Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
arkivdykarn_lw

VARFÖR SEGLAR NI?

Rekommendera Poster

 

 

   Tack för den rättelsen & hela dikten, som är min absoluta favoritdikt! Den är ju som klippt och skuren för oss båtgalningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det som bäst. Tyvärr var jag tvungen att plock upp henne för fyra veckor sedan, men snart ska hon i igen. Denna hösten har varit underbar för segling. Stadiga vindar, inte mycket regn och en helt annan stillhet i naturen plus motorbåtsfritt. Kan det bli bättre ?
 
 

post-17090-1394235302,0247_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Segling är för oss inte bara en hobby utan ett liv. Det skänker både ro och spänning. Blir aldrig uttråkad på sjön trots att jag kanske rent fysiskt inte gör mer än på land. Har jag svårt att sova hemma försöker jag inbilla mig att jag ligger i kojen.
Båten är aktuell jämt. Julafton firar vi till en del med glögg i båten där den står på varvet och vårrustningen innebär egentligen bara en intesifiering av arbete som alltid pågår - om inte annat så i tanken.
Det tror jag är en av anledningarna att så många trådar handlar om annat än själva seglandet. Ett seglarliv handlar också om kärlek och omtanke om vårat medel -båten.
Nu ska vi bygga vår sista båt. En med hjälpmedel så vi orkar segla länge, bogpropeller, ankarvinchar, rullstor, elwinchar mm (Blogg: www.linjett37.blogspot.com )


När vi inte ens orkar med den så går vi över till en liten motorbåt.
Att vara på sjön är nödvändigt och just nu är det bara segel som gäller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbar tråd, så härligt att läsa allas inlägg. Sailing is life...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  Vetskapen om att människor i tusentals år runt hela vårt klot har gjort det samma, ger en fantastisk dimmension till ens egna seglande.

post-1968-1394235314,9044_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att segla för mig är ett sätt att komma bort från min vardag som dessvärre går i V8 fart.....

Ha tid att umgås med barnen medan man färdas, lära dom styra och skota, se dom somna i lä när det blir  lite gungigt...Sakta glida fram när vinden avtar i solnedgången. Efter en vecka i avskildhet och avkoppling komma in nånstans och bunkra, köpa glass och kanske få en fräsch tidning..

Sen att bara behöva tanka 1 gång om året, oslagbart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd, trist med detta skitkastande bara.
Jag segler med gummans båt så fort det finns tillfälle. Varför? Det finns inget underbarare än att falla av några grader lätta lite på skotet och känna hur båten tar fart, sitta på läsidan och låta handen forsa genom vattnet. Väl framme vid favoritberget ska kaffet och landaren fram. I motorbåten är det en annan sak även om det är nästan lika tyst när man puttrar i 7-8 knop sitande på sundeck, och kaffet med landare smakar lika härligt då.
Eftersom det diskuteras lite i tråden om motorbåtar och höga farter samt vågor så måste jag säga att man ibland skäms över att åka motorbåt. Jag tror att många nyblivna motorbåtsägare inte riktigt förstår hur jobbigt det blir med stora vågor akter om tvärs vid väldigt svag vind för en seglare. Hänsyn borde vara ledordet från bägge håll. Endel motorbåtar behöver lite fart för att kunna manövreras, även det behöver vi seglare känna till.
Jag har seglat 31 år av båtägandet och åkt motorbåt 6år (nu både och), låt oss njuta av det vi gillar bäst, men låt även andra njuta av det dom gillar bäst.

post-23846-1394235315,0035_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta de lungt mina seglar bröder och systrar... v8-dårarna kommer även dom att växa upp någon gång och när de händer så köper dom en vacker underbar segelbåt. och kanske men bara kanske kommer dom att förstå hur man ska ta sig fram på sjön..... I behaglig fart med enbart ljudet från vågorna som bryts mot din ögonsten.

 

 

De är för långt kbar till våren.

 

Ha de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla älskare av tystnad. 

 

2003 gjorde jag en seglats upp till Ålesund i Norge. på tillbakavägen seglade jag ibland om natten och kunde ibland när det var labert höra tumlare simma bara några meter från båten. De hade inga speciella läten men gissa om det var andäktigt att höra när de var uppe och blåste ut o andades in. För mig är det bl.a såna tillfällen som gör segling till något alldeles speciellt. Eller när jag 1989 i november skulle nattsegla till Gotland i fullmåne. Jag fick dock en sydlig kuling och vände efter 1/3-del av sträckan men fick ändå en oförglömlig helg i skärgården utom ett enda motorljud.

