jungfrun 0 Postad 15 Augusti , 2007 Någon som vet om det i praktiken går att förlänga en plast båt med lyckat resultat? Objektet är en gammal 27 fots motorbåt som behöver totalrenoveras. I dag finns en utblåst förliten akterruff. Den är förliten Pga att motorn tar för stort utrymme. ( i dags läget finns ej någon motor) (Annan fråga disel eller bensin?) Planen är att förlänga båten 120 cm, kanske bara under vattenlinjen 20 cm högre och där plasera motorn. Går detta att göra? Hur blir sjösäkerheten? Bränsleekonomi? båten är 8,50 lång och 2,85 bred i dagsläget. Skrovet sägs klara 27-28 knop med rätt motor. Framtida önskad marshfart ca 20 knop. Hur går det att CE märka den för försäkring? Någon som har ideér eller erfareenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Augusti , 2007 Jo visst går det. Allting går! Men för att kunna göra det på ett bra och säkert sätt och med ett resultat som man kan vara nästintill säker på att det verkligen kommer att bli lyckat så måste man tveklöst verkligen veta vad man håller på med anser jag! Jag menar att det här är till för erfarna proffs och absolut ingenting för amatörer. (Om du ursäktar.) Alltså en utbildad och erfaren persom (båtkonstruktör) som har både gedigen kunskap och (dator)-progam/verktyg för skrovberäkningar. Visst kan amatörer också ge sig på detta, men det finns väldigt stora risker med att ge sig på det här eftersom det är ypperligt svårt att på förhand veta hur en sådan åtgärd kommer att påverka köregenskaper, hållfasthet och annat. Om du har otur förstör du hela båten! Efter att jobbet är gjort ska båten dessutom godkännas och CE-märkas på nytt har jag för mig, vilket i så fall inte är billigt. Låt mig säga så här: Inte ens mycet erfarna proffs som t.ex. Sigurd Isacsson, Ocke Mannerfeldt, Pelle Petterson m.fl. vet med säkerhet hur ett skrov kommer att gå i sjön innan båten är tillverkad och provad. Ta t.ex. Ryds 23 WA....den båten var en ren katastrof när den kom ut på marknaden! Den gick som en skadeskjuten älg på vattnet och var en sådan katastof det bara kunde bli! Totalfiasko så det visslade om det!! Men Ryds var inte sena att upptäcka detta (efter det att en svensk båtjournalist påpekade problemet) och hela fabrikatet Ryds levde nu lite farligt eftersom båten redan var ute för försäljning. Sagt och gjort....Ryds gjorde snabbt en mycket liten förändring med bottenskrovet (vill minnas att de förlängde en steglist eller vad det nu var) och vips så blev båten jättebra i ett litet nafs! En pytteliten förändring i bottenskrovet omvandlade alltså en katastrof till en fullvärdig båt! Sensmoralen är: Ibland behövs det lika lite för att hjälpa som att stjälpa! En otroligt liten åtgärd åt det ena eller andra hållet kan alltså göra en båt till en rugguggla eller en dröm! Därför....är det så viktigt att veta exakt vad och hur man ska göra. För att klara av det med stor sannolikhet räcker det alltså inte med att man har byggt 2-3 båtar. Det behövs lång erfarenhet i ryggen för det här anser jag. Vad är det för båt du har och var vill du förlänga skrovet någonstans? Midskepps, i aktern eller var? Hur mycket får det kosta och hur bråttom har du? Har du en eller flera bilder på båten som du kan lägga ut här? Hälsningar: Roddarn Senast ändrad av Roddarn | 16 augusti 2007 | 01:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skywalker 0 Postad 16 Augusti , 2007 Tjena! Kolla in den här länken. http://www.boatdesign.net/forums/showthread.php?t=15649&highlight=extending hull Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Augusti , 2007 Såga isär, byggen en form, plasta ihop, lägg in långskeppsförstärkningar, lätt som en plätt. Men är det inte enklare att satsa på ett längre färdigt skrov? Förlängde min styrhyt 60 cm. http://caravelle33.com/doghouse_maria.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 17 Augusti , 2007 Tror inte fullt ut på vad Roddarn säger om CE märkning. Läs direktivet från EU så kommer du att se bla undantagen. Bla så behöver båt för eget bruk, ej såld inom 5 år, ej CE märkas och då pratar vi en nybyggd båt. Så det skulle jag inte bekymmra mig över om du vill förlänga din båt. Har sett ett par förlängningar som gjorts här i Stockholm, bla nyligen en Storö av större modell. Men det är en del jobb, bla med form men det är ju något som du själv bara kan avgöra, hur mycket tid du vill lägga ner. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jungfrun 0 Postad 17 Mars , 2008 Vi har ännu inte på börjat förlägningen av båten... Någon som sätt/åkt i någon motorbåt som blivit förlängd med lyckat resultat? Alla positiva svar mottages tacksamt, den bättre halvan av projektet (också den som är den händiga delen av familjen) har tappat gnistan för projektet. Så nu måste jag hitta nya infallsvinklar för att få igång det här. Finns det någon på forumet med en himmla massa kunskap om skrovegenskaper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 22 Mars , 2008 Jag har många efarenheter när det gäller dylika arbeten.När det gäller just planande båtar med högfartsbestanda så kan detta påverka enormt. Det finns en gammal regel som säger att en planande båt alltid skall vara c:a 20% smalare i aktern än på bredaste stället vilket är en sanning med modifikation. Anledningen till denna s.k.formel är just deplacementet i akten förhållande till bärkraften i fören. Har man t.ex. en 24graders bottenvinkel som på cigarett 28 som kopierades och förlängdes till 30fot och kallades High tech 3000 eller 300wa med ett ganska lyckat ressultat men med liten tendens till överplaning i riktigt höga farter(70-74knop), förlängdes sedan ytterligare 40cm med den effekten att den överplanade och gick något på fören. För att eliminera detta har man sedan modifierat steglister i fören med ressultatet att fören lyfter ur vattnet och fungerar nu bra. Detta skrov är då lika brett i aktern som på bredaste stället. Detta kan man säkert beräkna med dataprogram, men det krävs även ögats erfarenhet och rena kunskaper och efarenheter om hur båtar beter sig med olika bottnar och viktförhållanden mm. Man kan i vissa fall även bygga ett exta steg i aktern för att miska något på deplacementet och samtidigt höja x-mått motsvarande, men då med risk för vaccum vid planingstillfället. Man måste då tänka på att bygga detta på ett sätt så att det ventilerar sig själv. Jag håller precis på med detta på Benotti 32. Den fungerar visserligen bra redan som den är med farter upp emot 55-60knop med standardmotorer, men hoppas på ännu bättre ressultat fram över. www.benotti.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser