Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Caligirl

Ryds 510 tar in vatten i aktern. Någon som har liknande problem ?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Ryds 510´ -2003. Båten tar in vatten när den ligger förtöjd vid bryggan och vinden ligger på i aktern.

Det kommer in mycket vatten genom manchetterna där alla slangar och vajrar går ut.

Har en Yamarin i samma storlek som min och den har inga problem med läckande vatten.

Är det någon som har samma problem ?

Hör gärna av dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att förstå ditt problem. Menar du att vattnet tränger in vid gummibälgen eller vid någon manschett vid kapellet? Och vart hamnar vattnet någonstans...på durken eller på någon annan del av båten? Jag har ingen Ryds 510 och har inte detta problem själv, men det utesluter ju inte att jag eventuellt kan ha idèer om vad som kanske går att göra.

Det allra bästa vore om du kunde ta ett eller ett par fotografier som man kan titta på för då kan det vara enklare att hitta någon bra lösning på det hela.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vattnet kommer troligen in genom manchetterna och rinner sedan ner i kölsvinet. En gång han det gå så långt att det efter att ha fyllt kölsvinet rann ut på durken och hela båten höll på att sjunka.

Manchetterna sitter i aktern och är till för att vajrar och slangar skall komma till motorn, som du säkert vet....

Har en Yamarin som ligger bredvid mig av samma storlek. Han har inte haft detta problemet. Tror du Ryds har en dålig design ?? Båten skall väll tåla att få vinden i akterna utan att sjunka ???

Tack för ditt intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du säger manchetter menar du det som man vanligtvis kallar bälgar (av gummi)?

Kanske du skall göra som jag gjort, samla allt i ett rör, s k rigging house (se bilden).

I rigging house går allt: elkablar, bensinslang, gas-/växelreglage.

Dock har jag Teleflex TFXtreme lågfriktionskablar till gas-/växelreglaget.

Funkar utmärkt och blir tätt och fint. Jag har ju genomgången ganska högt som du kan se så nån risk att det skall komma in vatten den vägen är obefintlig.

Men tills vidare bör du nog sätta in en elektrisk länspump så du inte kommer en vacker dag till båten och ser den liggande vattenfylld, det vore ju för tråkigt.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 17 augusti 2007 | 21:50

post-1495-1394235193,2981_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem (med min Yamarin) och löste det med att täta bälgarna med svart Sika. Snyggt och bra.

Min båt ligger ganska utsatt och får vid vissa vindar in en massa vågor mot motorn och kablarna. Har numer inga problem med läckage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...