 

KEEP SAILING säger skepparen på Lyftet.......och må det bli fler goa turer...........

 

Jag kan väl berätta att jag är uppväxt med segling i en Drake Där vi var fyra ungar en hund samt mor och far. Ibland var vår gast Janne med och han sov i sittbrunnen.

Med den draken seglade vi 1964 till Christiansö vid Bornholm. Allt var dyngsurt ombord efter överfarten från Torhamn. Pumpa, spy och äta knäckebröd var i stort sätt vad som gällde men vilken upplevelse det var att komma tillbaka till 1600-talet. Vi var då den enda gästande båten där. De hade  en Traktor som hette Trofast på ön men det var deras enda motorfordon. Iövrigt var det mycket exotiskt att som tioåring få vara med om allt detta med kanoner ringmur mm. mm.

 

Många tyckte att farsan var en hård jävel som drog omkring med sin familj på havet men det var under sådana färder som jag fick drivet att fortsätta.

 

En annan fin upplevelse var när jag och en släkting som är sjökapten seglade till Shetland 2004. Fantastiskt!

 

Sen kan man segla ner till Hemliga ön utanför Eknö och bada o ha de bra.

 

Oj nu får jag ge mig. Ha de!

 

Senast ändrad av pysselnisse | 22 januari 2008 | 17:59

 

Senast ändrad av pysselnisse | 22 januari 2008 | 18:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om det händer nått där ute på sjön vill du nog bra gärna att det finns en motorbåt i närheten som ska komma och rädda dig...

om det sen är en DC med V8 eller Sjöräddningen eller kustbevakningen spelar ingen roll.....

 

Fattar inte ni seglare och motorbåts ägare (som jag)  att det är helt galet att jämföra vilket som är bäst!! Segling är mer en sport än ett nöje, motorbåt är mer ett nöje än en sport sen finns det såklart undantag... Vi vill känna vinden i håret ni vill känna vinden i seglet..

man ska bara visa respect för varandra och varandras intressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något härligare än att efter frukosten, när morgonlugnet bryts av små, små krusningar på vattenyten, sakta och ljudlöst dra sig ut med ankarlinan och hissa seglen. Utan att man känner vinden så glider båten sakta iväg mot dagens nya äventyr.

 

Men segling kan också vara vinande vindar och saltstänkande vågor där man är ett med båten, vinden och vågorna. Totalt koncentrerad med full kontroll på trimlinor och skot för att få allt att samverka på ett optimalt sätt.

 

Därför seglar jag.

 

/Z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är också en viss lockelse i att det finns möjlighet att resa till alla ställen på jorden även om det kanske aldrig blir av. Men bara känslan är i sig speciell och kan få drömmarna att ta en till avlägsna spännande resmål.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är svårt att lägga i backen när man seglar. Men det går om man är duktig.

 

Det verkar inte vara många här som är speciellt båtkunniga (mycket fördomar från båda håll). Endera så kan man bara segla eller oxå kan man bara köra motorbåt.

Det finns ju en massa olika skrov med olika egenskaper. Hur kan man påstå att det är skönare att segla i hög sjö än att åka motorbåt. Det beror ju helt å hållet på vad det är för bottenkonstruktion.

 

Jag är uppväxt i segelbåt, har seglat jolle hela min ungdom men tycker ändå att det är roligare med en snabb(minst 45 knop) motorbåt med djup V-botten.

 

Segla kan ju ha med ekonomin att göra oxå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är det väll ändå så att segelbåtar är bra mycket säkrare än motorbåtar när det blåser kuling och är sjögång... med vissa undantag så klart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har seglat hela livet och alla i familjen seglar så det är en naturlig det av livet... sen är det mysigt, tyst, avslappnande m.m och vill man långt är det billigt och även miljö vanligt. 

Alla som vill åka fort!! köp en katamaran eller trimaran .. där kan man åka fort med bara hjälp av vinden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte sagt det bättre själv. Nu bygger vi det hem som gör att vi kan välja att bo var vi vill när vi vill i en inte allt för avlägsen pensionärstid.

Känns gött!

 



Senast ändrad av ciaraud | 24 juli 2009 | 06:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåtar är bäst när det gäller att ta sig från punkt A till punkt B (under förutsättning att punkt B inte ligger alltför långt bort från punkt A). Att segla är att ta sig från punkt A till punkt B.

Varför segelbåt? Tyst! Jag älskar när vi stänger av motorn. Då säger hela kroppen Puh, så skönt Jag är uppfödd motorbåtsåkare så jag tycker att jag kan se tjusningen med båda färdsätten. Men segling passar mig bättre.

