmodeller och objekt avsevärt! Det är i regel motorn som kostar och som är det känsliga vid ett begagnad objekt. Båtarna överlever i regel motorerna. Ju nyare motor = högre driftsäkerhet men också dyrar inköpskostnad. Jag kommer inte på något vettigt just nu för 80.000, men jag ska för en gångs skull försöka tänka lite och se om jag kommer på någonting bra.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 16 augusti 2007 | 17:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett gott beslut!

 

Jag har inga speciella tips på båtar men tror det kan bli svårt att hitta något driftsäkert (=nyare motor) som samtidigt är övernattningsbart (definition varierar från person til person).

 

Tänk på att när ni skaffar båt så är det som om ni skulle köpa både husvagn och bil, fast ihopbyggt, så att säga. Kan gissa att det skulle bli svårt att hitta driftsäker bil med bra väghållning husvagn till det priset, om du förstår vad jag menar.

 

Kan tänka mig att någon sorts snipa med välservad motor kan finnas i närheten av ditt pristak. Ta tid på er och titta runt mycket och på många båtar. Än finns tid att se dem i sjön och att provköra dem.

 

Lycka till och låt oss veta hur det går. Kom tillbaka och ställ frågor om specifika båtar som ni hittar och känner för så svarar säkert någon med erfarenhet av just den båt-typen eller motorn på dina frågor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det kan bli så att ni inte gillar sjölivet så är ju en välkänd båt att föredra, då man kan avyttra den relativt lätt. Av dom du nämner så skulle jag rekomendera en Flipper, kanonbra skrov som är lättdrivna. Men som övriga skriver ,motorn är det viktigaste när det gäller driftsäkerhet. Själv är jag ju Coronetälskare, men det hittar du nog tyvärr ingen i vettigt skick för dom pengarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kommer lite förslag, ni får nog räkna med att sova lite trångt i den prisklassen.

 

Flipper 570, verkar uppskattas av ägarna denna har dessutom nästan ny motor.

http://www.blocket.se/vi/13037378.htm?ca=23_9_s

 

Bella 600HT, Bella gör bra båtar osäker på motorn dock.

http://www.blocket.se/vi/13035400.htm?ca=23_9_s

 

Ryds 540HT, Har själv haft en Ryds 500HT som jag var nöjd med så denna kan inte vara helt fel, Johnsson 70hk är en bra motor, lite törstig bara.

http://www.blocket.se/vi/13031116.htm?ca=23_9_s

 

Örnvik 530HT, vet inget om denna men den har inte jättegammal motor och är snygg.

http://www.blocket.se/vi/13014782.htm?ca=23_9_s

 

Uttern 5000HT, Kanske i minsta laget men den har fyrtaktare vilket i mina ögon är ett plus.

http://www.blocket.se/vi/12674697.htm?ca=23_9_s

 

Detta var bara en snabb sökning, verkar finnas många i denna storleksklass och det fungerar ju om barnen kan tänka sig sova under kapellet.

 

Personligen hade jag nog tittat på Flippern då den har nästan ny motor och det är värt en hel del.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att försöka ringa in vilken båttyp som kan vara lämpligt så undrar jag lite....hur länge ska ni kunna övernatta i ett sträck? En enda natt då och då, en hel helg, flera dagar eller kanske tom. någon vecka eller flera i sträck?

 

Var någonstans ska ni åka med båten? Kustnära eller längre ut kanske till havs? Både och? Vilket i huvudsak i sådana fall?

 

Måste det vara en heltäckt ruff eller går det bra med en öppen sovplats som t.ex. på Bella 561 HT?  http://www.bellaboats.fi/service.cntum?pageId=121569 (Obs! Denna båt får man kostar mycket mer än 80.000, men det är principen jag menar Helge!)

 

När det gäller motorn:

Gör det någonting om motorn är av den gamla sortens 2-taktare med förgasare? En sådan motor är nämligen betydligt billigare i både inköp, service och försäkring. Lättservad. Den är inte så stöldbegärlig heller och de brukar vara tillförlitliga arbetshästar men bullriga och de drar mer bränsle. De ger ifrån sig en del röklukt också.

Den nya sortens 2-taktare är direktinsprutad och kostar i stort sett lika mycket som en 4-taktare även som begagnad. Kostnaden är på alla sätt betydligt dyrare än 2-taktare med förgasare utom på ett par punkter: de drar inte lika mycket bränsle och olja som 2-taktaren med förgasare gör. För övrigt så är skillnaden mellan en 4-taktare och en modern direktinsprutad 2-taktare i stort sett identisk. Det är enbart ytterst små skillnader dessa motorer emellan och båda motortyperna har sina för och nackdelar. Slutsats: En motor av sorten 2-takt med förgasare är vad ni måste hålla er till om ni ska hitta någonting inom ramen av eran budget.

