Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
real_hightech

Skräp under gummireling kring båt

Rekommendera Poster

Hej

Det är ju mycket skräp som samlas under gummirelingen som sitter runt båten. Vågar man ta bort den för att rengöra? Vore ju inte skoj om man inte fick dit den igen. Sitter den med någon form av lim/silikon? I aktern verkar ändarna på listen sitta med beslag som håller den på plats.

Tackar för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mitt råd är att inte ta bort den.

Det brukar i och för sig inte vara nåt problem att kränga av den (de flesta nyare båtar har en ganska mjuk relingslist). De brukar inte vara limmade på mindre båtar.

Hade av relingslisten på min båt en gång och det gör jag inte om.

Nu hade jag tur för den dan jag krängde av den var det riktigt varmt så den blev ganska töjbar men vi var två personer som fick använda all kraft att kränga på den igen (det var på håret).

Visst finns det metoder att värma upp en relingslist så den blir mjukare och mer elastisk men det är ändå ganska mycket jobb att få dit den igen.

Det jag gör nuförtiden är att jag viker av relingsisten 1-1,5 meter i taget och gör rent under den (det samlas en del smuts under, fattar inte var det kommer ifrån riktigt...). Då har man bättre koll på relingslisten. Kommer visserligen inte åt i ändarna där relingslisten är fäst med rostfria beslag men det må va hänt.

Det blir i alla fall tillräckligt rent under relingslisten för att jag skall vara nöjd.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...