Segelbåt, optimist och kanot räcker inte utan det kommer nog snart en dinge med elsnurra och vips så är vi också med motorbåt - eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuklex skrev:

Fattar inte ni seglare och motorbåts ägare (som jag)  att det är helt galet att jämföra vilket som är bäst!! Slut citat.

Ärligt talat framstår motorbåtsåkarna ibland som rejält enfaldiga. Segelbåten har ju också motor, utom de allra minsta, gäller det att ta sig över en stor öppen fjärd i riktigt hårt väder är ju segelbåten den bästa motorbåten.

Många av ni som snackar om motorbåtar verkar ganska stendumma är min åsikt. Ofta har ni absolut noll koll på motorn också, byter aldrig filter, eller impeller osv. Undantag finns ju. Men till 90 % verkar ni hela högen vara för blåsta i skallen för att fatta att segelbåten också är en motorbåt, en mkt bättre motorbåt än de mastlösa tetrapackliknade lådor många färdas lite i början av sommaren tills drevet pajar.

Vill faktiskt ej reta er med detta, jag vill bara få er att fatta sanningen. Att ge sig ut på öppet hav med familj och barn och bara lita till en motor som lägger av när som helst är ingen bra idé. Byt till segelbåt så får ni det bästa av två världar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känslan går inte att beskriva.

Fotot taget under en segling i mars.

 

post-15381-1394236030,8606_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild som kanske lite kan beskriva varför jag seglar... tagen under SXK´ s 12timmars i våras.

Ha´ t pent å seila hout å fort!!

S

post-6806-1394236030,9734_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu kan tala om segla den dagen.

 

Den kända visan ställer ju frågan; Vem kan segla för utan vind ....... Trodde jag hade nåt kort på dig när du låg och drev, precis som vi, men du fastnade tydligen inte på minneskortet. Det gjorde däremot en annan Smögare när han slet med skotet i den obefintliga vinden

 

tommy

post-945-1394236031,0252_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TJa varför seglar jag....

Hade jag inte seglat hade jag nog åkt hoj...

Ska se om jag kan förklara mig lite... När man seglar så är det inte alltid som målet är det som är viktigast utan resan dit. I alla fall för mig. Samma sak är det med att åka hoj... Det är resan man är ute efter...

Motorbåt är för mig som en bil. Det är ett mycket bra sätt att transportera sig från A till B. Det är bra att ha om målet är det man är ute efter och inte resan...

Men det svarar ju inte på varför jag seglar... Det är nog ganska enkelt svar tror jag... Skadad sedan barnsben....  Men jag gillar att känna det där lilla extra trycket i rorkulten när man lyckas få till trimmet lite till...  Och skvalpet från akterspegeln... För att inte tala om vinden i ansiktet / håret... Till det kommer ju den fantastiska vyn som alltid infinner sig på sjön.. (ja jag vet den får man liksom vinden även med motorbåt...) Fast man får inte tystnaden när man färdas...

Det är ieg inte en diskution om för eller i mot motorbåt / segelbåt....

Alla är vi intresserade av att vara på sjön och det är ju kalas. Då är vi alla överens om att sjön och livet på sjön är härligt. Men att vi tycker att det finns olika sätt att uppleva naturen på....

Ska man komma nära naturen SIMMA!

Seglare tycker oftast att resan är det som är något speciellt

Motorbåts åkare (vet i fn vad man kallar dem...) tycker oftast att det är målet som är något speciellt..

Detta är min mycket personliga uppfattning jag fått genom att prata med folk som har båt...

Ut på sjön och må väl alla glada...

post-10008768-1394236031,1555_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är segling avkoppling, att komma ifrån det vanliga livet. Det spelar inte så stor rol om det regnar eller om solen skiner, bara det blåser mer än ingenting. För min del är det mest kappsegling. Visst är det skönt att glida omkring i skärgården bland öar och fåglar. Men att sitta med ett skot i handen i flera timmar och försöka hitta det perfekta trimmet har också sin tjusning.

Naturligtvis finns det olika typer av segling, precis som det finns olika typer av motorbåtsåkande. Det är skillnad på att segla med en Bavaria, Express eller en segeleka. Det är skillnad på havet och skärgården.

Nån skrev att det var billigare att segla än att åka motorbåt. Det beror ju också på hur man använder sin båt, och vilken typ av båt. Kappseglar jag som jag gjorde i slutet på 90-talet, med race varje helg så är det definitivt inte billigare än att dra omkring i en 30-fots motorbåt. Runt 50000 om året gick det åt.