Men det är inte alls något dåligt val även om alla motortyperna har sina för och nackdelar. Nackdelarna som mer buller, lite avgaslukt (beroende på hur vinden ligger) osv. kan man oftast leva med, så till sist å syvene så handlar det trots allt om skicket på just den enskilda motorn.

 

Det går att hitta en båt för max 80.000 kr och som är både bra och hyfsat driftsäker för både båt och motor. Helt omöjligt är det inte alls, för det omöjliga tar bara lite längre tid! Man ska inte ha bråttom när man ska köpa båt och man ska i regel inte köpa den första bästa man stöter på om det inte är ett kap som man stöter på. Om det är ett kap eller inte är svårt att avgöra om man inte är båtvan. Det kan finnas en hel del dolda fel som kan vara svårt att upptäcka. Det kan t.ex. handla om fuktskador inne i båtens skrov (bakom plasten alltså), andra fuktskador inne i båten, mögel som inte alltid märks på lukten, motorns skick, mekaniska skador/brister i styrningen och/eller gasreglage, det elektriska osv. Då är det bra att ta hjälp av en båtkunnig person med erfarenhet. Att anlita en professionell besiktningsman kostar gissningsvis 3000-6000 kr, men när man väl har hittat ett intressant objekt som man verkligen tror på och är intresserad av så är det nog väl investerade pengar då det annars kan bli dyrt att köpa billigt. Då får ni ett besiktningsprotokoll på papper också där alla fel och brister finns dokumenterade. Kan vara bra att ha för att ha som underlag vid ett eventuellt prutläge! Båtklubbar brukar ofta också ha besiktningsmän. Dessa är i regel inte lika kunniga som de professionella, men som i varje fall har grundläggande kunnskaper och som är betydligt billigare än professionella besiktningsmän/kvinnor. Det kan ju kanske vara ett bra alternativ att överväga? I båtmetropolen Västervik lär ju utbudet av besiktiningsmän/kvinnor inte vara några större problem oavsett kunskapsnivå skulle jag tro.

 

När det gäller båtens finnish så behöver man inte lägga något större negativt värde i det alls! En jättematt yta gör inte båten sämre, men sänker värdet på båten en aning. Däremot avslöjar ju finnshens skick lite hur ägaren har vårdat båten i övrigt. En väldigt matt gelcoat (båtens lack) går att för under 500 kr (inkl. polermaskin och putsmedel) att polera upp själv till riktigt fina resultat! Det är ett mycket lätt jobb som alla klarar av, så en matt gelvoat är alltså inget hinder.

 

Vad som många glömmer bort är att det oftast behövs en trailer också till båten för åtminståne sjö och torrsättning på vår och höst. Här finns allt från den enklaste hemmatillverkade trailern med ett gallat husvagnsunderrede för kanske 2000-3000 kr som ofta duger till detta, till betydligt dyrare bromsade 80 km/h-vagnar som är inregistrerade och kräver årlig besiktning. För eran del är det en 30 kn/h-upptagningsvagn som gäller inom ramen om 80.000.

 

Försäkringskostnaden lär knappast bli högre än vad ni har idag på husvagnen antar jag. Båtplats kostar om ni inte har någon egen.

 

Tja...det här var väl i alla fall några punkter som en slags riktlinje och som kan vara värt att ha i bakhuvudet. Ni lär säkert få fler förslag och tips av andra, men försök att svara på mina frågor så blir det lättare att veta vad både ni och vi andra ska leta efter för slags båt.

Så kul förresten att ni blev bitna av båtlivet, men hoppas att inte bettet gjorde allt för ont! 14.gif\

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Eftersom du ändå är van vid husvagn ta då steget ut och köp en husvagnsbåt då kan du vara säker på att trivas och rymliga är de. se min sjöbod någon ligger på blocket den ena har mycket prutmån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår första båt var en Örnvik 550 HT, se lite bilder här: http://www.maringuiden.se/u/ulfa/;action=minbat&id=2462

Båten var relativt gammal (1978) men motorn (Mercury 2-takt 40hk) var från 1995 och 5 år när jag köpte den. Motorn var alltid servad och vinterförvarad på varv (dokumenterat). Därav kändes det tryggt som nybörjare. Fick även med en båtvagn. Jag gav 47.000 och fick 55.000 när jag sålde, 3 år senare (nytt kapell lite andra förbättringar).

 

Med detta menar jag att (som de andra skriver ovan i tråden), kolla motorn först och främst. Trä och plast kan man alltid fixa till sedan om det finns behov.... Samt provåk! smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min tanke var nog snarare att du får en bra stomme att bygga på då man lär sig sin båt om man fixat det själv. Jag anser att dracon är rätt i pris då delar inte kostar så mycket till en sådan.

 

jag vet givetvis inte vad som är fel och rekomenderar ingen att köpa något man inte sett eller tagit ställning till. Dock uppmutrar jag principen att köpa billigt och fixa själv.

 

80 begränsar ju utbudet en hel del och jag utgår från min egen situation som jag upplever som väldigt lik.

 

jag har 2 små barn jag älskar sjön och har fixat det mesta på min båt själv då jag inte har ekonomisk möjlighet att lämna bort. Med detta som bakrund vet jag att det är otroligt nyttigt att fixa sin båt själv man vet nämligen då vad som händer när något händer.

 

köp ett såkallat bra ex pärla etc så känner jag många som i alla fall stått där med plånboken öppen och panka. köp billigt och renovera själv då vet du vad du har och får.

 

köpa en bra båt direkt för 80 000 begränsar ju utbudet en del i en familje situation.

 

Ni som nu tycker att jag har fel så ber jag er bara att lägga handen på hjärtat och säga att ni alltid fått det ni betalat för när det gäller båt?

 

jag är medveten om att jag sticker ut hakan nu, men jag upplever under mina båt år av mina vänner som köpt båt att det finns inget som övervärderas av sina ägare så mycket som just båtar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför då? laga städa fixa går alltid men att töjja på en som är för liten är väldigt svårt.

 

mitt tips utgår från mina erfareheter på sjön. Jag växte upp i en draco 2500 tc den var och är säkert fortfarande en jäkligt bra familjebåt.

 

är den dock så misshandlad så att den är bara sopor så spelar det ingen roll vad det är för båt, inga båtar tål det och är aldrig bra köp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fantastiskt forum, med fantastiska medlemmar. Tack för alla goda tips och råd.

 

Jag tar åt mig följande... Lugn, Lugn och framförallt lugn, prova båten. Rusa inte in i en affär som Du tvekar på. Kolla motorn, provkör och känn dig för.

 

En båt som verkar intressant är Örnvik 660 med en diesel-inombordare på 33hk. Jag själv är Ångermanlänning och ryktet säger att det är Ångermanländsk båt ursprungligen, man får hålla på sitt ursprung :-)

 

Någon som har erfarenhet av Örnvik 660 el.dyl. med inombordare? Tacksam för tips/synpunkter..

 

Snart helg, simma lugnt alla

// Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket bra sammanfattning av dig så när som på den mycket viktiga faktorn att ni måste se till att motorn inte är för gammal. Jag skulle personligen försöka undvika motorer som äldre än max 10 år. Skriftlig dokumentation på motorservice är så gott som ett måste när man köper begagnat! Ett undantag kanske man kan hitta och det är om hela båten, motornm inredningen, kapell mm. utstrålar en extremt pedantisk ägare...då kanske man kan våga handla även utan dokumentation, men det ska då alltså ställas oerhört höga krav på ägarens omvårdnad! Det är också viktigt att läsa av säljaren som person....det kan avslöja en hel del, så man måste vara ganska lyhörd. Det finns många som är trevliga och som verkar ärliga, men en viss försiktighet är bra att ha så att man inte går i någon fälla. Att kolla upp motorn jämtemot Polisen och Larmtjänst ska man alltid göra innan ett köp! Det kryllar tyvärr med stulna motorer i omlopp.  

 

Här har du en Örnvik 660 med en helt ny motor! http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/category_id/6060000/direction/full_search/district_code/1/sort/-name;-fulldate/id/A7985420/category_name/Motorbåtar/dir_code/1/parent_district/1/ordernr/-1/stq/0/stq_val/0/hpp/3  Den är visserligen betydligt dyrare än de 80.000 som du nämnde, men den har en helt ny motor (2007) plus att det följer med en extra hjälpmotor på 4 hk som ökar säkerheten/tryggheten ytterligare i händelse av att den ordinarie motorn mot förmodan lägger av. Kapellet ser också vårdat ut av det lilla man ser på bilden. Det här verkar det vara ett mycket bra köp om hela båten (inkl. inredningen) ser så bra ut även i verkligheten som det ser ut på bild. Båten ser mycket fräsch och vårdad ut, men man ser ju enbart en enda bild så helt säker är man ju inte. Det verkar kunna vara en ägare som verkligen har brytt sig om sin båt. Annonsen sattes tydligen in 24/6, så om du har stor tur så finns båten kvar i fall du vill titta på den. Jag skulle ha ringt på den omgående om jag skulle ha varit intresserad av modellen, men troligen är den nog redan såld gissar jag! Men kolla....Om du missar denna så finns det mängder av båtar ändå på marknaden, så det gör ingenting. Man får som sagt ha lite is i maggen...

