Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Mr_Cool

Bayliner 175 XT

Rekommendera Poster

Hej, har tittat lite på en bayliner 175 XT, jag kommer att använda båten till att dra wakeboard med även fiska med den. Har inte haft någon båt med inombordare innan och har lite funderingar. Det är en mercruiser 3.0 i den. Hur är det med bensinförbrukning på en sådan om man jämför med en utombordare, även service och underhåll? Hur är det att slöta med en sådan blir det som med en 2-taktare, börjar den hosta eller är det som en 4-taktare? Själva båten är det någon som har några egna erfarenheter om en sådan? Hur är den i sjön osv? kan den fungera som fiskebåt också?

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tror inte att skillnaden mot en utombordare i förbrukning är stor, sannolikt t o m lägre än jämfört med en äldre och lika stark tvåtaktare. Service och underhåll - ja lite mer är det ju på en fyrtaktare i o m byte av olja och filter i motorn vilket inte krävs på en tvåtaktare. Kostnaden för tvåtaktsolja till en 2-takts utombordare jämnar nog dock nästan ut merkostnaden på en säsong.

Slöta var ett nytt ord, men jag gissar på att det innebär att åka på tomgång... Inga problem i och med att det är en fyrtaktsmotor (som alla andra inombordare). När det gäller att fiska så har många båtar med inombordare en tomgångsfart med växeln i på ca 3 knop, vilket brukar fungera om man vill fiska. Alternativet är take away när ni ska åka wakeboard 26.gif\.

Har ingen erfarenhet av båtmodellen, men tror säkerligen att den går bra i sjön. En fördel med inombordare är att man får en stor viktklump, lågt placerad, längre fram och mitt i båten.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Hej,

 

 

Bensinförbrukningen ligger runt 0,7 till 0,8 liter sjömilen om du kör cirka 25 knop. Båten har ett vasst och bra skrov och går mycket bra i sjön. En nackdel med Baylinern är att den har fasta limmade mattor. Dessutom läcker det ofta in vatten mellan vindrutan och bowriderkapellet. Kombinationen med de limmade mattorna är inte helt bra.

 

Sea Ray erbjuder en liknande båt med något bättre utförande och finish, bland annat mattor som är enkla att knäppa loss. Sedan är rutorna välvda och det är väl lite snyggare. Egenskaperna i vattnet ungefär jämförbara. Sea Ray ligger cirka 30 tkr högre i pris och eftersom motor och drev är exakt samma är det väl tveksamt om merkostnaden är motiverad.

 

Baylinern är en kul liten båt och med en toppfart på cirka 40 knop får man väl säga att den är väldigt prisvärd. Trailer brukar ingå som standard.

 

Har ingen själv, men funderade på att köpa en i våras, men kom på att jag nog ville ha en större båt...

 

Tror att såväl Bayliner som Sea Ray 175 är lätta att serva. Ser ut att finnas gott om plats runt motorn. Motorn är ju dessutom av enkel konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...