Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
norton

Batteriladdare!

Rekommendera Poster

Har frågor om batteriladdare till båten!

Har en batteriladdare CTEK-7000 som jag anv. i båten, men jag undrar om det är ok att anv. den. Har den sitter på två 75 amp förbruknings batterier som den laddar samtidigt.

Hoppas det är någon som vet & kan något om batteriladdning!

Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är inga problem, tvärtom en mycket bra laddare.

gå in på www.ctek.se så kan du läsa det mesta om batteriladning etc.

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur menar du om det är ok att använda den?

Det ska väl fungera perfekt.21.gif\

Jag har själv en 15A Victron http://www.victron.se/nav11709 som jag samtidigt laddar 3st 75A batterier.

Senast ändrad av ulfa | 16 augusti 2007 | 18:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en Ctek7000 oftast kopplad till fritidsbatteriet. När jag har en kabel från bryggan till den så har jag väl egentligen landström lr? På bryggan finns ju jordfelsbrytare.

Två frågor till alla elkunniga:

Vad är vitsen/skillnaden med att koppla in en hel landströmsanläggning?

Är det ok att ha en grenkontakt på sladden i båten där ena är kopplad till batteriladdaren och andra t.ex. går till en varmvattenkokare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är kanske ingen elkunnig smiley-wink.gif\ men kopplade enligt följande:
1. uttag på bryggan(med jordfelsbrytare)

2. förlängningskabel för utomhusbruk mellan brygga och båt

3. Synlig jordfelsbrytare monterad i båten IP44

4. grenuttag IP44 (3 uttag) i batteriutrymmet vid laddaren

4.1 Uttag 1: laddare 15A kopplad till batteribanken
4.2 Uttag 2: stickpropp IP44 plus kabel fast monterad plus utanpåliggande uttag i ruffen IP44 
4.3 Uttag 3: se 4.2 fast utanpåliggande uttaget monterat under instrumentpanelen.

Fördelar:
man kan döda ett uttag genom att rycka ur stickkontakten ur grenuttaget
man behöver inte klippa kabeln till laddaren för att göra en fast installation med dosa etc.
man har 220V uttag för TV, elverktyg, etc i båten. 

Funkade kanonbra! smiley-smile.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En varning bara.

Var noga med att INTE koppla elnätets SKYDDSJORD till båtens minuspol! Då blir det potentialskillnader mellan skyddsjorden och Verklig jord, ( =havsbotten)och då blir det materialvandring från all metall i båten, propeller, genomföringar mm, så sära på dom systemen!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man alltså bara sätter förlängninssladden i Ctec-laddaren kan det bli fel då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man är osäker på om jorden är kopplad till båtminus så ta bort stickproppen från 220v uttaget och ohmmät mellan minuspolen på laddaren och jordkontakten på stickproppen, det ska inte vara NÅGOT utslag alls. (jo, liiite just i början, men det ska strax efter gå ner till noll MOHM. Då är du ÖVERTYGAD om att det är rätt.

Det finns nåt som heter att mäta är att veta, men det krävs då först att VETA VAD resultatet förväntas vara, annars är all mätning meningslös.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kort svar: Nej.

Lite längre: Nej om du drar en sladd rätt ner i båten enbart till en CTEC så kan det inte bli fel.

Vad gäller el-korrosion p g a jordströmmar i skyddsjorden så finns inte det problemet med CTECs laddare. De är dubbelisolerade så skyddsjorden är inte ens inkopplad. Titta på kontakten så ser du att det inte finns någon metall som ansluter till eluttagets skyddsjord.

Äldre laddare kunde ha en koppling mellan inkommande skyddsjord och 12V minus, om man hade otur. 12V minus är ofta anslutet i motorblocket, som är fastskruvat i drevet som har kontakt med vattnet. Med lite otur så kan man få häftiga strömmar bortåt 5-10 A från skyddsjorden i landströmmen ner i vattnet via drevet. Ligger man inkopplad så länge, typ några veckor, så kan det bli allvarliga skador på metallen.

Senast ändrad av Anders_St | 12 september 2007 | 05:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Anders. Ctec-laddaren är alltså löst! Angåeende vattenkokare så kanske det bli bäst att köpa en 12-volts. Jag hittade just in på Hjertmans. Nån som har erfarenhet om dom fungerar bra?

Senast ändrad av Sahlback | 12 september 2007 | 09:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...