Tyvärr seglar jag aldeles för lite just nu, men jag har många år kvar att leva så jag hinner med det.

 

Let´ s Tango!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturupplevelsen, gemenskapen på sjön, stillheten. Men också adrenalinet och spänningen inför start och under kappsegling. Jag älskar att trimma segel. Trimma trimma trimma. Har alldeles för många trim på båten men det skiter jag i - jag drar i trimmen så ofta det går. Jag behöver vinden. Jag är lejon, dvs eldtecken, och elden behöver vind för att växa. Jag blir olycklig om det är vindstilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det känns väldigt bra att hänga på -och utnyttja-naturkrafterna istället för att jobba/stångas emot dem, som är så vanligt i vårt moderna samhälle, och fint att haka på en flera 1000 år gammal tradition,som i princip ter sig likadan idag!

En speciell vurm ja har är att segla kölfritt, som född å uppväxt i en Enderleinjulle/fiskejulle som bara stack 0.70m har man blivit bortskämd med att komma in där de flesta går bet. Den egna storsnipan är ännu lite grundare, c:a 0,50m.

Att sakta glida fram för en svag slör genom grunda,görsmala å okända sund är obetalbara stunder! och om man dessutom genom en dylik genväg kan komma före nån större och kölförsedd styrenbalja, ger det ju lite extra krydda på tillvaron!

Inga luffarturer eller vardagssegling* med storsnipan än i år,då motorn pajade i vintras,men nu äntligen har ja en ny/beg.snurra på gång,så i august-september-som blir torra och varma-bär det iväg.

*däremot med lillsnipan,segelkonverterad Suvi 495.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen en väldigt svår fråga. Det finns olika typer av segling. Det finns olika typer av båtar. Visst kan man njuta extra av att segla ifrån en 30 fots Bavaria i en Långedragsjulle från 31. Det är en annan segling när man hissar upp seglen i en 12'a. För inte tala om en Flying Dutchman.

Vissa uppleverser, som när vinden dör ut på Skagerrack och tumlare dyker upp i jakt på makrill bakom båten, är svårbekrivbara. Orden räcker inte till för att beskriva känslan.

 

Naturen, naturkrafterna, din kunskap med naturen och så själva tystnaden.

 

Själv känner jag en känsla så fort man hissar upp seglen och slår av motorn av välbehag.

oavsett väder, vind, båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir så jäkla tradigt att åka motorbåt. Iallafall om man inte tillhör den skara som har råd att åka tokfort hela tiden. 25-30 knop känns riktigt segt att sitta och mala tycker jag.

Precis som någon var inne på tidigare, så har också jag en segelbåt med alldeles för många trimfunktioner. Det finns alltid något som kan förbättras och som man kan sysselsätta sig med. Hälften av tiden har jag inte en aning om vad tampen jag drar i för tillfället har för egentlig funktion. Och det är just det, känslan av att aldrig bli riktigt fullärd, alltid ha något att göra, bli lite skrämd av plötsliga vinbyar och känna adrenalinet flöda som är grejen för mig.

Av praktiska skäl har vi motorbåt också, för pendling till sommarstället. Och i ärlighetens namn ger nog en motorbåt mer kvalitetstid vid resmålen. Enkelheten med att bara gå ner och sätta sig i båten och vrida om nyckeln, gör att man kan göra snabbrazzior ut till ytterskären närhelst en lucka i vädret tillåter. Samma resmål med segelbåten skulle kräva mer nogrann planering.

Men så verkar de flesta motorbåtsägare inte använda sina båtar?

Förövrigt gör jag ingen hemlighet av att jag drömmer om en raggarbåt med V8 och raka rör. Tänk att kunna gå ner till bryggan en stilla sommarkväll och ruppa igång motorn så att fönsterrutorna skallrar på kåken. Att med en pilsner i handen bara lyssna och dofta,,,

Jag är nog lite schizo,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag seglar i det tysta, min motor drar endast el men är till bra hjälp. Glömmer nog aldrig första gången båten drog iväg för bara segel!

En annan sak jag ser är att mc åkare går över till segelbåt!! och vise versa har sett exempel där de har kastbytt som vi säger här i Värmland. hmm.
När man ligger och kryssar för fulla segel nog är det fartigt värre, fartens tjusning även här och inte är det tyst heller!!

Så njut av det ni gillar gâtt fôlk / Iwar

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segling är livet! Bara njuta av framförandet av vinden.

post-15276-1394236047,4353_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...