arkivdykarn_lw 1 Postad 16 Augusti , 2007 För egen del ser ja båten som ett fantastiskt instrument att komma nära naturen, bor på en ö å avskyr mekaniska ljud, som exempelvis motorljud. Bild: Insjö/lagun Sankt Anna ytterskärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 16 Augusti , 2007 Vilken härlig tråd! Äntligen något man kan svara på utan att bli upprörd av alla dessa genusfrågor. ;-) Att segla är helt enkelt livet. Att komma fram på vatten med hjälp av endast elementen, oavsett hur det blåser, är otroligt häftigt. Dessutom är det kyligare ute till havs än i land. Riktigt varma somrar kan man inte var i stan. Då måste man bara ut på sjön. Och som sagt; närmare naturen är det svårt att komma. Det är ofta man ser fåglar lyfta eller flyger alldeles intill båten. Försök att få den upplevelsen i en motorbåt. *skratt* Det är kanske därför vi seglare inte är så förtjusta i motorbåtar; de förstör nämligen naturupplevelsen med sitt motorbuller. Det finns nog ingen värre än att bli passerad av en motorbåt. Inte nog med att den genererar vågor, man hör ju båten i upp till 1 timme efter den har passerat. Snacka om ljudförorening. Senast ändrad av rgsson | 16 augusti 2007 | 09:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 16 Augusti , 2007 Svar 1. Att segla är ett av de få kvarvarande sätten att resa där resan i sig själv är målet.I bil ,tåg eller flyg väntar vi bara på att resan sklall ta slut så att vi kan göra det som vi är ute och resor för. I en segelbåt kan resandet i sig själv vara målet och dit vi är på väg är oviktigt. svar 2. Segling är en möjlighet att tävla med andra utan att det är livsfarligt eller olagligt. Om jag ser en annan båt kan jag tävla mot den och kanske vinna till nästa kobbe eller nästa sjömärke. Om jag gör det samma i bil så är jag både farlig och olaglig. Svar 3. Ett sätt att idka friluftsliv där vi ändå har det väldigt kopnfortabelt i förhållande till tält. Svar 4. Seglingen har fortfarande en X faktor. Vi vet inte allt om vad som får en båt att segla bättre än andra. Ett motordrivet fordon så vet man att störe motor större fart. I seglingen kan en båt med gamla grejor slå en båt med nya grejor därför att vi inte vet vad som är rätt. Om man kritiskt tittar på Amerikas cup så ser man hur lite de egentligen vet. det tycks ju vara så att trender eller slumpen avgör väldigt ofta. Och allt imellan åt så gör någon ett gennombrott som sedan blir regel(vigkölen). Att mede segels hjälp flytta en båt i vatten är helt enkelt för svårt för oss ännu. Oj det här blev långt och det sista blev lite svårt men välj själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 16 Augusti , 2007 The best of reasons: because it is fun ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 16 Augusti , 2007 Att kunna segla mot vinden är nog människans största triumf! Det är underbart att segla. På bilden seglar jag med tre segel i lättvinden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nautilus 0 Postad 16 Augusti , 2007 Detta måste man ju svara på! Att i 6-7knop surfa med vågorna utan ett ljud från motor. Att angöra en obebodd ö, låta ankaret spela i aktern och att lägga till. Men jag tycker även att dunket från maskinen hör till, dock under begränsad tid, och när man sätter segel och stryper dieseln för tystnaden är livet underbart. Man kommer nära naturen, vädret och havet. Naturen är underbar men jag trivs även med att knö i ett fiskeläger med andra, och att träffa nya människor med trevliga segelhistorier. Är inne i stan lite snabbt, men skall ut igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 16 Augusti , 2007 Och som sagt; närmare naturen är det svårt att komma. Det är ofta man ser fåglar lyfta eller flyger alldeles intill båten. Försök att få den upplevelsen i en motorbåt. *skratt* Ja, smaken är olika. Att komma nära naturen, som jag också uppskattar, kan man göra i en motorbåt också. En gång för ett par somrar sedan och en gång i år har jag haft tumlare som följt oss en liten bit i svallet. Man ser dom bara några sekunder, men det är lika häftigt varje gång. Tumlare tycker nog inte det är lika kul att följa en segelbåt i 4 knop, men måsar är kanske också kul, vad vet jag. *skratt tillbaka* Att komma nära naturen är något som många seglare nämner, det går väl lika bra i en motorbåt? Eller? Till exempel kan man ligga för ankar på en meters dup vid en fin sandstrand, det går inte med en segelbåt. Slutligen, tjusningen med att vara på sjön är i första hand friheten tycker jag. Vissa gillar fartkänslan i 30 knop och andra gillar att guppa i 5-6 knop. Som sagt, smaken är olika Och ni seglare som avskyr mekaniska ljud, ni cyklar väl hem och går aldrig för motor? Senast ändrad av