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar verkligen ha koll på läget Roddarn, självklart ska jag kolla upp dokumentationen på motorn mm. innan man köper något. Det gör man ju vid bilköp så det borde ju gälla båtar också.

 

Tummen upp för dig och dina gelikar för råden.

 

Jag skall in och kolla länken Du tipsade om.

 

// Forsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Jag skulle satsa på en mindre HT-båt i femmetersklassen, gärna så ny som möjligt. Skulle undvika gamla 70-talsbaljor, för de båtarna har vid det här laget sett sina bästa dagar. Gott om flytetyg där plasten börjat delaminera sig. Glasfiberbåtar håller bra, men de håller inte i all evighet. Många för att inte säga de flesta av de här båtarna hör egentligen hemma på tippen. Reparationer av av vattensjuka plastskrov blir ofta så omfattande att det i princip är som att bygga en ny båt.

 

Prisvärda alternativ är annars amerikanska båtar, som tack vare effektiva tillverkningsprocesser och stora tillverkningsvolymer finns att köpa till attraktiva priser. 80 tkr är kanske något för lite, men lägger du 120 tkr kan du hitta fina Bayliner/Sea Ray från mitten av 90-talet som fortfarande kan kännas väldigt fräscha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor fördel är att du jagar båt just nu. Efter den här dåliga sommaren och båtupptagningstider som snart närmar sig ökar nog prutmånen hos en del båtägare. Känner två stycken som tröttnat på båtlivet efter den här sommaren och sålt sina båtar ;) Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha granskat och kännt på Flipper, Örnvik mm. blev det en Finnsport 650 AC.

 

Tack för tipsen

 

// Forsen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaa.....så kul! Vilken årsmodell blev det och vad är det för motor?

Lägg gärna upp en bild på den så vi får sukta lite! Lycka till nu med er nya skönhet!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En -80:a, med en utombordare, med det svaret förstår Du min enorma komptens om motorer :-)

 

En bild kommer på min profil, det är ju första båten så man måste ju knäppa med en riktigt fin kamera ;-)

 

Tack Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

he he, jo, men det man inte kan det lär man sig under tiden så det är lugnt...

 

Se till att du redan nu (innan vintern och minusgraderna) gör vinterkonservering på motorn och att du även byter impeller och växelhusolja. Detta ska man göra varje höst, men impellern är det många som slarvar med. Vinterkonserveringen skyddar mot frysskador och mot rost, så detta ska är mycket viktigt att du gör enligt konstens regler. Även om motorn står inomhus ska man göra det, men det här är enkelt och inte svårt alls. Byte av impeller är inte heller så svårt, men det kan vara bra att lämna in den första gången så att man kan titta på hur impellerbyte går till om man är lite osäker.

 

Töm också ur all bensin ur motorn inför vintern. Det gör du genom att dra ur bränsleslangen från motorn och låta motorn gå tills den får soppatorsk. Innan den får soppatorska sprayar du in konserveringmedel direkt in i förgasaren och vips så har du vinterkonserverat motorn! 

 

En sprayburk konserveringsmedel köper du på t.ex. OK/Q8 för runt 100 kr och den räcker ett par säsonger. Det står på burken hur du ska göra men det är busenkelt. 

 

Växelhusoljan minns jag inte priset på, men den gamla oljan ska tappas ur ordentligt och då kontrollerar man hur oljan ser ut så att den inte innehåller vatten för det får den absolut inte göra! När man sedan fyller på med ny växelhusolja så fyller du på i den nedra pluggen så att det till slut rinner över i den övre pluggen. Sedan gäller det att sätta tillbaka den nedre pluggen så att man inte tappar ut någonting av det man redan har fyllt på. Det ska alltså vara spikfullt med oljan. Ett tips är att man även byter tätningsbrickorna till dessa två pluggar varje år så att det verkligen är tätt här. Det får som sagt inte finnas vatten i växelhuset, så det är säkrast så. Och brickorna kostar väl kanske max 10 kr/styck.

 

Okay, det var bara några små tips, men jag ser fram mot dina bilder!

Jo ett tips till förresten: Om du söker på ordet Vinterkonservering (eller liknande) här på Maringuiden så finns det nog en del trådar där du kan få ännu mer tips om hur vinterkonservering går till i fall du är nyfiken och/eller om du nu behöver det. Ha det så gött så länge!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...