Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Groenling

Bryggan är färdig

Rekommendera Poster

Hej, den regniga sommaren har ledd till att det fanns mer tid än beräknad för mitt bryggbygge. Så bryggan blev precis färdig innan det fina vädret kom.

Hälsningar

Sven

post-21734-1394235192,3239_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga det att bryggan såg fin ut..!

Ska själv bygga en nästa år.. får se hur den blir.. 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som....pilsner och några snygga bikinitjejer?

/A

(Som bara måste uppfylla förväntningarna om grabbighetskommentarer här på MG. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pilsner skulle gå bra, men andra bikinitjejer än min sambo skulle leda till att jag bli en del av bryggans förankring:-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha....då är det följdaktligen din sambo i bikini och en pilsner som efterlyses på bild då om jag förstår saken rätt! 2.gif\

Men för rättvsans skull kanske det i sådana fall skulle finnas en bild på dig med, men då helst inte som en del av bryggans förankring!

Eller förresten.....äh...det räcker med din sambo! 14.gif\

Sa jag förresten att du har snickrat till en förbaskat fin brygga? Det syns att du har tummen lite vid sidan av handen och inte mitt i!

Är det ert fritidshus eller permanent boende ni har? Härligt med egen brygga hur som helst...

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättefin, får man fråga vad det kostade. Är lite inne på att bygga en egen jag oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack tack. Bryggan ligger vid sommarstugan som vi har renoverad. Från tomtgränsen är det bara några meter till vattnet eller bryggan. Perfekt, framförallt när vädret håller vad SMHI lovar.

Bara synd att grannen är inte en av den snälla sorten. Men ingenting är perfekt :-)

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om grannen, men det ser onekligen fint och mysigt ut.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Förbaskat fin brygga du har byggt dig. Hur har du förankrat den?

//Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, i framtiden är det väl risk att grannen får agera som bryggankare!14.gif\

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en flytblock, som är 4.8 m lång och ca. 1.26 bredd. Jag bad de att skära blocken så att jag fick 4 delar: 2 delar 4m lång och 63 cm bredd. Det utgör stomme till bryggan. De resterande två blocken, alltså 80 cm långa och 63 cm bredda som var kvar använde jag på följande sätt: en block satte jag under landången, den andra är hemma som reserv.

Flyttblocken kostade mig 3 000 SEK. Måttet på en block är 4.8 m x 1.26 m (tror jag) x 0.62 m. det blir alltså ca 3.8 m3. Flyttkraften är dryggt 900 kg / m3. Bryggan bär alltså 3.8m3 x 9oo kg/m3 = 3500 kg.

måttet är förresten 4 x 2.2 m för bryggan och 5m x 0.7 m för landgången.

Eftersom bryggan skall ligga kvar under vintern, har jag putsat flyttblocken med finbetong, ca 1.5 cm tjock. (inte på ovansidan, den är skyddat med byggplast). Flyttblocken som ligger under landgången är bara plastad. Jag vill se om det räcker. Om inte har jag en block i reserv, som jag putsar med finbetong nästa år.

Kostnader var 3000 SEK för flyttblocken, 100 SEK för finbetong, 100 SEK för hålband och byggplast plus ca 2300 för virket.

Skulle jag göra om detta (lessons learned) skulle jag dela upp de 4 m längder i 2 m längder och byggar så att säja 2 bryggor och kopplar ihop de pga av vikten.

Fråga gärna om du behöver hjälp.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Juast nu har jag bara spännt två linor mot landet, som skall ersättas med kättingar. jag är själv litet osäkert vad som är bäst, eftersom bryggan skall ligga kvar under vintern. Förankra man bryggan med stolpar, kommer isen förmodligen att trycka bort stolparnar. Så jag tror att kättingar är rätt lösning, åtminstone för vintersäsongen. På sommaren stör de litet, så jag funderar på att förankra bryggan nästa år på botten. Men jag måste kolla först litet hur man lösa detta på bästa sättet.

Har du några ideer?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, fin brygga. Vi jagar ett sommarställe och då kan det bli tal om att bygga en brygga. Jag antar att din ligger i en insjö, eller? Tror du att den skulle hålla vid västerhavet?  // Magne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Magne, japp, den ligger i en insjö. Om den håller i havet?? Jag tror, ja. Men säkert är jag inte. Som sagt kanske skall man bygga i mindre sektioner, så att det är lättare att ta upp bryggan. Eller chansa:-)

Dessutom skulle jag tänka på hur man förankra bryggan bäst på havet.

Lycka till

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sven,

Du har inte några ritningar som du kan dela med dig av på denna?

Jag ska bygga brygga uppe vid sommarstugan nästa år och har funderat på att använda p-ring eller liknande för att förtöja. Är orolig att avdriften blir för stor med bara kedjor in till land.

//Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inga kunskaper om bryggbyggen, men jag funderar ändå på att en båt ska ju alltid förtöjas för storm. En brygga måste också klara av en storm. Under hur för och nackdelarna ser ut med flera sektioner än med en eller ett par. Något att fundera över tror jag så att man inte kommer ner till bryggan som då kanske ligger upp och ner. Har själv sett sådant vid några tillfällen på betydligt större bryggor än detta och även det var i insjö. I en relativt liten vik dessutom. Förtöjningen är nog som det redan funderas över här i tråden, väldigt viktig.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vad är en P-ring? jag funderar själv fortfarande över bästa sättet att förtöja bryggan. egentlegen borde det räcka med två kättingar tv och th om bryggan, landgången finns ju också. Man har alltså 3 fästpunkter.

Men kom gärna med fler ideer/ synpunkter. Jag skall leta litet på internet, svenska flyttblock kunde ge nåt, kanske.

http://www.svenskaflytblock.se/

Hälsningar

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

det finns några varianter på att förankra en flytbrygga, bl.a påla i hörnen eller kryssankra. Jag har min flytbrygga i havet, rätt utsatt för SV vind. De första åren använde jag byggställningsrör i hörnen. Fördelen med den varianten är att bryggan blir väldigt stadig och den ligger still i sidled även när det blåser hårt. Problemet var vattenståndet som här uppe kan vara från -100cm till 180. Även om jag tyckte jag tog till rörlängden väl så fick jag jaga brygga efter ett par höststormar med högvatten. Dessutom ser det inte snyggt ut med 4 rör som sticker upp i hörnen

Numera har jag kryssankrat, två tunga bojankare och kätting från det vänsta hörnet till det högra ankaret och kätting från det högra hörnet till det vänstra ankaret. Mot land har jag vajer, kryssad och fäst i berghällen.

Eftersom längden på kätting/vajer måste klara variationerna i havsvattenståndet blir det naturligtvis så att den vrider sig lite när det blåser hårt. Den blir också lite instabilare

p ring finns här

http://www.benns.se/prodsidor/fortojning.htm

post-12968-1394235193,14_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen ritning färdig , Casper, men i principen är det 3 ramar, två, de yttersta, omslutar flyttblocken så uppstår automatiskt en 3 dje ram i mitten. Det finns bra beskrivningar på nätet (titta på Bejers hemsida t.ex eller sök på Google under flyttbrygga). Tittar du inget skicka en mail så hjälper jag till

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...