iBoat | 16 augusti 2007 | 23:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 17 Augusti , 2007 Det är ett sätt att leva!!!! Komma bort från stress, glida fram, njuta av bruset från vattnet dvs komma riktigt nära naturen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 27 Oktober , 2007 Segla utan vind. Glid med eldrift i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Oktober , 2007 Jag seglar för att det är det enda sättet jag lärt mig att komma fram på sjön. Att vara på sjön är en naturlig del av livet och om det går med motor eller med segel kanske inte är av avgörande betydelse men att låta bli att använda vinden då tillfälle bjuds skulle kännas fel. Därför är det segelbåt utrustad med en bra motor som klarar motvind när man vill gå åt det hållet. Det innebär att vi statistiskt sett seglar ungefär minst halva tiden då färden kan väljas att gå åt rätt håll ibland. Det är spännande att komma till nya hamnar och det kan bli längre sträckor ibland och för dyrt att använda motor enbart. Det är härligt att kunna fylla seglen och göra bättre fart än med motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 27 Oktober , 2007 Seglar inte! Kan inte tänka mig ngt v... Jo förresten att titta på kbv på 5:an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 28 Oktober , 2007 Va är det för fel på er?!http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ /> Den ljuva 8stämiga körsången från en amerikansk stötstångare är väll någonting underbart? Att kasta loss en strålande höstdag i minusgrader, rätt kläder och susa fram över ett spegelblankt vatten i 30knop det är livet det! Att göra högfartsmanövrar, höra impellern suga luft, känna draget i motorn, MUMMS säger jag bara. Visst segla kan vara skönt det också, men jag känner mig friare med en stor motor på spegeln/i botten.//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 28 Oktober , 2007 Hej på dej Arkivdykarn, själv har jag sedan i Maj förmånen att få segla en 15 fots bohusjulle med sprisegel. Härlig båta att segla och smyg bland bôar å skär med. Med denna båt så deltar jag även i kappseilingar som vi anordnas av föreningen Tôllar ô Seiel. www.tollaroseiel.se .Det blir även en del dörjefiske med jôel, många av dom turer hemmakring som jag tidigare gjorde i min lite större kölbåt dom gör jag nu hellre med jôel. Seglingar jag längre sträckor så sker dock det med min Fin-Gal. I år besökte jag Göreborgs södra skärgård samt var över en sväng till Norge och besökte Langesund/Brevik. Där fick jag en redig segling hem. prognosen både i sverige och norge lovade avtagande vind. Så jag gav mig iväg med revade segel kl 20.00 för att göra en nattsegling hem. Men inte stillnade vinden av, jag fick en 13timmars tur i styv kuling, då är det gott att segla en långkölad havskryssare. Men ska jag besöka Hållö eller andra holmar å skär på nära håll, ja då tar jag jôel. Mvh Smoegen Senast ändrad av smoegen | 28 oktober 2007 | 10:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 28 Oktober , 2007 Ett enkelt svar. Det är så d....a skönt att drivas fram av vinden. Senast ändrad av StigH | 28 oktober 2007 | 09:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 28 Oktober , 2007 Hörru Smoegen!Det där med kulingen lät intressant eftersom det var en Fin-Gal, jag vet att du har en sån....http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Kan du berätta mer hur båten uppförde sig och hur nära du var att ev skeppa lite vatten ner i sittbrunnen, från vilket håll? Om vi tänker oss att du inte hade sk bridgedäck, bara en tröskel på 2 dm från sittbrunsdurken och ner till ruffen, skulle det ha förändrat, påverkat något? (Med naturligtvis en iläggs-skiva/skjutlucka/skiva nedstycken där och upp till höjd med sitsarna pga rådande väder.) Ja du vet ju, har säkert läst, att jag vill ta bort bridgedäcket på min Fin-Gal.Ser med stort intresse fram mot ditt svar .Ha det,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 5 November , 2007 Hej igen! Måste rätta Dig på en punkt. En segelbåt behöver inte nödvändigtvis ha nedbyggd köl. Min skuta är ett bra exempel; med en längd på nästan 7 meter, masthöjd 5,5 meter över vattenytan och ett grundgående på max 0,50m, så kommer ja åxå in till en fin sandstrand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 November , 2007 2 1/2 månad på svar, det är inte bara båtarna som går sakta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 6 November , 2007 Orsak; ja bor mestadels på en ö skärgårn och är där självvalt datorfri, å sen har ja tröttnat lite på Seglarsnack som mestadels inte är nåt Seglarsnack, utan borde väl hellre heta Prylsnack! Tiden mellan måndag 29 oktober tillochmed söndag 4 november -07, var här totalt 29 nya huvudinlägg, av dessa handlade 7 om segling och resterande 22 om prylar, utrustning och dylikt. Bra är dock att det här finns (och under andra rubriker) skrivande båtkvinnor, vilket jag saknar på Marinan. Bild: Farmor Blenda, hennes systrar och några tjejkompisar var aktiva seglare på västkusten när förra seklet var ungt, vilket rötne så stor uppmärsksamhet att det skrevs om dem i tidningarne! Märkligt, då tjejer och kvinnor förr alltid seglade och rodde innomskärs, bland vårbofasta skärgårdsbefolkning (och idag är motoriserade). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonnyK 0 Postad 6 November , 2007 Det är mumma för själen. JonnyK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 6 November , 2007 Ja jösses. Nej det går inte lika bra i en motorbåt. Köp en segelbåt så förstår du vad jag menar.Att ligga stilla vid ett skär kan väl alla göra. Det är resan dit som är den verkliga upplevelsen.Jag tänker inte argumentera varför eftersom argumenten inte biter på fartdårar och vågmaskiner. Hörde du om tumlarna gav ifrån sig några ljud i svallen, eller dränkte du dom i motorljud och radioskval? Låter ju som en fin-fin naturupplevelse. Har själv ingen aning om tumlare ger ifrån sig några ljud, men det vore kul att veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 6 November , 2007 Men snälla nån! Försök inse att det finns olika sätt att njuta av sin vistelse på sjön! Nu är jag plötsigt fartdåre och vågmaskin... Jag är ingen dåre och min båt kan inte åstadkomma större vågor än det du älskar mest - vind! Nej, tumlarna gav inte ifrån sig ljud. Det gör däremot måsarna som helst samlar sig kring soptippar, fiskrens och din segelbåt. Jag kan leva utan det ljudet... F.D. seglare, numera utan pinne på taket. Senast ändrad av iBoat | 06 november 2007 | 16:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 6 November , 2007 Efter några pellikandyk med en optimistjolle så har jag insett att d här med segling e inget för mig.. Gjorde oxå ett ganska fint dyk inne vid bryggan när jag skulle lägga till med skrället lät ungefär så här Crash brak boom kluck inget gick konstigt nog sönder men resten av seglarklubben fick något att skratta åt... Jaja vissa e proffs på allt men d här med segling d begriper jag mej inte på.. Ska d drivas så ska d gå för motor så man kan ha koll på grejerna, svårt att lägga i backen när man seglar.. Spelar inte någon roll om d går i 100 knop eller 10 bara d e en stor maskin som låter gött.. Och om man ska se ljudmässigt på d hela så slår V8or alla segel i värden haha... !!!MVH REXCO!!! Med en V8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolftillberg 0 Postad 6 November , 2007 Hade det bara funnits motorbåtar hade jag inte varit på sjön........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansalo 1 Postad 6 November , 2007 Tävlingsseglar uteslutande som gast. Grymt kul och alltid hög puls. Hoppas på egen segelbåt i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 8 November , 2007 Miljöförstörare där! Nej segling skall det naturligtvis vara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 9 November , 2007 Man måste inte vara miljöförstörare för att man har motorbåt. Det finns eldrift som fungerar alldeles utmärkt. Jag har lite svårt att se varför det inte e något alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 12 November , 2007 Varför svarar ni då på inlägget? Och att KBV-programmet skulle vara det enda jävligare än att segla betyder det att du gillar att åka V8 asfull och försöka sänka andra båtar. En person som tycker att det värsta som finns är vara på sjön är för mig liktydigt med en idiot. Men det kan ju förstås vara så att du tycker du är rolig. Senast ändrad av Luffarn | 12 november 2007 | 20:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 12 November , 2007 Jag seglar för njutnings skull. Det är en optimal närvarokänsla, man är på alerten hela tiden. Vinden, ickevind, dofter,ljud som förstoras över sjön, från fåglar, vattnet och i den egna båten. Har bara en julle (dagseglare) men den blir ett behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 November , 2007 I en inte alltför avlägsen framtid kommer segling bli en av de få sätten man har att ta sig fram. Vi vet att fossila bränslen är en ändlig resurs medan vinden snarare verkar öka. Så vad väntar ni på alla fossilfräsare. Lär er segla för att ta er till främmande stränder. Det blir nödvändigt (som det alltid varit). Navigare necesse est. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zakke 0 Postad 13 November , 2007 Varför seglar vi? Varför inte? Läs detta! Senast ändrad av Zakke | 13 november 2007 | 13:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser