Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
hjonsson

Montering av elmotor

Rekommendera Poster

Jag är sugen på att skaffa en elmotor till min båt främst för fiske. Typ en minn kota.
Jag har en nyare hr 465. Funderar på hur man ska montera dit en elmotor. Måste man borra hål i akterspegeln och skruva dit den?
Fundering nr 2: Hur styr man, måste man styra med den eller kan man anända den stora motorn som roder, alt koppla på elmotorn till styrningen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som jag har sett monteras och körs som en  vanlig utombordare. Förutom att man måste ha ett batteri till den istället.

Alltså så fäster du den som en vanlig liten utombordare på akterspegeln och sen styr men handtaget på den, där det sitter gas och växel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns kopplingssatser att köpa som gör att man kan styra båda motorerna med ratten, men jag har ingen aning om priset på dessa. Misstänker att det inte är helt gratis men jag kan ju ha fel.

Hur ska du stömförsörja motorn? Det är ingen bra idè att ta strömmen från det nuvarande befintliga batteri tycker jag. Om du blir strömlös i ditt enda batteri så fungerar ju ingen av dina två motorer och då sitter du ju där! Tänk på att en motor behöver väldigt mycket ström vid just startögonblicket, så du måste ha mycket mer kräm i batteriet än vad all annan utrustning kräver. En el-motor suger rätt mycket ström och drar ur ett 75 ah-batter rätt fort. Var beredd på att du måste ladda ditt batteri med en batteriladdare stup i kvarten....dels för att ha tilläckligt med ström förståss, men också för att batteriet inte ska gå sönder så fort.

El-motorn bör alltså ha ett helt separat batteri om du vill vara hyfsat trygg, men det största problemet för dig är nog i sådana fall vart du ska montera batteriet någonstans. Den nmåse ju vara separerat från bränsletanken och bör vara monterat i en batteribox pga. brand & explosionrisken. Monteringen av motorn på akterspegeln är det däremot inga konstigheter med, men du kommer nog antagligen inte undan med en viss åverkan på akterspegeln. Det finns också särskilda fästen som är avsedda just för hjälp/trolling motorer. Finns bl.a. i Watski-butikerna men på många andra ställen också.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm. hade tänkt ett eget batteri i batteribox men inte funderat så mycket på vart det ska monteras.

Måste väl vara någon som gjort detta på liknande båt. Finns ju gott om plats i akterluckan, men som sagt där är ju tanken så det är val ingen toppenide.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är riktigt att det inte är en så bra idè att ha batteriet bredvid tanken i aktertoften. Men det finns en lösning på det också så att du ändå kan ha batteriet där:

Om du bygger en mellanvägg på ena kortsidan om den bärbara tanken så bildas det ju då två förvaringsutrymmen...ett litet för batteriet och ett lite större för tanken. Om den här mellanväggen går ända upp till  aktertoftens kant...alltså så att den går upp till locket när den är stängt...så kommer det att fungera. Då skärmar du av batteriet från bränsletanken så att båda får var sitt separata utrymme.

Men...du ska också i sådana fall se till att du monterar in ventilationsgaller för bränsletankens utrymme, och det ska vara genomdrag där så att bensinångorna vädras ut hela tiden. Två stycken galler behövs alltså för att få genomdrag. Det här är enkla och billiga jobb och är bara bra åtgärder för båten.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Protest!

Batterierna behöver oxo ventilation!!! Knallgasen är farligare än bensinen, eller lika farlig, så sätt ventilgaller på båda sidorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo..det är helt riktigt! Slarvigt av mig att glömma det faktiskt, men nu är det sagt!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...